Co czwarte gospodarstwo domowe korzysta z płatnych serwisów streamingu wideo

Według Nielsena 27% gospodarstw telewizyjnych ma telewizory smart TV, które faktycznie są podłączone do internetu. W 2015 r. było ich 9%.

Netflix, Player, CDA, HBO Go, Vod.pl, Ipla, Amazon Prime Video i Canal+ – tak wygląda czołówka płatnych serwisów streamingu wideo w naszym kraju. Na podstawie badań firma Nielsen, prowadząca m.in. pomiar oglądalności telewizji, szacuje, że już w jednym na cztery gospodarstwa domowe w Polsce domownicy płacą za oglądanie filmów, seriali lub programów w tego typu serwisach.

Firma Dataxis dla Canal+ szacowała, że z płatnego streamingu online (wideo/telewizja) korzysta w Polsce 2,7 mln abonentów, natomiast wartość tego rynku w ciągu pięciu lat miałaby się podwoić – do 1,5 mld zł. Ale te prognozy mogą już być nieaktualne. Jedyne miarodajne dane finansowe o swojej działalności przedstawia serwis CDA – w ub.r. zarówno liczba jego abonentów, jak i przychody od nich wzrosły o ok. 50%.

Nielsen podaje, że telewizję ogląda się w 97% mieszkań i domów w Polsce. 65% gospodarstw domowych płaci za dostęp do telewizji, korzystając z platform satelitarnych lub kablówek czy IPTV. Telewizja linearna wchodzi też coraz wyraźniej do internetu – aktualnie 7% gospodarstw deklaruje oglądanie również TV na żywo przez internet.

Spośród wszystkich gospodarstw domowych, w których ogląda się telewizję, 77% ma dostęp do internetu umożliwiający korzystanie z serwisów streamingu wideo, a spośród nich 26% płaci za dostęp do treści streamingowych (jednorazowo lub w modelu subskrypcyjnym).

Według badań Nielsena 27% gospodarstw telewizyjnych ma telewizory smartTV, które faktycznie są podłączone do internetu. W ciągu sześciu lat ta liczba potroiła się z 9% w 2015 r. W ub.r. wzrosło wykorzystywanie telewizora do innych celów niż oglądanie tradycyjnej telewizji. Największy wzrost nastąpił w przypadku oglądania treści VoD. 15% gospodarstw telewizyjnych deklaruje wykorzystywanie swojego telewizora do oglądania treści VoD i jest ich już blisko dwa razy więcej niż w 2019 r., kiedy było to 8% gospodarstw. Nielsen komentuje to zjawisko, że telewizor "odkleja" się od telewizji.

Badanie Nielsena objęło 6 tys. wywiadów CAPI od lipca do września i od października do listopada ub.r.

 

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.