Branża fonograficzna rośnie dzięki streamingowi

Globalna sprzedaż nagrań muzycznych wzrosła w ubiegłym roku o 7,4%, do 21,6 mld dol. - podała Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego Industry (IFPI).

Dane pochodzą z raportu "Global Music Report 2021" opublikowanego 23 marca br. przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (International Federation of the Phonographic Industry, IPFI). Wzrost przychodów branży napędzał streaming, zwłaszcza płatne subskrypcje, które wzrosły o 18,5%. Na koniec 2020 r. było 443 mln użytkowników płatnych kont subskrypcyjnych w serwisach takich jak Spotify, Tidal, Apple Music, Amazon Music i YouTube Music. Cały rynek streamingu (płatna subskrypcja, jak i abonamenty bezpłatne wspierane reklamami) wzrósł o 19,9% i osiągnął wartość 13,4 mld dol., co stanowiło 62,1% całkowitych globalnych przychodów z nagrań muzycznych. Wzrost przychodów ze streamingu z nawiązką zrównoważył spadek przychodów z innych formatów, w tym z nośników fizycznych, które spadły o 4,7%, oraz z praw do wykonań, które spadły o 10,1%, głównie w wyniku pandemii COVID-19.

W 2020 r. przychody z nagrań muzycznych wzrosły w każdym regionie na świecie, przy czym Ameryka Łacińska utrzymała pozycję najszybciej rozwijającego się regionu (wzrost o 15,9%). Przychody ze streamingu wzrosły tam o 30,2% i stanowiły 84,1% całkowitych przychodów. Przychody w Europie zwiększyły się o 3,5% dzięki silnemu wzrostowi streamingu (20,7%), który zrównoważył spadki we wszystkich innych formatach konsumpcyjnych.

W raporcie znajdziemy także m.in. listy 10 najpopularniejszych na świecie w ub.r. wykonawców, utworów i albumów. Listę wykonawców otwiera południowokoreański boysband BTS, a kolejne miejsca zajmują: Taylor Swift, Drake, The Weeknd, Billie Eilish, Eminem, Post Malone, Ariana Grande, Juice WRLD i Justin Bieber. Najpopularniejszym utworem było "Blinding Lights" The Weeknd, a albumem "Map of the Soul: 7" BTS.

Skrócona, darmowa wersja raportu jest do pobrania za darmo tutaj, na stronie IFPI jest też dostępna pełna, płatna wersja. 

Paweł Piasecki 658 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.