Fortum z kampanią edukacyjną "Kraina GOZ"

Kampania ma zmienić stan świadomości Polaków, z których ponad połowa - jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research - nie zetknęła się z określeniem "Gospodarka Obiegu Zamkniętego".

Głównym bohaterem kampanii "Kraina GOZ", organizowanej przez fińską firmę energetyczną Fortum, jest profesor GOZ – fikcyjna postać, w którą wciela się aktor Tomasz Olejnik. O potrzebnych zmianach prof. GOZ chce rozmawiać z obywatelami, ale też decydentami, samorządowcami, przedstawicielami biznesu, nauki i organizacji pozarządowych. Akcja prowadzona jest obecnie poprzez kanał na Instagramie (GOZ.tagram) i podcast (GOZcast), a na wiosnę zostanie uruchomiona interaktywna platforma edukacyjna dla uczniów szkół podstawowych (GOZedu). Do cyklicznych rozmów (GOZtalk), które jesienią zwieńczy ogólnopolski kongres (GOZpodarka), prof. Goz zaprosi ekspertów – przedstawicieli biznesu, nauki i trzeciego sektora. Za część kreatywną kampanii odpowiada Magdalena Jarząbek, visual communications manager w Fortum.

Profesor GOZ przekonuje w kampanii, byśmy spróbowali żyć w zgodzie z tzw. piramidą 3U: Unikaj, Używaj ponownie, Utylizuj. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Fortum przez SW Research, Polacy nieźle radzą sobie ze szczytem piramidy, czyli „Utylizuj” – 72% badanych deklaruje, że segreguje wszystkie odpady, a  znaczna większość ocenia, że robi to prawidłowo. Dbanie o drugie „U”, czyli „używaj ponownie”, a więc naprawianie zużytych lub zniszczone rzeczy, deklaruje niemal dwie trzecie Polaków (65%). Najtrudniej jest nam "unikać", czyli zapanować nad konsumpcjonizmem. Zaledwie jedna piąta Polaków deklaruje, że na zakupy zawsze udaje się z listą lub planem, a tylko co trzeci sprawdza, co ma w lodówce, zanim pójdzie do sklepu. W rezultacie niemal 60% z nas obserwuje, że w domu marnuje się jedzenie.

– Razem z prof. GOZ chcemy pokazać, że dla ratowania środowiska nie trzeba robić dużo więcej, ale po prostu spojrzeć szerzej. Dalej wystarczą małe, codzienne, świadome decyzje, ale muszą dotyczyć wszystkich etapów piramidy – tak, aby nie tylko dobrze sortować śmieci, ale też ograniczyć ich powstawanie – wyjaśnia Karolina Buczkowska, project managerka kampanii „Kraina GOZ”.

Fortum, w której ponad połowę (51%) udziałów ma fiński skarb państwa, działa w 10 krajach na świecie – skandynawskich i bałtyckich, Polsce, Rosji i Indiach. "Dążenie do czystszego świata” przedstawia jako jeden ze swych strategicznych celów.

Paweł Piasecki 658 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.