Wavemaker: "Fakty" najsilniejsze w woj. opolskim, "Wiadomości" na Podlasiu

Oby analizy takie jak nasze podsumowanie popularności programów informacyjnych w regionach, znajdowały wkrótce praktyczne zastosowanie w planowaniu TV - mówi Paweł Gala, szef agencji mediowej.

Choć pandemia napędziła zapotrzebowanie na informacje, widownia głównych wydań największych programów newsowych głównych nadawców lekko skurczyła się w I kwartale 2021 r. "Wiadomości" i "Fakty" z różnym powodzeniem radzą sobie w poszczególnych województwach Polski. Program TVP najwięcej stracił w woj. dolnośląskim, a zyskał w pomorskim, podczas gdy TVN-u – mocno tracił w lubuskim, a zyskiwał w opolskim. "Wydarzenia" Polsatu osłabiły się w minionym kwartale w większości województw, za to mocno zyskały w mazowieckim - pokazuje analiza Wavemaker na podstawie danych Nielsena.

"Fakty" TVN, z blisko 23-proc. udziałem w czasie oglądania wszystkich widzów, plasują się na szczycie rankingu programów informacyjnych polskich TV, po niewielkim, 3-proc. spadku względem I kwartału 2020 r. Wicelider, "Wiadomości", miał 21% udziału, po 4-proc. spadku względem poprzedniego roku. "Wydarzenia" Polsatu straciły 17% udziału i okres styczeń – marzec 2021 zamknęły 14,4-proc. udziałem w grupie 4+. Udziały tych programów są zbliżone w grupie 18+, podczas gry w grupie komercyjnej (16-49 lat) znacznie większa jest przewaga "Faktów" nad "Wydarzeniami" (wiceliderem) i "Wiadomościami".

Flagowe programy informacyjne głównych nadawców z różnym powodzeniem radzą sobie w poszczególnych województwach Polski, gdzie Wavemaker cyklicznie analizuje ich popularność wśród dorosłych widzów (18+). Dane za I kwartał 2021 r. pokazują, że "Fakty" zyskują największy udział w opolskim (niemal 31%), po sporym, 23-proc. wzroście w stosunku do poprzedniego roku.

"Wiadomości" najlepszy wynik (31%) osiągnęły w podlaskim, broniąc udziału z poprzedniego roku. Z kolei "Wydarzenia" swój najwyższy udział zbudowały w lubelskim – 22%, mimo 17-proc. spadku względem I kwartału 2020 r.

 

 Jeśli spojrzeć na zmianę zainteresowania programami informacyjnych wśród dorosłych widzów, w przypadku "Faktów" należy zwrócić uwagę na województwa lubuskie (26% spadku udziału) i opolskie (23% wzrostu), w przypadku "Wiadomości" uwagę przykuwają dolnośląskie (23% spadku) i pomorskie (aż 41% wzrostu), a w przypadku "Wydarzeń" na podlaskie (35% spadku) i mazowieckie (19% wzrostu).

Zbliżone trendy widać na poziomie analizy zmian średniej widowni (AMR w 18+) dla poszczególnych województw Polski – zmiany w I kwartale 2021 r. w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej oznaczono na mapie niżej.

 

 - Do tej pory nasza analiza funkcjonowała głównie jako ciekawostka. Wnioski płynące z różnych zachowań widowni rozlokowanej w różnych częściach Polski trudno bowiem wykorzystać do planowania kampanii telewizyjnych. Wiele wskazuje jednak na to, że już w 2021 r. to się zmieni, a GroupM zrealizuje w linearnej TV pierwsze kampanie w modelu addressable TV, pozwalającym dotrzeć z reklamą TV do ściślej zdefiniowanych publiczności i eliminującym tzw. wastage, czyli kontakty z publicznościami nieinteresującymi danego marketera – mówi Paweł Gala, szef agencji Wavemaker. Jego zdaniem badania GroupM z ub.r. jasno pokazywały, że lwia część polskich reklamodawców jest zainteresowana możliwościami tzw. telewizji targetowanej. - Badani wówczas marketerzy uznali, że to rozwiązanie atrakcyjne dla wszystkich marek, nie tylko regionalnych lub niszowych. Oby więc analizy takie jak nasze podsumowanie popularności programów informacyjnych w regionach, znajdowały wkrótce praktyczne zastosowanie w planowaniu TV – podsumowuje.

Analiza Wavemaker na podstawie danych Nielsena uwzględnia emisje premierowych wydań programów informacyjnych (z uwzględnieniem oglądania na żywo oraz odtworzeń z kolejnych 2 dni w paśmie 18:30 - 20:30). W przypadku "Faktów" uwzględnione są wyniki TVN i TVN 24 BiŚ, w przypadku "Wiadomości" – TVP1 i TVP Info, a w przypadku "Wydarzeń" – Polsatu oraz Polsat News.

Piotr Machul 283 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.