UOKiK przeciw Polsatowi i TVN Discovery

Nadawcy kontra kablówki, a w ich imieniu - urząd antymonopolowy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie antymonopolowe przeciw dwóm największym komercyjnym nadawcom telewizyjnym w kraju: Telewizji Polsat i spółkom z grupy Discovery (Discovery Communications Europe, Discovery Communications Benelux, Discovery Polska i Eurosport), która kontroluje telewizję TVN. Chodzi o ich politykę sprzedaży w umowach z dostawcami płatnej telewizji, takimi jak operatorzy sieci kablowych. Zdaniem UOKiK nadawcy tak konstruują oferty, by nakłaniać dystrybutorów do kupowania ich kanałów w pakietach.

Polsat nadaje 37 kanałów telewizyjnych, a jego biuro reklamy Polsat Media, jest brokerem reklamowym dla 41 kanałów innych nadawców. TVN Discovery nadaje 22 kanały, a jej biuro reklamy TVN Media obsługuje dodatkowo 35 kanałów partnerskich. Dla porównania - publiczna TVP nadaje kilkanaście kanałów, a jej biuro reklamy obsługuje ich łącznie 22.

Według informacji UOKiK operatorzy mają możliwość zakupu programów w pakiecie - 28 od Telewizji Polsat i co najmniej 6 w przypadku spółek z grupy Discovery. Mogą również kupować pojedyncze kanały, jednak jest to dla nich absolutnie nieopłacalne. Przykładowo zakup tylko dwóch programów od Telewizji Polsat może być droższy od całego pakietu programów, w którym są również te dwa kanały. Z kolei w przypadku grupy Discovery nabycie trzech programów telewizyjnych może być droższe od zakupu któregokolwiek z pakietów oferowanych przez grupę Discovery. Dodatkowo umowy zakupu pakietów przewidują, że operatorzy płatnej telewizji muszą umieszczać pewną część programów w podstawowych, czyli najbardziej powszechnych pakietach, które sami oferują swoim klientom.

- Działania Telewizji Polsat i spółek z grupy kapitałowej Discovery mogą stanowić niedozwolone wykorzystywanie pozycji spółek na rynku dystrybucji programów telewizyjnych - wskazuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Na ich praktykach mogą tracić operatorzy telewizji kablowych, którzy mają ograniczone możliwości swobodnego tworzenia oferty dla swoich odbiorców, ponieważ zmuszeni są kupować wiele kanałów i umieszczać je w konkretnych pakietach sprzedawanych potem widzom.

Za nadużywanie pozycji dominującej grozi kara do 10% rocznego obrotu. Telewizja Polsat miała w ub.r. 1,124 mld zł przychodów z reklam, zaś przychody TVN w 2019 r. wyniosły 1,299 mld zł.

Maciej Burlikowski 1562 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.