Rynek farmaceutyczny w ub.r. był wart 37,07 mld zł
Ok. 94% całkowitej sprzedaży w segmencie OTC zajmuje dystrybucja apteczna.
Wartość segmentu produktów bez recepty w aptekach stacjonarnych i w aptekach internetowych w 2020 r. osiągnęła 17,02 mld zł (liczone w cenach detalicznych brutto). Do sprzedaży tego segmentu zaliczamy: leki OTC, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne i odżywki dla dzieci i dorosłych.
Segment produktów dostępnych bez recepty w 2020 r. miał ok. 46% udziału wartościowego w całym rynku farmaceutycznym w Polsce (wliczając leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne). Z tego leki OTC o działaniu leczniczym i suplementy diety o działaniu wspierającym stanowią ok. 36,0%.
Ok. 94% całkowitej sprzedaży w segmencie OTC zajmuje dystrybucja apteczna. Sprzedaż pozaapteczna tzw. GSL, do której zaliczamy mi.in dystrybucję poprzez sieci hipermarketów, drogerii, małych i średnich sklepów spożywczych oraz stacji benzynowych, stanowi jedynie ok. 6%.
Polpharma była w ub.r. liderem, jeśli chodzi o udziały korporacji w rynku leków OTC (sprzedaż w kanale aptecznym w cenach ostatecznych dla pacjenta), miała 7,6% udziałów w rynku. Za nią jest USP Zdrowie (7,2%) i Aflofarm (7%).

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.