Kina wracają do gry

Po długim i wyczerpującym lockdownie branża kinowa ogłasza gotowość do pełnego otwarcia. Kinom studyjnym wystartować łatwiej, ale sieci również dokładnie się na to wydarzenie przygotowały.

Polskie sieci kinowe ogłosiły gotowość do otwarcia po wielu miesiącach stuporu i niewiadomych. Sieć Helios (Agora) poinformowała, że planuje huczne otwarcie jako pierwsza spośród największych. W nocy z czwartku na piątek - o godzinie 0:10 21 maja we wszystkich pięćdziesięciu obiektach sieci zostaną wyświetlone przedpremierowe oraz premierowe seanse, w tym także tegoroczne oscarowe hity. Helios zapewnia, że zadba, aby każdy czuł się komfortowo podczas filmowych wizyt, z zachowaniem wszelkich wymogów higieny oraz bezpieczeństwa. Planując wizytę w kinie i kupując bilet wcześniej, widzowie mogą wybrać najlepsze miejsca, a także zaoszczędzić w ramach oferty "Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz”.

Potęga blockbusterów

W noc otwarcia na widzów czekać będą przedpremierowe pokazy zdobywcy trzech statuetek Akademii - "Nomadland”, blockbustera "Godzilla vs Kong”, nowego filmu Guya Ritchiego "Jeden gniewny człowiek” oraz wyczekiwanego "Mortal Kombat”.

Od pierwszego dnia działalności kin, już w regularnych godzinach wyświetlania, widzowie kin Helios będą mogli obejrzeć także inne oscarowe hity: "Obiecująca. Młoda. Kobieta” (najlepszy scenariusz oryginalny), "Sound of metal” (najlepszy dźwięk, najlepszy montaż), "Ojciec” z nagrodzonym Anthonym Hopkinsem oraz "Minari” (statuetka za najlepszą kobiecą rolę drugoplanową). Nie zabraknie również przedpremierowych pokazów zdobywcy Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy - "Na rauszu”, będzie można go obejrzeć podczas weekendu (22-23 maja). Młodszych widzów mają zainteresować: laureat nagrody Akademii dla najlepszego filmu animowanego "Co w duszy gra”, film familijny "Psy i koty 3: łapa w łapę” oraz familijna produkcja "Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Rabuś w pociągu”. Z kolei tydzień później - od 28 maja na ekranach – poza wspomnianymi już wcześniej filmami – zagoszczą także kolejne premiery takie, jak "Cruella” z Emmą Stone, polska komedia romantyczna z futbolem w tle "Druga połowa” czy animacja dla najmłodszych widzów "Krudowie 2: Nowa Era”. Podobny repertuar zaprezentują pozostałe sieci, które otworzą się 28 maja.

Natalia Kaleta, PR manager sieci Multikino poinformowała, że w dniu otwarcia kin, 28 maja, w sieci Multikino premierę będą miały różnorodne produkcje filmowe. Od oscarowych propozycji ("Nomadland" i "Ojciec") po propozycje familijne. W związku ze zbliżającym się Dniem Dziecka Multikino przygotowało liczne propozycje dla całych rodzin: animację "Co w duszy gra”, "Krudowie 2: nowa era”, "Psy i koty 3: Łapa w łapę” i produkcję "Cruella” z Emmą Stone w roli głównej. doceniany na całym świecie "Sweat" z Magdaleną Koleśnik i "Śniegu już nigdy nie będzie" duetu Małgorzata Szumowska i Michał Englert (polski kandydat do Oscara). Tak samo jak w sieci Helios, również w Multikinie widzowie będą mogli na wielkim ekranie obejrzeć finał Ligi Mistrzów.

Sieć Cinema City, która startuje 28 maja, oprócz wymienionych wyżej długo oczekiwanych tytułów i blockbusterów, wyemituje również od 11 czerwca - "Magnezję" (pierwszy polski western z kobietami w rolach głównych).

Z uwagi na mniej wyzwań logistycznych do otwarcia są już gotowe kina studyjne - np. warszawski Iluzjon czy Kino Muranów. Iluzjon poinformował, że już 21 maja zaprasza na klasyczny dreszczowiec Fritza Langa "M – morderca". W najbliższy weekend będzie można zobaczyć także Słodkie życie Federico Felliniego oraz zwycięzcę tegorocznych Oscarów – "Nomadland". Kina studyjne wracają również do przerwanych przez kolejny lockdown cykli tematycznych, z czasem zapowiadają również seanse z udziałem twórców i publiczności. Wśród najbardziej aktywnych są kina Atlantic, Wisła, Elektronik czy Kinoteka.

Zagranicą branża solidarnie

W informacji prasowej sieć Cinema City przywołała brytyjskie badania (w Wielkiej Brytanii kina wystartowały w połowie maja). Z tej okazji agencja MetrixLab na zalecenie Stowarzyszenia Dystrybutorów Filmów zbadała nastroje Brytyjczyków. Ankieta potwierdziła, że po wielu miesiącach blokad i ograniczeń przeważająca większość chce jak najszybciej mieć możliwość pójścia do kina i doświadczenia magii płynącej z oglądania filmu na dużym ekranie. Badanie pokazało też wysoki poziom zaufania do środków bezpieczeństwa stosowanych w kinach, stawiając je na szczycie branży rozrywkowej pod tym względem. Podsumowując, nastroje są bardzo dobre, a wyniki badań potwierdzają, że kino jest czymś, za czym tęsknimy i czego, wbrew pozorom, nie da się odtworzyć w domu.

Kino w różnych częściach świata już ruszyło, w światowym box office najlepiej poradziła sobie chińska produkcja, opowieść o tamtejszych komunistycznych agentach "Cliff Walkers". Film zarobił łącznie 118,2 miliony dolarów. "Jeden gniewny człowiek" to najlepsza zachodnia produkcja w tym zestawieniu - 4,4 mln dolarów poza USA, a łącznie do tej pory 25,7 mln dol. Prawie połowa kwoty pochodzi z Rosji, gdzie film od kilku tygodni zajmuje 1 miejsce.

W Wielkiej Brytanii branża reklamowa zwarła szeregi, żeby wspierać kina po lockdownie. Wystartowała właśnie kampania telewizyjna, mająca na celu zachęcenie widzów do odwiedzenia kin i zapewnienia im wsparcia.

W branży kinowej wpływy z reklam spadły o 80% w 2020 r. w porównaniu do 2019 r. Kampania "Remember Cinema”, stworzona przez TBWA/London wystartowała na początku tygodnia i będzie trwała przez cały czerwiec. Obejmie również kampanię w prasie drukowanej, w nośnikach OOH, mediach cyfrowych i społecznościowych, w radiu i w podcastach. Za planowanie mediów odpowiada Manning Gottlieb (MG OMD), a do akcji włączyły się duże media, jak The Guardian, Twitter, Verizon. Kampania została stworzona w 100% pro bono przez MG OMD i TBWA/London.

Katarzyna Woźniak 590 Artykuły

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.