Coraz więcej do słuchania

W czasach, w których coraz częściej chcemy mieć szybki dostęp do skondensowanej wiedzy, mnożą się agregatory, aplikacje i podcasty oferujące bogaty kontent prasowy.

Żyjemy w czasach, gdy dojmującym problemem staje się nie tyle brak informacji, ale ich nadmiar i wynikający z niego problem z selekcją tego, co ważne lub interesujące. Na rynku aplikacji newsowych od dawna istnieją agregatory takie jak Squid, dostarczające użytkownikowi wiadomości z wybranych przez niego źródeł i kategorii w wielu językach. Ciekawym nowym pomysłem w tym obszarze jest aplikacja Curio. Wybór artykułów o charakterze głównie ekonomicznym, popularnonaukowym i technologicznym z takich tytułów jak „New York Times”, „Financial Times” czy „Wired” jest dostarczany w formacie audio. Rozwiązanie może spodobać się osobom, którzy chciałyby zrobić sobie „prasówkę w słuchawkach” w drodze do pracy. Miesięczny abonament kosztuje 6,99 dol. miesięcznie lub 59,99 dol. rocznie, jest więc tańszy niż dla sumy dostępnych publikacji, z których większość jest za paywallem, jednak na ogół nie daje możliwości przeczytania tekstu (wtedy trzeba mieć cyfrową prenumeratę danego tytułu). 10 artykułów z Curio można posłuchać za darmo, potem konieczne jest wykupienie abonamentu.

W czasach, w których coraz bardziej chcemy skondensowanej wiedzy, mnożą się aplikacje dające dostęp do informacji w pigułce. Jedną z moich ulubionych jest Economist Espresso. To produkt oparty na treściach z prestiżowego brytyjskiego tygodnika – dostarczany codziennie rano skrótowy przegląd wiadomości („The World in Brief”) oraz pięć miniartykułów – każdy to ok. minuty czytania. Z aplikacji można korzystać niezależnie od prenumeraty „The Economist” - kosztuje 30 zł miesięcznie. Są w niej odnośniki do artykułów z pełnej wersji tygodnika, więc czytelnik jest stale zachęcany do skorzystania z tej opcji – jak na polskie warunki bardzo drogiej (275 euro za roczną prenumeratę cyfrową). Aplikacja ma też swój odpowiednik w wersji audio, ale jest w nim tylko przegląd wiadomości, bez miniartykułów.

Audio jest coraz bardziej wszechobecne. Standardem staje się udostępnianie prenumeratorom wszystkich albo wybranych artykułów z danej publikacji w wersji do słuchania, ale to nie wszystko. Bardzo dużo dzieje się w sektorze podcastów, które stopniowo zaczynają spełniać taką rolę, jak kiedyś blogi – nadal chętnie czytane, ale istniejące już jakby na obrzeżach. Właściwie nie ma w tej chwili szanującego się tytułu prasowego, który nie miałby co najmniej jednego, a często kilku podcastów, stałych bądź okresowych (np. objaśniających kwestię związane z pandemią COVID-19 – jak „The Jab” przygotowywany przez „The Economist”).

Do moich ulubionych podcastów firmowanych przez duże dzienniki anglojęzyczne należą „The Daily”, którego gospodarzem jest dziennikarz „The New York Times” Michael Barbaro oraz „Today In Focus” prowadzony przez Anushkę Asthanę, dziennikarkę brytyjskiego „Guardiana”, która jest też prezenterką telewizyjną współprowadzącą w ITV cykl politycznych programów dyskusyjnych „Peston”. Format obu podcastów jest podobny: w półgodzinnym programie prowadzący/prowadząca w rozmowie z zaproszonymi gośćmi z redakcji lub spoza mniej komentuje codziennie wybrane aktualne wydarzenie, pozwalając niejako „zajrzeć pod podszewkę” wiadomości z serwisów informacyjnych. W ten sposób osobista opowieść łączy się z pogłębioną analizą. Do podcastów można dotrzeć ze strony internetowej dzienników, ale także bezpośrednio z najpopularniejszych platform – Spotify, Apple Podcasts i Google Podcasts. Do ich słuchania nie jest konieczne prenumerowanie danego pisma, choć oczywiście zachęty się pojawiają. W „The Daily” są zamieszczane reklamy – mniej więcej dwie na program, co wydaje się łatwo strawną porcją.

Wracając do trendu kondensacji treści, wśród podcastów newsowych sporą popularnością cieszą się propozycje takie jak CNN 5 Things (3 minuty słuchania). To odpowiednik popularnego newslettera emailowego tej stacji telewizyjnej, czyli wiadomości dnia dla zabieganych, do posłuchania w wolnej chwili. BBC poszło jeszcze dalej i dwa razy dziennie proponuje minutowy skrót wiadomości (BBC Minute).

Tekst ukazał się w naszym Raporcie Wydawcy 2021.

Paweł Piasecki 685 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.