Romance TV - i dla babci, i dla wnuczki
Konkurujemy ze wszystkimi stacjami dla kobiet - przekonuje Tim Werner, CEO Romance TV Polska
„Media Marketing Polska”: Jak zrodził się pomysł na kanał Romance TV? To bardziej efekt
odkrycia niszy w ofercie nadawców czy wnikliwych analiz?
Tim Werner: Mogę powiedzieć, że oba powody. Od początku postrzegaliśmy siebie jako producenta
unikalnych treści. Mimo tego że Polska to konkurencyjny rynek, pomyśleliśmy, że jest miejsce na kanał z
filmami i serialami, które kończą się happy endem, nadawanymi 24/7 i skierowanymi do dojrzałych
widzów płci żeńskiej. Nasze treści to gwarancja stabilności i niezawodności. Dzięki partnerstwu z ZDF
Enterprises byliśmy w stanie zapewnić wysokiej jakości filmy i seriale wyprodukowane w Niemczech,
które są kręcone w najpiękniejszych miejscach w Europie. Programy Romance TV początkowo nie były
dostępne w całej Polsce. Zanim jednak weszliśmy na rynek, przeprowadziliśmy dokładną analizę rynku i
zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie testu wspólnie z NC+.
Jak przez lata ewoluowała strategia programowa kanału? Czy można wskazać na jakieś momenty
przełomowe?
Na przestrzeni lat sukcesywnie zwiększaliśmy nasz zasięg. Nie było żadnego skoku milowego z roku na
rok. Po miękkim starcie z siecią Toya, w lipcu 2011 roku odbyła się wielka impreza na „Statku miłości”.
Był to przełomowy moment, jeśli chodzi o uruchomienie kanału Romance TV w Polsce. Jesteśmy bardzo
dumni, że udaje nam się stale zwiększać zasięg stacji, jednocześnie i nieustannie doskonaląc komunikację z widzami poprzez współpracę z lokalnymi zespołami marketingu i PR. Jeśli chodzi o treść, zawsze dostosowujemy się do nowych trendów. W pierwszych latach w dużym procencie emitowaliśmy
telenowele lub długie seriale, a teraz mamy większą liczbę krótszych formatów i romantycznych seriali
kryminalnych.
Z kim bezpośrednio konkuruje Romance TV – bardziej z Epic Drama czy kanałami typu Polsat
Cafe i TVN Style? A może z innymi stacjami?
Konkurujemy ze wszystkimi kanałami, o których pan wspomniał. Posunąłbym się nawet do stwierdzenia,
że konkurujemy ze wszystkimi kanałami skierowanymi do kobiet. Wierzymy jednak, że konkurencja
wzmacnia biznes. Nasi widzowie wiedzą, że zawsze dotrzymujemy obietnicy, oferując im „ucieczkę” od
codziennych kłopotów, miły czas, kiedy mogą przenieść się do innego świata.
Czy jest dziś – w czasie rosnącej popularności serwisów VoD – miejsce na kanał kobiecy z ofertą
„romantyczną”? Czy nie lepiej przestawić się np. właśnie na ofert VoD?
Już teraz oferujemy dużą bibliotekę VoD, którą nieustannie staramy się poszerzać. Wierzymy, że mocny
miks świetnych treści on-air i VoD ma kluczowe znaczenie dla odniesienia sukcesu w dzisiejszym
środowisku telewizyjnym.
Czy macie w planach serwis wspomagający markę Romance TV lub inne kanały TV? Jak
rozwijany będzie brand?
W Niemczech stworzyliśmy nagrodę Blaue Blume Award, którą co roku przyznajemy najlepszym
romantycznym filmom krótkometrażowym. W ten sposób budujemy świetne relacje z młodymi
producentami filmowymi, reżyserami i innymi twórcami, a dzięki tej nagrodzie udaje nam się również
pozyskać oryginalne treści dla naszego kanału. To jest coś, co wyobrażam sobie, że może funkcjonować
także w Polsce. Póki co na polskim rynku organizujemy naszą coroczną nagrodę Romance TV Award dla
najlepszych romantycznych hoteli i restauracji, co zapewnia nam doskonałą współpracę z polską branżą
hotelarską i turystyczną. Informacje o nagrodzie komunikujemy we wszystkich kanałach i w ten sposób
przyczyniamy się do budowania naszej marki.
Czy dla stacji typu Romance TV jest jeszcze przestrzeń do poszerzania dystrybucji?
Cały czas rozmawiamy, nie tylko ze wszystkimi klasycznymi platformami kablowymi i satelitarnymi, ale
także ze wszystkimi platformami OTT, aby zawsze zapewnić naszym widzom jak najlepsze
doświadczenia z oglądania Romance TV.
Jak zmieniała się przez lata widownia kanału – jak wygląda jej profil dziś?
Na początku nasza widownia była zaskakująco młoda i mieliśmy dobre wyniki oglądalności w grupie
wiekowej 16-49 lat. Jednak wraz z upływem lat stajemy się coraz bardziej kobiecy, a ostatnio znacznie
zwiększamy zasięg w grupie docelowej kobiet z miast.
Jak zdobyć dziś młodego widza, który odwraca się raczej od tradycyjnej TV?
Najważniejsza w tym względzie jest jakość nadawanych treści. Ponadto trzeba korzystać z kanałów
komunikacji, które zaspokajają potrzeby młodej grupy docelowej. Z dumą możemy powiedzieć, że nasze
programy telewizyjne są najczęściej oglądane w rodzinie i jesteśmy w stanie zapewnić dobrą rozrywkę
każdemu, od babci po wnuczkę. Było to szczególnie ważne podczas pandemii COVID-19.
Jakie są plany stacji na najbliższy czas – i te związane z realizacją strategii, i te z obchodami
jubileuszu?
Z dumą obchodzimy 10-lecie istnienia Romance TV w Polsce. Naszym celem jest stać się kanałem
kobiecym odnoszącym największe sukcesy na całym świecie. Mamy szczęście, że współpracujemy z
ZDF Enterprise, co gwarantuje nam szeroką gamę wysokiej jakości treści telewizyjnych. Niemniej
jednak wciąż szukamy możliwości tworzenia kanałów w innych gatunkach, takich jak kryminalne czy dla
dzieci. Jesteśmy optymistycznie nastawieni na wszelkie możliwości w najbliższej przyszłości.
Rozmawiał Piotr Machul
Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.