Aplikacje mobilne - jedno z najlepszych źródeł danych. Jak wypromować aplikacje w Internecie?

Przy projektowaniu aplikacji warto wziąć pod uwagę, jakie dane będziemy chcieli zbierać i w jakim celu - pisze Piotr Nogal, CXO Bluecloud Interactive.

Aplikacje mobilne, jak większość nowinek na rynku marketingowym, w pierwszej fazie ich funkcjonowania na rodzimym rynku mocno angażowały marketerów i, choć nie każdy wiedział, jak wykorzystać aplikację mobilną w działaniach promocyjnych marki, bywało, że aplikacja po prostu musiała być. Produkowaliśmy w agencjach digitalowych aplikacje rozrywkowe, edukacyjne, sportowe, te dostarczające inspiracji i branded contentu, czy aplikacje użytkowe – rozwiązujące podstawowe problemy klienta danej marki. Kto wie, jak złożyć prześcieradło z gumką lub zainstalować fotelik dziecięcy w samochodzie? Czasem poprawa experience’u marki polega właśnie na prostych tutorialach dotyczących produktu, które można zamknąć w podręcznej aplikacji.

Wszystko zmienia się wraz z rozwojem big data i data driven marketing. Okazuje się, że aplikacja jest świetną bazą do zbierania danych o naszych konsumentach. Już nie tylko możemy podglądać, czym dany klient się interesuje, ale możemy również sprawdzać, gdzie bywa, jak długo, a przede wszystkim, co i jak kupuje. Wdrażając aplikacje mobilne dla swoich klientów, możemy bardzo wiele informacji o nich samych pozyskać, o czym przekonali się: Żabka, IKEA, Decathlon, eObuwie i wielu innych dużych graczy rynkowych, którzy zainwestowali w rozwiązanie mobilne.

Należy również przypomnieć sobie, że empatia to jeden z kluczowych warunków sukcesu w podbiciu serc naszych klientów. To ona sprawia, że zyskujemy lojalnych klientów. To dzisiaj, wiarygodność marki jest kluczowa, jak nigdy wcześniej, a nabrało to jeszcze większego znaczenia w trakcie pandemii. Myśląc o aplikacji, należy zadać sobie proste pytania, jak aplikacja w relacji z moją marką, może ułatwić proces zakupu lub pozyskiwania informacji o produkcie, lub jak może poprawić doświadczenie z naszym produktem po zakupie, lub jak możemy inaczej rozwiązać problemy życiowe tej konkretnej grupy osób (target), która kupuje nasze produkt, np. oferując inspiracyjny content, czy propozycję podniesienia jakości życia. Ba, dla marek typu purpose driven brands rekomenduję tworzenie aplikacji, które są związane z wartościami marki i tworzą unikalną wartość dla społeczności, środowiska czy edukacji.

Kontekstów do zaprojektowania aplikacji marki na pewno każda firma znajdzie mnóstwo, warto w tym momencie zastanowić się i wziąć pod uwagę, projektując ją, jakie dane będziemy chcieli zbierać i w jakim celu.

Na smartphone’ach mamy zainstalowanych średnio ok. 40 aplikacji mobilnych (61% wszystkich aktywności na smartphone’ie to czas z aplikacjami instalowanymi), jednak prawie 90% czasu poświęcamy na korzystaniu z 18 z nich. 63% użytkowników trafia na aplikację poprzez wyszukiwanie jej w samych marketach mobilnych. Użytkownicy docierają do niej poprzez wyszukiwani jej nazwy, zapytania generyczne lub przeglądając topowe aplikacje i rekomendacje. 80% użytkowników czyta opinie o aplikacji zanim ją pobierze. Zrzuty z ekranu (tzw. screeny) mogą podnieść konwersję nawet o 25%. 95% użytkowników jest skłonna pobrać aplikację, gdy jej ocena wynosi ponad 4. Spadek tego wskaźnika poniżej 4 powoduje automatycznie zmniejszenie współczynnika konwersji nawet o 92%! Większość aplikacji traci 70-80% użytkowników w ciągu pierwszych 90 dni. Średnio 71% użytkowników odejdzie po 90 dniach.

Do promocji aplikacji trzeba się przygotować i tutaj zaczynamy naturalnie od działań wizerunkowych i budowania świadomości nowej aplikacji. Z uwagi na fakt, że to zawsze jest poważna inwestycja w firmie, rekomenduję testy komunikatów, którymi chcemy pozyskać klientów, opracowanie person i stałe badanie consumer journey, ścieżka dojścia do instalacji aplikacji. Kluczowym działaniem będzie też zachęcenie do korzystania. Dzięki materiałom kreatywnym i taktykom promocyjnym przedstawiamy aplikację i jej funkcjonalności z najlepszej strony w ramach działań promocyjnych oraz ASO. Warto też przeprowadzić unifikację aplikacji, czyli wdrożenie aplikacji do środowiska mediów własnych i komunikacji bieżącej marki. ASO to tzw. App Store Optimization, czyli dbanie o pozycjonowanie aplikacji w marketach mobilnych – zajęcie wysokiego miejsca w rankingach. Warto również prowadzić stałe kampanie płatne w modelu CPI/CPD. Na koniec, aby to wszystko miało sens i było policzalne, dawało wgląd w ROI przedsięwzięcia, polecam zastosowanie kolejnego KPI, czyli LTV. Life Time Value to średnia wartości, jaką przedstawia dla ciebie relacja z klientem przez cały okres jej trwania. Jej wielkość zależy od wysokości średniej wartości zamówienia (AOV, ang. Average Order Value), współczynnika retencji (ang. retention rate) i średniej powtarzalności zamówień (ang. repeat order average).

Tak więc strategia promocji aplikacji obejmuje: kampanie pod instalacje aplikacji na różnych platformach reklamowych i marketach mobilnych (App Store) oraz ASO, czyli zapewnienie wysokiej widoczności organicznej, zadbanie o pozycję w rankingach i działania wizerunkowe, w tym PR. Kluczowe jest ASO, w ramach którego najważniejsze są obszary (najważniejsze na końcu):

  • Opisy - opracujemy i optymalizować będziemy meta dane, takiej jak: tytuł, opis skrócony, opis pełny,

  • Słowa kluczowe - w doborze keywordsów kierujemy się liczbą zapytań na dane słowo kluczowe oraz liczbą aplikacji konkurujących na dane słowo kluczowe. Stały monitoring wartości słów kluczowych,

  • Grafiki - zaprojektujemy ikonę aplikacji, wykonamy testy konwersji dla różnych elementów graficznych, zaprojektujemy zrzuty ekranu,

  • Video - zaprezentujemy użytkownikom spot wizerunkowy, filmiki instruktażowe, sposób działania aplikacji,

  • Oceny i recenzje - zaangażujemy użytkowników w mechaniki promocyjne generujące pozytywne komentarze oraz uruchomimy usługę WoMM, co pozytywnie wpłynie na ostateczna ocenę aplikacji w markecie,

  • Analiza - liczba instalacji - będziemy monitorować i dbać o zajęcie wysokiej pozycji w rankingu za pomocą liczby instalacji, wysokiej retencji użytkowników i częstotliwości powracania do aplikacji.

Widoczność app w czasie, wartości słów kluczowych, zmiany w rankingach, dzienna liczba instalacji, aktywności użytkowników i inne statystyki używania aplikacji, analiza opinii to stała praca dla agencji, która chce zadbać o dobry wynik instalacji aplikacji. Analiza powinna obejmować obszary:

  • ASO,

  • Media własne,

  • Social Media - kampanie CPD,

  • Programmatic DSP,

  • Aplikacja w marketach.

Promując aplikację, nie możemy zapomnieć o PR i Content Marketingu. Pozyskanie ambasadorów, którzy polecą aplikację swoim followersom, jest bardzo skuteczne i buduje szybkie piki pobrań. Można przeprowadzić unikalną aktywacje kreatywną w celu pozyskania pozytywnych recenzji. Warto również rozważyć pozyskanie patrona telekomunikacyjnego, z którym można negocjować preinstalacje aplikacji w zakupionych u danego operatora smartphone’ie. Myśląc o kampaniach w modelu CPI, myślmy o kampaniach w social media, kampaniach programmatic, kampaniach w marketach mobilnych - kampanie reklamowe za pomocą Google App Campaigns i Apple Search Ads, które pozwolą na wyświetlenie reklamy w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google Play (Android) oraz App Store (IOS).

Przykładów wykorzystania danych z aplikacji w Grupie Data Science House w służbie marketingu jest sporo. Kilka z nich koledzy opisują w naszej sekcji „We Love Data, So Let’s Date”, do której wszystkich serdecznie zapraszam, jeśli temat data driven marketingu jest dla Was interesujący.

Tekst: Piotr Nogal, CXO Bluecloud Interactive

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.