GfK Polonia: Handel w branży spożywczej wyhamował w pierwszym półroczu

To wnioski z analizy danych z Panelu Gospodarstw Domowych instytutu badawczego.

Z danych Panelu GfK wynika, że kategorie spożywcze w pierwszym półroczu odnotowały wzrost o 0,8% w porównaniu z analogicznym okresem w 2020 r. Tak samo było w przypadku kosmetyków oraz produktów do pielęgnacji domu. Oznacza to wyhamowanie zakupów w handlu detalicznym. Spadki w sprzedaży poszczególnych kategorii, np. świeżego mięsa (-10,2%), paczkowanych wędlin (-4,7%) lub świeżych warzyw (-4%), wynikają m.in. z tego, że konsumenci częściej niż w ub.r. spożywają posiłki w lokach gastronomicznych.

Wyhamowanie sprzedaży dotyczy także kanału online. Według danych Panelu GfK w pierwszej połowie br. internetowe zakupy w kategorii FMCG spadły o 4,2% w stosunku do zeszłego roku. Jednak w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2019 r. jest to wzrost o blisko 50%. Mniejszej liczby kupujących w pierwszym półroczu 2021 r. nie odnotowały natomiast dyskonty.

– Rok 2020 zmienił nabywców, mieliśmy do czynienia z zupełnie innymi zwyczajami i trendami konsumenckimi. Trzeba jednak pamiętać, że te zmiany wynikały z konieczności. Nic więc dziwnego, że w pierwszym półroczu 2021 r. stopniowo wracamy do zachowań sprzed pandemii. Częściowe luzowanie obostrzeń sprawiło, że nabywcy już mniej powstrzymują się przed odwiedzaniem sklepów stacjonarnych, a także wrócili do lokali gastronomicznych czy korzystania z usług branży turystycznej – mówi Szymon Mordasiewicz (na zdjęciu), dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Dane z panelu GfK wskazują też na dynamicznie rosnącą  popularność roślinnych zamienników mięsa (wzrost o 179% w pierwszej połowie 2021 r. w porównaniu z tym okresem w roku ubiegłym) oraz nabiału (+50%). Wśród innych rosnących kategorii zakupowych są takie produkty jak np. surowe i wędzone ryby (+24,1%), oliwa z oliwek (+19,6%) oraz bakalie (+11%).

– Rośnie odsetek konsumentów, którzy twierdzą, że będą wybierać marki lokalne, przyjazne zwierzętom oraz wspierające środowisko. Zaangażowanie w te kwestie to już konieczność dla marek – komentuje Szymon Mordasiewicz.

 

Paweł Piasecki 874 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.