Cyfrowa transformacja: nowy trend czy nowa rzeczywistość?

To zmiana o 180 stopni, która z odpowiednim partnerem wcale nie musi być ani trudna, ani bardzo kosztowna - przekonuje Michał Korczak, dyrektor zarządzający Focus Nation & Imagine Nation.

Żyjemy w cyfrowym świecie. Coraz częściej rezygnujemy z papieru, coraz częściej przenosimy swój biznes do internetu, a obieg informacji stał się w dzisiejszych czasach szybszy i bardziej efektywny. Ilość odbiorców, do których jesteśmy w stanie dotrzeć online nie jest już mierzona w skali lokalnej, lecz globalnej. Pandemia COVID-19 dodatkowo przyspieszyła cyfryzację świata i rzecz jasna nie chodzi tylko o telemedycynę i systemy ewidencyjne pacjentów. Powszechne lockdowny uziemiły na długi czas usługi, z których nie sposób korzystać online. Spadki przychodów zanotowały siłownie, salony piękności czy fryzjerzy. W tym samym czasie wyraźnie wzrosło zapotrzebowanie na usługi informatyczne, które pozwalają na przeniesienie biznesu w świat wirtualny. To okazało się dla wielu doskonałą szansą na pozyskanie nowych klientów i globalny rozwój ich marek. Według danych GUS udział handlu internetowego w sprzedaży detalicznej wzrósł w marcu 2020 roku aż o 45 proc. (stanowił 8,1 proc. sprzedaży ogółem), a w następnym miesiącu o kolejne 28 proc. Co więcej, eksperci twierdzą, że spowodowane pandemią zmiany zachowań zakupowych są nieodwracalne, a to stawia firmy przed koniecznością podjęcia strategicznych decyzji dotyczących transformacji cyfrowej ich biznesów. Cyfryzacja świata stała się naszą nową rzeczywistością.

Cyfryzacja to nowe szanse biznesowe ale i nowe możliwości komunikacji z klientami, którzy mają możliwość dynamicznej interakcji z marką. Największe światowe korporacje od dawna zdają sobie sprawę z tego, że nowe technologie cyfrowe to nie jest tymczasowy trend, lecz wielki krok naprzód. Począwszy od niewielkich firm po gigantyczne koncerny, przedsiębiorcy rozumieją, że naturalną konsekwencją cyfrowej tranformacji (z ang. digital transformation), czyli integracji technologii cyfrowej we wszystkich obszarach biznesu, jest nie tylko lepszy obieg informacji i sprawniejsze dotarcie z przekazem do znacznie większej ilości odbiorców, ale też dokładniejsze zrozumienie ich potrzeb, usprawnienie procesów sprzedażowych, elastyczność w zakresie płatności, prostsze i szybsze procesy zakupowe, a co za tym wszystkim idzie… poprawa wydajności firmy i wyraźny wzrost jej przychodów.

Oczywiście nowe technologie informatyczne wymagają wdrożenia nowych modeli biznesowych i choć transformacja cyfrowa oznacza porzucenie wielu dotychczasowych, dobrze znaych i sprawdzonych praktyk marketingowych ostatnie lata pokazują, że kto nie zaryzykuje, najzwyczajniej nie sprosta konkurencji i wypadnie z rynku. Doskonałym przykładem może być choćby Netflix, który dzięki strategii popularyzacji taniego streamingu filmów pogrzebał de facto biznes wypożyczalni DVD.

Choć sprzedaż do niedawna opierała się głównie na kampaniach ATL i BTL, które prowadziły potencjalnego konsumenta do sklepu, obecnie rolę tę przejmują handel i marketing digitalowy. Ogromną rolę odgrywają w nim choćby social media, które umiejętnie prowadzone okazują się doskonałym narzędziem na dialog z klientami, na poznanie ich uczuć, opinii i potrzeb. Przedsiębiorcy muszą zrozumieć jakie możliwości dają media cyfrowe, aby wzbudzać zainteresowanie promowanymi produktami i doprowadzać potencjalnych klientów do wirtualnego koszyka zakupowego. Social selling czyli oferowanie produktu poprzez różne platformy społecznościowe (Facebook, LinkedIn, YouTube, itp.), wykorzystanie influencerów i stron internetowych po to aby sprowadzić potencjalnego klienta do sklepu on-line to tylko niektóre z praktyk z zakresu cyfrowej transformacji. Dzięki marketing automation przedsiębiorstwom jest dużo łatwiej zarządzać różnorodnymi procesami, związanymi zarówno z obsługą ich biznesu, jak i komunikacją wewnątrz firmy czy kontaktem z dystrybutorami. Wszystko to odbywać się dziś może w pełni automatycznie i bez zaangażowania fizycznych pracowników.

Cyfrowa transformacja stała się koniecznością. To zmiana na poziomie kulturowym i cywilizacyjnym, która dzieje się na naszych oczach. To zmiana o 180 stopni, która z odpowiednim partnerem wcale nie musi być ani trudna, ani bardzo kosztowna.

Michał Korczak, dyrektor zarządzający Focus Nation & Imagine Nation

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.