Cyfrowa transformacja: nowy trend czy nowa rzeczywistość?
To zmiana o 180 stopni, która z odpowiednim partnerem wcale nie musi być ani trudna, ani bardzo kosztowna - przekonuje Michał Korczak, dyrektor zarządzający Focus Nation & Imagine Nation.
Cyfryzacja to nowe szanse biznesowe ale i nowe możliwości komunikacji z klientami, którzy mają możliwość dynamicznej interakcji z marką. Największe światowe korporacje od dawna zdają sobie sprawę z tego, że nowe technologie cyfrowe to nie jest tymczasowy trend, lecz wielki krok naprzód. Począwszy od niewielkich firm po gigantyczne koncerny, przedsiębiorcy rozumieją, że naturalną konsekwencją cyfrowej tranformacji (z ang. digital transformation), czyli integracji technologii cyfrowej we wszystkich obszarach biznesu, jest nie tylko lepszy obieg informacji i sprawniejsze dotarcie z przekazem do znacznie większej ilości odbiorców, ale też dokładniejsze zrozumienie ich potrzeb, usprawnienie procesów sprzedażowych, elastyczność w zakresie płatności, prostsze i szybsze procesy zakupowe, a co za tym wszystkim idzie… poprawa wydajności firmy i wyraźny wzrost jej przychodów.
Oczywiście nowe technologie informatyczne wymagają wdrożenia nowych modeli biznesowych i choć transformacja cyfrowa oznacza porzucenie wielu dotychczasowych, dobrze znaych i sprawdzonych praktyk marketingowych ostatnie lata pokazują, że kto nie zaryzykuje, najzwyczajniej nie sprosta konkurencji i wypadnie z rynku. Doskonałym przykładem może być choćby Netflix, który dzięki strategii popularyzacji taniego streamingu filmów pogrzebał de facto biznes wypożyczalni DVD.
Choć sprzedaż do niedawna opierała się głównie na kampaniach ATL i BTL, które prowadziły potencjalnego konsumenta do sklepu, obecnie rolę tę przejmują handel i marketing digitalowy. Ogromną rolę odgrywają w nim choćby social media, które umiejętnie prowadzone okazują się doskonałym narzędziem na dialog z klientami, na poznanie ich uczuć, opinii i potrzeb. Przedsiębiorcy muszą zrozumieć jakie możliwości dają media cyfrowe, aby wzbudzać zainteresowanie promowanymi produktami i doprowadzać potencjalnych klientów do wirtualnego koszyka zakupowego. Social selling czyli oferowanie produktu poprzez różne platformy społecznościowe (Facebook, LinkedIn, YouTube, itp.), wykorzystanie influencerów i stron internetowych po to aby sprowadzić potencjalnego klienta do sklepu on-line to tylko niektóre z praktyk z zakresu cyfrowej transformacji. Dzięki marketing automation przedsiębiorstwom jest dużo łatwiej zarządzać różnorodnymi procesami, związanymi zarówno z obsługą ich biznesu, jak i komunikacją wewnątrz firmy czy kontaktem z dystrybutorami. Wszystko to odbywać się dziś może w pełni automatycznie i bez zaangażowania fizycznych pracowników.
Cyfrowa transformacja stała się koniecznością. To zmiana na poziomie kulturowym i cywilizacyjnym, która dzieje się na naszych oczach. To zmiana o 180 stopni, która z odpowiednim partnerem wcale nie musi być ani trudna, ani bardzo kosztowna.
Michał Korczak, dyrektor zarządzający Focus Nation & Imagine Nation