eSpace - nowy wymiar komunikacji

Ład społeczny wypracowany w ostatnich latach wydawał się niezachwiany. Koronawirus uzmysłowił nam jednak, że niczego nie możemy być pewni. Żyjemy w czasach globalnych zależności (ekonomicznych, społecznych, klimatycznych itd.), gdzie jedna sytuacja może z efektem kuli śnieżnej wpłynąć na cały świat.

Pandemia i jej skutki odbiją się zarówno na rynku, postawach konsumpcyjnych, jak i zmianie w codziennym życiu, mentalności społeczeństwa.​ „Antropologowie twierdzą, że rasa ludzka ewoluowała w kierunku budowania społeczności, bo liczebność zapewniała bezpieczeństwo. Dzisiaj zbiorowość, tłum oznacza zagrożenie.” – Forbes. NEW NORMAL oznacza, iż konsumenci zmieniają formę swojego uczestnictwa w zbiorowości, kształtu relacji – np. inaczej doświadczają wspólnie pewne rzeczy, wydarzenia. Ocenia się, iż zmienione zachowania pozostaną trwałe co najmniej przez kilka lat. W obliczu zbliżającej się 4 fali epidemii w Polsce warto przypomnieć, że konsumenci wcale nie oczekują od marek wygaszenia komunikacji i aktywności w czasie pandemii/kryzysu, wręcz przeciwnie! Tylko 8% konsumentów oczekuje tego od marki!

Neil Patel twierdzi, że 80% konsumentów deklaruje oglądanie wideo na żywo chętniej niż czytanie blogów, a aż 60% użytkowników szuka w Google informacji na temat tego, co właśnie ogląda na żywo. Facebook w trakcie pierwszej wiosennej fali pandemii w 2020 r. odnotował aż 50% wzrost oglądalności transmisji na żywo na świecie. Według amerykańskich prognoz sam streaming wideo będzie stanowił 82% całego ruchu internetowego do 2022 roku. Kolejne fale pandemii powodować będą znaczne zmniejszenie aktywności ludzi tzw. offline, a co raz większą w Internecie.

Stories są jednym z najpopularniejszych formatów online – grafika lub film, które trwają maksymalnie kilka sekund i znikają najczęściej po 24 godzinach. Wymyślone przez Snapchat, skopiowane przez Instagrama, Facebooka i innych, stories stają się jednym z najbardziej angażujących formatów. Według Instagrama, 500 milionów ludzi używa stories każdego dnia. Stories ostatnio „uwolniło się” z platform społecznościowych i można już je serwować naszym konsumentom na niezależnych landing page’ach, które marka może sama wyprodukować i kierować do nich swoich konsumentów. Idąc za P. Tkaczykiem, stosując AMP (ang. Accelerated Mobile Pages, czyli „przyspieszone strony mobilne”) – otwarty format stron internetowych rozwinięty wspólnie przez Google i Twittera – możemy korzystać z AMP Stories, czyli rozszerzenia projektu AMP dodające do niego funkcjonalność stories. Jak każdy landing page można do niego linkować z dowolnego miejsca w sieci i poza nią. Kody QR w sklepie łatwo podniosą każdy experience konsumenta, gdy będzie mógł przenieść się do branded contentu naszej marki online osadzonego w dowolnym kanale. Treści marki emitowane na urządzaniach mobilnych mają podobną perswazję do spotów kinowych, pełnoekranowe doświadczenie na iPhonie, jak Canvas, stories z Instagrama czy Facebooka jest tego przykładem.

Stories to tylko przykład formatu w digitalu w opcji na żywo, ale jest ich więcej. Tylko wymienię jeden przykład więcej i powiem, że z raportu udostępnionego przez platformę eventową On24.com, 95% firm uważa Webinary LIVE za ważne dla swojej strategii marketingowej, włączając je do swojej strategii content marketingowej. Webinar idealnie nadaje się do zbudowania zaangażowania i długofalowych relacji. Silnie wspomaga lead generation, pozwalając pozyskać osoby, które są blisko decyzji zakupowej. 

Marki, które dzisiaj nie wykorzystują regularnie contentu video w swoich strategiach marketingowej, są w tyle w stosunku do działań konkurencji. Podobnie stanie się z markami, które nie wejdą teraz w live streaming. Marketerzy podkreślają, że głównie wykorzystują live streamy w celu budowania lepszych relacji między marką, a klientem. Wzrost innych wskaźników, chociażby sprzedażowych w eCommerce też jest możliwy do osiągnięcia, chociaż wymaga to zastosowania odpowiednich narzędzi i taktyk (co najczęściej widać w branży fashion&beauty).

Według SocialMediaToday, content na żywo gromadzi 10X więcej zaangażowania (komentarzy, lajków, share’ów) niż zwykłe wideo. Live video generuje 148% więcej organicznego zasięgu niż zdjęcia. Użytkownicy poświęcają średnio 3X więcej czasu oglądając video live niż zwykłe wideo. 74% Millenialsów uważa, że live video jest bardzo pomocne podczas zakupów online. Dacast blog donosi, że 63% ludzi w wieku 18-34 ogląda streamy regularnie, często u swojego ulubionego cewebryty.

 To właśnie influencerzy pomogli rozpropagować markom pandemiczną modę na live – streaming czy sesje Q&A, który w Chinach poszedł już o krok dalej, przyjmując formę live – shoppingu, czyli sprzedaży podczas transmisji online. Sprzedawca może na bieżąco rozwiewać wątpliwości klienta, który z kolei ma poczucie, że kupuje przedmiot widziany na ekranie. Całkowita wartość handlu elektronicznego na żywo osiągnęła w państwie środka w 2020 r. blisko 130 mld dolarów. Taobao.com jest największym chińskim serwisem zakupów online oferującym produkty sprzedawane przez osoby fizyczne jak i firmy. Na Taobao.com jest prezentowanych ponad 800 milionów produktów wystawionych przez ponad 8 milionów sprzedawców.

Według raportu Accenture chęć udziału w zakupach live deklaruje w Polsce ponad 30% Generacji Z i 40% Millenialsów.

 Dlaczego ludzie tak bardzo lubią ten format?

Oglądając Live streamy, użytkownicy mają wrażenie, że uczestniczą w czymś wyjątkowym – tu i teraz. Ciężko jest im nawet wyłączyć, opuścić stream przed zakończeniem z uwagi na zjawisko FOMO (Fear Of Missing Out), czyli strach przed tym, że coś ważnego ich ominie. Osoby oglądające live streaming uważają, że jest to najbardziej autentyczna forma kontaktu z marką w digitalu, która może być podstawą do zbudowania prawdziwych relacji i lojalności. Odbiorcy streamów mają wrażenie, że poznają twórcę treści w sytuacji bardziej osobistej, zbliżonej do rozmowy twarzą w twarz, z możliwością obserwowania reakcji drugiej strony. Dodatkowo czują się częścią społeczności przez konwersacje na live chatcie z innymi widzami, a nie tylko biernym obserwatorem.

W celu wykorzystania w pełni formatu Live streamingu, zbudowania większego impactu kampanii i dotarcia do szerszej grupy odbiorców, nie wystarczy już być na jednej platformie. Dzisiejszy użytkownik sieci ma konta na kilku portalach społecznościowych (średnia liczba kont social media na jednego użytkownika w Polsce wynosi 8) i regularnie się między nimi przełącza. YouTube, TikTok oraz Instagram to w tej chwili must have, ale jeśli chcemy być krok przed konkurencją, warto rozważyć również zaistnienie i wykorzystanie potencjału innych serwisów lub zbudować własne platformy. Budowanie własnej platformy streamingowej lub skorzystanie z gotowych rozwiązań ma wiele zalet. Komunikacja marketingowa LIVE w specjalnie zbudowanej do tego przestrzeni online może zastąpić wiele dotychczasowych narzędzi i kanałów komunikacji i promocji przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności kosztowej, co przy współczesnych zamieszaniach przy P&L’ach może zdjąć z głowy marketerom niejeden problem.

W Bluecloud Interactive wypracowaliśmy specjalną platformę służącą do wielu rodzajów komunikacji LIVE, eSpace by Bluecloud, która właśnie ujrzała światło dzienne. W roku 2021 testowaliśmy rozwiązanie i do jakich doszliśmy właśnie wniosków? Platforma E-space ma sporo zalet. Wspiera komunikacje z konsumentem, realizując dowolny cel marketingowy. Nie ma znaczenia, gdzie jest Twój konsument. Dowolny cel komunikacyjny realizujemy na platformie streamingując obraz w dowolnym czasie. Liczba uczestników nie ma znaczenia, platforma nie ma ograniczeń związanych z liczbą uczestników na platformie. Na platformie zrealizujesz dowolne wydarzenie, field marketing, event lub advertainment, czy komunikację „socialową”. Platforma eSpace jest elastyczna, łatwo możesz osadzić ją w ekosystemie własnym marki online.

Platforma E-space i jej możliwości, to przede wszystkim prezentacja produktu LIVE, LIVE dla konsumentów lub inne wydarzenia rozrywkowe, konferencje, webinary i szkolenia LIVE. Oprócz tego, że eSpace jest kompleksowym rozwiązaniem dla nowoczesnej komunikacja live zawierającym ideę, pomysł/scenariusz + strategia komunikacji/promocji, infrastrukturę techniczną, sprzęt + studio, platforma technologiczną e-Space, produkcję, przygotowanie i realizacja wydarzenia, egzekucję kreacji, zarządzanie komunikacją w digitalu i SM, dodatkowo jej funkcjonalność Multiroom pozwala na jednoczesne prowadzenie wielowątkowej komunikacji. Komunikacja w tym samym czasie może być prowadzona w wielu pokojach podzielonych wg zainteresowań, wieku, tematyki LIVE’a, co jest niezwykle przydatne, jeśli marka posiada wiele różniących się od siebie segmentów w grupie celowej. Marka, która chce prowadzić komunikację do wszystkich pod parasolem jednej platformy komunikacyjnej, ale jednocześnie przy innej egzekucji idei dla poszczególnych segmentów grupy celowej, będzie miała taka możliwość, korzystając z opcji multiroomu. Uatrakcyjni to doznania użytkowników, oferując kilka miejsc w trakcie jednego wydarzenia, tworząc pokoje tematyczne z możliwością moderacji. Wyobraźmy sobie na przykładzie branży FMCG scenariusz organizacji platformy i taki multiroom; – a tutaj: LIVE cooking w jednym pokoju, w drugim, spotkanie z mistrzem kulinarnym, w trzecim, inspiracje/rekomendacje; top 10 najlepszych restauracji hotelowych, w kolejnym przepisy blogerki kulinarnej – pokaz, w kolejnym warsztat kulinarny z dziećmi w kuchni – tips & tricks, możliwości jest wiele.

Współcześni użytkownicy sieci to kolekcjonerzy doświadczeń. To, czy konsument „kupi produkt”, partner biznesowy złoży kolejne zamówienie, zostanie stałym klientem, pracownik będzie zmotywowany, uzależnione jest od doświadczeń. Możemy zadbać o to, aby w punktach styku z marką te doświadczenia były pozytywne i przede wszystkim relewantne do potrzeb użytkownika. Im więcej pozytywnych doświadczeń, tym większa szansa na „zakup produktu” przez potencjalnych konsumentów.

Skoro współcześni użytkownicy sieci to kolekcjonerzy doświadczeń, to wszystkie działania marketingowe powinny jednak uwzględnić komunikację w formie na żywo. Egzekucyjnie podchodzimy do taktyki tych działań według zasady; zaintryguj, zaangażuj, zbuduj doświadczenie. Budując pozytywne doświadczenia, podczas komunikacji LIVE nie tylko dbamy o jak najlepsze standardy techniczne streamingu, ale również zorganizujemy udział dowolnej gwiazdy, eksperta, zapewnimy rozrywkę w przerwie, np. japońskie parzenie kawy, show muzyczne/koncert online, specjalny konkurs dla uczestników wraz z follow-upem po wydarzeniu LIVE, czy ankieta satysfakcji.

Wirtualne studio to kolejna zaleta platformy eSpace, dzięki połączeniu video z grafiką 3D studio może być dowolnie adaptowane na potrzeby danej części eventu. Kamery zintegrowane są ze środowiskiem 3D za pomocą specjalnych trackerów śledzących ruch kamery w rzeczywistej przestrzeni. Operatorzy kamer nagrywają postać na zielonym tle, które następnie w specjalistycznym oprogramowaniu zamieniane jest na wirtualne otoczenie. Wśród wielu kolejnych funkcjonalności znajdziemy live chat, moderowany lub pre-moderowany chat z gośćmi podczas całego spotkania, quizy interaktywne, np. pytania zostaną wyświetlone na ekranie, a odpowiedzi udzielimy poprzez zintegrowaną z platformą aplikację.

Podsumowując, zapewniamy pełne wsparcie produkcyjno-realizatorskie oraz reżyserskie WYDARZEŃ LIVE, z pełną obsługą strategiczno-kreatywną. Nasi doświadczeni producenci reklamowo-telewizyjni zapewniają realizację dowolnej skali Wydarzenia LIVE/ONLINE. Łączymy doświadczenie w realizacji eventów, produkcji telewizyjnych i FULL DIGITAL/INTERACRTIVE. Nasi pracownicy są absolwentami m.in. Łódzkiej Szkoły Filmowej. Współpracujemy z ogólnopolską siecią cateringu dietetycznego NTFY. Działamy w pełnym protokole bezpieczeństwa (Covid Safe Care Protocol).

Tekst: Piotr Nogal, CXO Bluecloud Interactive

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.