Wavemaker: Mniej skłonnych do cord-cuttingu

Serwisy SVoD są ważnym składnikiem ofert płatnej TV w Polsce.

Co piąty klient płatnej telewizji rozważał w ostatnim roku rezygnację z usług kablówki lub platformy cyfrowej, pokazuje Projekt Cyfrowizja VI, cykliczne badanie agencji Wavemaker. To najniższy odsetek w historii tego badania – siedem lat temu blisko 30% badanych klientów płatnej TV brało pod uwagę taką opcję. Zmiana wynika prawdopodobnie ze spowodowanego pandemią wzrostu znaczenia domowej rozrywki, w tym telewizji, w życiu konsumentów.

Najbardziej newralgicznym segmentem klientów pay-TV są posiadacze pakietów wartych 71-100 zł miesięcznie – to wśród nich odsetek deklarujących możliwy cord-cutting jest najwyższy. Najmniej zagrożonym segmentem wydają się z kolei klienci najniższych abonamentów, do 50 zł miesięcznie. Kwestia ceny, ale także dostępność alternatyw w postaci VoD, jak i rosnąca bezpłatna oferta cyfrowej telewizji naziemnej, zyskały na znaczeniu wśród powodów, jakie polscy klienci kablówek i platform wskazują jako motywację do rezygnacji z abonamentów. Odbijają się w
nich zarówno popandemiczne trudności części polskich domostw, jak i trendy z rynku wideo: ekspansja ofert SVoD oraz debiuty w segmencie naziemnej TV cyfrowej.

Tradycyjnie to silne marki kanałów filmowych, sportowych i factual plasują się na prowadzeniu w rankingu stacji, które widzowie uważają za najważniejsze w swoich pakietach. Tylko TVN24 i TVN Style reprezentują w pierwszej dziesiątce inne kategorie programowe.

Wyniki Projektu Cyfrowizja VI pokazują, że nie tylko tradycyjna telewizja stanowi obecnie cenną część oferty operatorów. Dla 16% klientów ważnym elementem pakietów, skłaniającym do dalszego płacenia, jest dostęp do serwisów subskrypcyjnych, jak Netflix czy HBO Go. Badanie Wavemaker pokazuje więc, że serwisy SVoD działają dziś zarówno jako wabik w ofercie operatorów, jak i siła odciągająca abonentów od płatnej telewizji.

Wavamaker analizował w badaniu m.in. grupę telewidzów po migracji z płatnej do naziemnej TV. Wśród takich osób aż co trzecia za powód swojej rezygnacji z oferty kablówki bądź platformy podaje dostępność serwisów SVoD – jak Netflix, HBO Go, Amazon Prime czy Player.

Badanie Wavemakera pokazuje, że aktualnie zrównały się w Polsce odsetki potencjalnych cord-cutterów i odbiorców naziemnej TV, którzy twierdzą, że rozważali zakup płatnej telewizji. Niemal co piąty widz naziemny brał taką opcję pod uwagę w ostatnim roku. Poza atrakcyjnymi ofertami operatorów, które zachęcają blisko 40% takich osób, kluczowym elementem jest właśnie możliwość kupienia w ramach pakietu dostępu do pożądanych serwisów SVoD (Netflix, HBO Go czy Prime), kusząca niemal jedną trzecią odbiorców naziemnej TV myślących o zakupie kablówki bądź platformy cyfrowej.

- O pandemii mówi się głównie w kontekście przyspieszania trendów na rynku mediów. I o ile w polskim segmencie VoD przyniosła rzeczywiście skok zainteresowania ofertą subskrypcji, to w przypadku płatnej telewizji paradoksalnie raczej spowolniła trend cord-cuttingu, który miał być następstwem ekspansji abonamentowego wideo. Wiąże się to zarówno ze wzrostem znaczenia domowej rozrywki, jak i silną tendencją do partnerstw pomiędzy operatorami pay-TV i właścicielami serwisów VoD, co widać choćby w strategii wchodzącego na polski rynek serwisu Viaplay. Szczególnie dla starszych klientów operatorów liczy się wygoda zakupu kilku dostępów w ramach jednego pakietu - mówi Paweł Gala, CEO Wavemaker.

Wavemaker realizował badanie Projekt Cyfrowizja metodą CAWI na grupie 1535 Polaków z dostępem do sieci w wieku 16+ pod koniec czerwca 2021 r.

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.