Nie ma sprzedaży bez płatności online - jak odnosić sukcesy w e-commerce?

Dobrze przemyślany proces zakupowy wspierany przez e-płatności, pomaga sklepom przyciągnąć i utrzymać klientów, tym samym zwiększając konwersję.

E-commerce rośnie w siłę. Świadomość coraz większej popularności zakupów online wśród konsumentów to jednak nie wszystko, co powinno interesować e-sprzedawców w kontekście e-biznesu. Jednym z kluczowych aspektów jest integracja platformy e-commerce z systemem płatności, a tym samym zabezpieczenie transakcji dokonywanych przez klientów. Dobrze przemyślany proces zakupowy wspierany przez e-płatności, pomaga sklepom przyciągnąć i utrzymać klientów, tym samym zwiększając konwersję.

Konsumenci przywiązują coraz większą wagę do tego, aby proces zakupowy był sprawny i intuicyjny. Potwierdzają to wyniki badania Tpay i SW Research – ponad połowa Polaków kupujących w sieci (58 proc.) zwraca uwagę na dostępne metody płatności, a blisko 90 proc. wskazuje, że podczas płacenia online ważne jest dla nich bezpieczeństwo. Na integrację stawiają również sprzedawcy – szybkie, bezgotówkowe płatności były w ostatnim roku najczęstszą zmianą w funkcjonowaniu e-sklepu dla 15 proc. sprzedawców („Nowy świat e-commerce. Raport z polskich sklepów internetowych Shoper 2020”).

Po pierwsze – wybór operatora

Posiadanie zintegrowanego systemu płatności w sklepie online to absolutny „must have”, bez którego nie może obejść się żaden biznes e-commerce. Pierwszym krokiem w budowaniu platformy przynoszącej sprzedażowe sukcesy, jest wybór operatora płatności. Wybrany przez sprzedawcę integrator musi podtrzymywać najwyższe standardy bezpieczeństwa transakcji, m.in. poprzez weryfikowanie sklepów internetowych zainteresowanych ich usługami oraz spełnienie wszelkich norm i posiadanie certyfikatu PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), dzięki któremu wszelkie poufne informacje nie przedostaną się w niepowołane ręce. Operator płatności powinien być dla sprzedawcy partnerem – zapewnić wsparcie techniczne, a także w razie zapotrzebowania – proponować indywidualne rozwiązania, które pomogą firmie rozwijać i skalować biznes. Ponadto operator może odgrywać dużą rolę w budowaniu pozytywnych doświadczeń zakupowych, pomagając sprzedawcy w dostosowaniu ścieżki płatności w sklepie internetowym do aktualnych potrzeb użytkowników. Istotną funkcję integratora płatności w procesie zakupowym dostrzegają zresztą konsumenci – aż 67 proc. Polaków deklaruje, że operator płatności jest dla nich ważny podczas zakupów online, a dla blisko 40 proc. preferowana obecność operatora przy metodzie płatności wiąże się z bezpieczeństwem transakcji (badanie Tpay & SW Research, 2020)

Platforma szyta na miarę

Rynek pełen jest platform przeznaczonych dla sklepów internetowych, które możemy zasadniczo podzielić na dwa typy: SaaS (Soft as a Service), bazującą na dostępie za pomocą internetu do aplikacji działających w chmurze, z której użytkownik korzysta, jednak nie posiada oprogramowania na własność oraz Open Source, w ramach którego możliwe jest korzystanie z gotowego oprogramowania sklepu internetowego.

W przypadku Open Source, dużym zainteresowaniem wśród sprzedawców cieszą się m.in. takie platformy jak Magento, PrestaShop czy WooCommerce. Ta ostatnia to wtyczka do oprogramowania WordPress, umożliwiająca stworzenie i prowadzenie sklepu internetowego. Najczęściej po to proste i bezpłatne rozwiązanie sięgają osoby, które posiadają już swoją stronę internetową na WordPressie i chciałyby poszerzyć działalność o prowadzenie e-sklepu. Jak dokonać integracji platformy sprzedażowej z metodami płatności? Przykładowo, w celu zintegrowania WooCommerce z systemem płatności operatora Tpay, poza aktywnym kontem w systemie operatora, konieczne jest pobranie wtyczki w module sklepowym. To kompletne oprogramowanie, które użytkownik może wdrożyć samodzielnie. Integracja z systemem płatności polega na uzupełnieniu odpowiednich pól w module, a cały proces jest prosty i szybki. Ponadto, niezbędna będzie wersja serwera PHP minimum 5.3 oraz domena internetowa i hosting z bazą danych.

Klient powinien mieć w czym wybierać

Finalizacja zamówienia to kluczowy etap zakupowy, dlatego tak ważne jest, aby proces transakcji był przyjazny i wygodny dla konsumenta. Wyścig o zadowolenie klientów wygrywają te sklepy, które zapewniają nie tylko prostą i szybką realizację transakcji, ale również dają konsumentom wybór ich ulubionej metody płatności. Jak pokazują dane rynkowe, brak konkretnych metod wpływa na porzucenie koszyka zakupowego przez 30 proc. Polaków („Komunikacja sklepów internetowych 2020” SMSAPI & Shoper).

A w jaki sposób lubimy płacić za zakupy w sieci? Jak wynika z cytowanego badania Tpay i SW Research, preferowaną formą płatności online dla aż 71 proc. internautów jest BLIK, 37 proc. jest zwolennikiem przelewów online, a 36 proc. – karty. Z perspektywy właściciela e-sklepu niezbędne jest więc usprawnienie procesów zakupowych klientów, dając im możliwość wyboru. W celu sprawdzenia, jakie metody płatności w sklepie internetowym sprawdzą się najlepiej, warto pochylić się nad danymi dotyczącymi klientów. W najmłodszej grupie wiekowej do 24 r.ż. największą popularnością cieszy się BLIK (62 proc.), ale już osoby powyżej 55 lat zdecydowanie opowiadają się za płatnością kartą (29 proc.) i przelewem pay-by-link (25 proc.). Umożliwienie płatności klientom za pomocą telefonu i korzystania chociażby ze wspomnianego BLIKA, to dla właścicieli e-sklepów ważny krok na drodze do e-sukcesu.

A może… coś jeszcze?

BLIK, będący najpopularniejszą metodą płatności online, cieszący się zaufaniem zarówno wśród konsumentów, jak i sprzedawców, daje tym drugim wiele możliwości w zakresie płatności. Począwszy od bycia pierwszą i polecaną metodą w ich e-sklepie, przez osadzenie pola na wpisanie 6-cyfrowego kodu na stronie sklepu, co znacznie skraca proces zakupowy, aż po umożliwienie dodania kolejnego produktu do koszyka dzięki specjalnemu banerowi ad-sellingowemu – Widgetowi One Click. Jak to działa w praktyce? Po zrobieniu zakupów wyświetla się baner z propozycją poszerzenia koszyka zakupowego o kolejny produkt. Wprowadzając kod BLIK, klient powiększa zamówienie o dodatkową pozycję, a sklep automatycznie zmienia stan magazynowy i powiększa fakturę, modyfikując zamówienie po API. Zaletą takiego schematu działania jest to, że sprzedawca nie ponosi ryzyka porzucenia koszyka przez klienta – zakup został już sfinalizowany, a użytkownik nie musi przechodzić kolejny raz całego procesu zakupowego.

Asekuracja przed utraconym koszykiem

Porzucanie koszyka zakupowego brzmi znajomo? Najprawdopodobniej tak, zwłaszcza, że jak wynika z badania Tpay i SW Research, aż 60 proc. Polaków zdarzyło się porzucić koszyk bez finalizacji zamówienia. O ile konsumenci w takim działaniu rzadko kiedy widzą coś niepokojącego (w końcu mają pełne prawo rozmyślić się z zakupów z dowolnego powodu), to dla sprzedawcy może to już oznaczać dużą stratę. Warto, aby właściciel e-commerce’u zwracał na to uwagę i – jeśli to możliwe – wyeliminował przeszkody. Wśród powodów może być wcześniej wspomniany brak ulubionej metody płatności, skomplikowany i zbyt długi proces finalizacji transakcji czy też problemy techniczne. W takich przypadkach sprzedawca ma wpływ na eliminację „czynników zapalnych”, poprzez współpracę z operatorem płatności i wdrożenie odpowiednich rozwiązań. Jeśli zaś klientów od finalizacji zamówienia odrywają bardziej błahe powody, jak chociażby sprawdzenie stanu konta czy oferty konkurencji, świetnym rozwiązaniem dla sprzedawcy, który na taką okoliczność chce się zabezpieczyć, okaże się powiadomienie o niedokończonej płatności. W tym celu do klientów mogą być automatycznie wysyłane dedykowane maile – pierwszy z informacją o założeniu transakcji, a drugi przypominający o niedokończonej transakcji. Po kliknięciu w specjalny link zawarty w mailu, klient może wrócić na stronę płatności. Co istotne – koszyk zakupowy nie przepada i znajdują się w nim wcześniej dodane produkty.

Rozwój branży e-commerce nieuchronnie zmierza w kierunku coraz większej automatyzacji procesów zakupowych, a posiadanie zintegrowanego systemu płatności w sklepie online przynosi wymierne korzyści zarówno właścicielowi e-sklepu, jak i klientom. Kluczem do e-commerce’owego sukcesu dla tych pierwszych jest wykorzystanie spectrum możliwości, jakie daje e-handel, a w przypadku zabezpieczenia płatności – współpraca z zaufanym operatorem. Od tego momentu ścieżka zakupowa dla konsumentów stanie się prostsza i przyjemniejsza, a przedsiębiorca może mieć pewność, że potrzeby klientów zostały w pełni zaadresowane.

-------

Tpay (wcześniej Transferuj.pl) to flagowy produkt Krajowego Integratora Płatności S.A., który działa na polskim rynku płatności online od ponad 10 lat. Spółka ma status Krajowej Instytucji Płatniczej i jest podmiotem regulowanym przez KNF. 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.