Kantar zbadał, jak uczymy się za pomocą YouTube'a

YouTube pomaga w nauce w szkole 72% polskich nastolatków, a 90% dorosłych - w zdobywaniu nowych umiejętności związanych z ich hobby lub zainteresowaniami.

Według najnowszego badania przygotowanego przez Kantar na zlecenie YouTube'a prawie troje na czworo (72%) nastolatków w wieku 14-17 lat korzysta z YouTube'a do nauki w szkole. Ponad 70% z tej grupy uważa, że używa materiałów wideo dostępnych na platformie w tym celu częściej lub zdecydowanie częściej niż przed pandemią. YouTube najczęściej przydaje się do nauki matematyki - przedmiotu sprawiającego najczęściej kłopoty w szkole (61% nastolatków). Królową nauk można lepiej zrozumieć oglądając
takie popularne kanały jak Matemaks, Tomasz Gwiazda, KhanAcademyPoPolsku czy Pi-stacja Matematyka. Po ok. 40% uczniów korzysta z YouTube przy nauce chemii (Pan Belfer), fizyki, historii (Historia bez cenzury) i języków obcych, zwłaszcza angielskiego (Po Cudzemu Arleny Witt).

Większość ankietowanych nastolatków (67%) zadeklarowała, że filmy edukacyjne wyszukuje  samodzielnie. Jednak ponad połowa (55%) deklaruje również, że filmy wysyłają im sami nauczyciele (np. przy okazji prac domowych i projektów), a także rodzina i znajomi (47%). Blisko co trzeci nastolatek korzystający z YouTube do nauki miał kontakt z tą platformą podczas lekcji online (na żywo).

YouTube jest także wykorzystywany przez aż 44% rodziców i opiekunów, którzy pomagają dzieciom w szkolnych projektach i odrabianiu lekcji. Co druga osoba z tej grupy deklaruje częstsze oglądanie takich materiałów niż przed lockdownem.

Walor edukacyjny związany ze zdobywaniem nowych umiejętności dotyczących hobby lub zainteresowań dostrzegają prawie wszyscy dorośli użytkownicy platformy (90%). Odsetek ten jest jeszcze większy wśród osób w wieku 50-65 lat (92%). Korzystają na ogół z filmów poradnikowych, na przykład z zakresu domowych napraw, ogrodnictwa czy gotowania. Prawie połowa (46%) badanych wskazała, że ostatnio oglądany film typu DIY (“zrób to sam”) dotyczył właśnie tematyki kulinarnej. Prawie co trzeci użytkownik YouTube'a w wieku 14-65 lat deklaruje, że obecnie uczy się nowych, praktycznych rzeczy częściej niż przed pandemią.

Badanie Kantara na zlecenie Google zostało przeprowadzone metodą CAWI w maju 2021 r. na reprezentatywnej próbie osób w wieku 14-65 lat korzystających z YouTube'a przynajmniej raz w tygodniu.

Specjalnie dla MMPOnline.pl komentarz Michała Protasiuka, odpowiedzialnego w Google Polska za badania marketingowe:

Jak pokazują dane Google dotyczące mobilności ludzi, Polacy w pierwszej połowie roku 2021 wciąż spędzali w domach zdecydowanie więcej czasu, w porównaniu do okresu sprzed pandemii. W efekcie nie należy się dziwić, że nadwyżkę wolnego czasu zdecydowali się spędzić na oglądaniu treści wideo, gdzie poszukiwali głównie materiałów pozwalających im się zrelaksować (poszukiwanie relaksu jako powód korzystania z filmów na YouTube wzrosło z 59% do 64% w grupie 18-49, w porównaniu do roku 2019, na podstawie badania zrealizowanego przez Kantar dla Google).

W trakcie pandemii największe zmiany dotyczące sposobu korzystania z YouTube zaobserwowaliśmy w grupie nastolatków, w wieku 14-17 lat. Coraz więcej nastolatków wymienia edukację, jako główny powód korzystania z YouTube, co było spowodowane zdalnymi lekcjami (filmy edukacyjne na YouTube są często polecane przez nauczycieli, oglądane w ramach lekcji, ale także uczniowie wyszukują ich samodzielnie). Dodatkowo ostatni rok obfitował w wiele ważnych wydarzeń i wśród grupy nastolatków wzrosło zainteresowanie treściami o charakterze newsowym, dotyczącymi bieżących informacji. Według badania Kantara blisko jedna trzecia z nich korzysta w tym celu z YouTube i jest to najwyższy wynik w porównaniu do innych grup wiekowych.

Paweł Piasecki 1036 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.