MediaFarm: Telewizja popularna wśród dzieci, ale nadal traci

Z badania MediaFarm i Zymetrii wynika, że modele spędzania wolnego czasu polskich dzieci z małych i dużych ośrodków prawie się nie różnią; telewizja nadal traci zasięg w populacji dzieci, zaś dynamicznie rosną SmartTV oraz SVoD.

W szóstej edycji badania „Dzieci w sieci multiscreen” realizowanego przez dom sprzedaży MediaFarm we współpracy z Zymetrią jego twórcy skupili się na porównaniu sposobów spędzania wolnego czasu oraz wyposażenia gospodarstw domowych polskich dzieci mieszkających na wsi i w małych miastach oraz miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Różnice są mniejsze, niż można by się spodziewać. Wśród dzieci ze wsi i miasteczek nieco bardziej popularna jest linearna telewizja oraz granie w gry na smartfonie, zaś dzieci z większych miast częściej biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych.

Najwięcej dzieci nadal korzysta z tradycyjnej telewizji, ale jej zasięg maleje kolejny rok z rzędu. Telewizja dociera do 79% dzieci ze wsi i małych miast oraz 73% dzieci z miast powyżej 50 tys. mieszkańców. Smartfony są dostępne w 97% domów w Polsce, bez względu na wielkości miejscowości, ale to dzieci ze wsi i miasteczek częściej używają ich do grania w gry w formie aplikacji (58% vs. 50%). Dzieci z mniejszych ośrodków częściej też grają w planszówki (66% vs. 53%), bawią się poza domem z rówieśnikami (75% vs. 69%), a także bawią się zabawkami (74% vs. 69%). Dzieci z większych miast częściej chodzą na treningi (39% vs. 31%), zajęcia dodatkowe (34% vs. 33%) oraz do świetlicy szkolnej (25% vs. 16%). Dla odmiany dzieci z małych ośrodków częściej czytają książki (54% vs. 52%), ale w ich domu rzadziej dostępny jest czytnik e-booków (30% vs. 20%). SmartTV jest już dostępne w 73% gospodarstw domowych, w których mieszkają dzieci w wieku 3-12 lat.

Wbrew obawom niektórych rodziców dzieci spędzają przed ekranami znacznie mniej czasu niż dorośli. W dni powszednie jest to średnio nieco ponad 3 godz., tyle samo na wsi i w miastach. W weekendy wyniki te przekraczają już 4 h (4:10 na wsi i małych miastach oraz 4:21 w większych miastach), wciąż jednak jest to mniej, niż statystyczny dorosły spędza tylko przed telewizorem.

Sumarycznie dzieci więcej czasu spędzają w świecie cyfrowym niż przed telewizorem, i to internet jest głównym źródłem ich wiedzy o produktach i usługach. Dla rodziców e-commerce jest już w tej chwili preferowanym kanałem zakupu wielu kategorii prezentów dla dzieci, szczególnie zabawek, a także elektroniki i książek. Prezenty zakupione w kanale internetowym są też zwykle wyższej wartości niż nabyte w tradycyjnym sklepie.

Badanie ilościowe zostało zrealizowane w dniach 10-19 września 2021 r. techniką wywiadów internetowych na próbie N=616 osób, a w części jakościowej w dniach 12-13 października 2021 r. na próbie N=30 osób, mieszkańców Skarżyska-Kamiennej oraz Warszawy.

 

Piotr Machul 321 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.