YouTube to już mainstream [wideo]
Tak Susane Wojcicki, CEO YouTube, podsumowała pozycję platformy podczas tegorocznego YouTube Brandcast. Badania pokazują także, że jest to medium skutecznie angażujące użytkowników i oferujące im treści, jakich nie znajdują nigdzie indziej.
W tegorocznym głównym wystąpieniu (local keynote) Iwona Piwek, video sales head w Google, poinformowała, że YouTube w Polsce ma obecnie 25 milionów użytkowników miesięcznie. W grupie komercyjnej medium to ma zasięg większy od czołowych stacji telewizyjnych. Co ważne, użytkownicy YouTube'a znajdują tam treści, których nie znajdują nigdzie indziej. Pytani w badaniu Talk Shoppe wykonanym w lipcu br., jakiego medium brakowałoby im najbardziej, gdyby nagle zniknęły, Polacy postawili YouTube na pierwszym miejscu (39%), przed Netfliksem (21%), Facebookiem (19%), a telewizja została daleko w tyle (9%). Czterech na pięciu użytkowników YouTube uważa, że oferuje on treści, jakich nie mogą znaleźć nigdzie indziej.
- Rok 2021 był rokiem wielu ekranów, w którym na popularności najbardziej zyskał ekran smart TV. Jednak to ekran smartfona pozostawał tym najczęściej wybieranym przez naszych widzów. I dlatego wprowadziliśmy do YouTube'a nowy, mobilny format Shorts, czyli 15-sekundowe filmiki nagrywane bezpośrednio w naszej aplikacji. Mam nadzieję, że połączy on kolejną generację młodych mobilnych twórców z widownią naszej platformy - powiedziała Piwek.
Dla młodych widzów telewizja to już raczej przeżytek, a na pewno w większości sytuacji przegrywa ze smartfonem. Z drugiej strony nowe możliwości otwiera podłączenie telewizora do internetu i wykorzystywanie go do oglądania filmów i seriali z platform streamingowych jak Netflix czy HBO, a także - coraz częściej - właśnie treści z YouTube.
– Chociaż na connected TV nadal dominuje klasyczna telewizja, młodsze grupy wiekowe wybierają streaming na dużym ekranie. Średni czas poświęcany przez posiadaczy CTV na streaming na telewizorze to 50 minut tygodniowo. Przy tym co czwarty użytkownik YouTube deklaruje, że ogląda go też na dużym ekranie – mówi Piotr Marzec, head of market development w Google. – W lipcu 2021 r. z YouTube na ekranie telewizorów korzystało prawie 4,5 mln widzów. Średni czas jaki na to przeznaczali wynosił godzinę i szesnaście minut.
Zapis całej konferencji YouTube Brandcast w wygodnej formie playlisty (każdy materiał wideo to jedno wystąpienie) można obejrzeć pod tym linkiem.
"Media Marketing Polska" było patronem medialnym tego wydarzenia, podobnie jak konkursu YouTube Works, którego wyniki ogłoszono podczas transmisji online bezpośrednio po YT Brandcast.

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.