Maspex kupuje CEDC

Za Żubrówkę, Soplicę, Bolsa i Absolwenta grupa Pawińskiego jest gotowa zapłacić 3,9 mld zł.

Grupa Maspex, kierowana przez Krzysztofa Pawińskiego, za 3,89 mld zł chce kupić od Roust Corporation, rosyjskiej firmy alkoholowej Roustama Tariko, polską firmę CEDC - producenta takich wódek jak: Żubrówka, Bols, Soplica czy Absolwent.

Maspex to największa polska prywatna firma w branży spożywczej i jedna z największych w regionie - ma w portfolio 67 marek - m.in.: Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, Krakus, Kotlin, Puchatek, DecoMorreno, Cremona, Plusssz oraz La Festa, Relax, Bucovina, River, Queens, Olympos, Apenta czy Vellingrad. Sprzedaje swoje produkty w ponad 60 krajach. Przychody ze sprzedaży grupy w ub.r. wyniosły 5,22 mld zł.

CEDC to firma stworzona przez amerykańskiego biznesmena Williama Careya. W 2013 r. przeinwestował, próbując ekspansji na rosyjskim rynku alkoholowym, w efekcie czego firmę przejął tamtejszy potentat - Roustam Tariko - założyciel firmy alkoholowej Russian Standard.

- Przejmując firmę w 2013 r., startowaliśmy z pozycji nr 2 (22,7% udziału ilościowego w rynku), aby do 2021 r. podwoić nasz udział (47%) i osiągnąć pozycję niekwestionowanego lidera w Polsce - twierdzi Tariko.

Wspomniana Żubrówka to ilościowo marka nr 3 na świecie (obecna na 86 rynkach), Soplica to światowy nr 8. Produkcja prowadzona jest w zakładach w Obornikach i Białymstoku. CEDC jest również dystrybutorem m.in. win Carlo Rossi, Barefoot i Gancia oraz alkoholi kolorowych: Grant’s, Glenfiddich i Tullamore D.E.W., Metaxa, Jȁgermeister, Cointreau, Campari, Aperol czy Remy Martin. W ubiegłym roku CEDC miała obrót ze sprzedaży na poziomie 5,7 mld zł.

Jeśli Maspex przejmie CEDC to powstanie największa polska grupa spożywcza o obrotach przekraczających 11 mld zł. Transakcja wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

W ub.r. Polacy wydali na napoje alkoholowe ponad 39 mld zł, z czego na wódkę - ponad 13 mld zł (sprzedaż wódki odpowiada za 34% rynku).

Maciej Burlikowski 1675 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.