Wolt przejęty przez DoorDash za 7 miliardów euro
Transakcja ma być sfinalizowana w pierwszej połowie przyszłego roku. Z polskiego rynku marka Wolt, przynajmniej w bliskiej przyszłości, nie zniknie.
7 miliardów euro - za tyle ma być przejęty Wolt - to kwota, z której firma z Helsinek może być zadowolona. Brytyjski konkurent Deliveroo był wyceniany na około 7,6 miliardów funtów, gdy wchodził na londyńską giełdę w maju br., ale obecnie jego wartość jest szacowana na 5 miliardów funtów (ok. 5,85 mld euro). Just Eat, kolejna brytyjska spółka z tego sektora rynku, została przejęta przez Takeaway.com z siedzibą w Amsterdamie w transakcji wartej 7,8 mld dolarów (ok. 6,77 mld euro według obecnego kursu) w styczniu 2020 r.
Wolt powstał w październiku 2014 r., a pierwsze zamówienia (początkowo tylko odbiór osobisty w lokalu gastronomicznym) spółka zrealizowała w Helsinkach w 2015 r. Obecnie działa w 23 krajach, głównie w Europie, a także w Japonii. Podobnie jak cały sektor dostaw jedzenia online znacząco urosła podczas pandemii. W 2019 r. miała przychody 87 milionów euro, a rok później już 345 milionów euro.
Przychody DoorDash, spółki założonej w styczniu 2013 r. w Palo Alto w Kalifornii (siedziba mieści się w San Francisco), wyniosły w 2020 r. prawie 2,9 miliarda dol. Z udziałem ok. 56% dominuje na rynku dostaw jedzenia w Stanach Zjednoczonych. Działa też w Kanadzie i Australii.
W Polsce, gdzie fińska spółka pojawiła się w drugiej połowie 2018 r., nadal ma funkcjonować marka Wolt i jej niebieskie logo. W naszym kraju Wolt rozwozi obecnie dania w 12 miastach.

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.