Jaka jest prawda o pokoleniu Z?

Chociaż wszyscy pamiętamy sceny ze strajku klimatycznego i myślimy o młodych ludziach jako aktywistach, to ich zachowania przy półce nie są aż tak radykalne.

Ogólnopolskie badanie panelu Ariadna zamówione specjalnie na Next Day Week, daje wgląd w opinie konsumentów na temta produktów, reklamy i zachowań proeko marek oraz firm. Generalne zaskoczenie jest takie, że deklarowane preferencje pokolenia Z nie różnią się aż tak bardzo od innych grup wiekowych. Dlaczego? Jedna z odpowiedzi to zasobność portfela, wybory przy półce muszą być pragmatyczne, a nie wynikać wyłącznie z wyznawanych poglądów.

Pierwszy wniosek nasuwający się z badania, to to, że konsumenci oczekują od marek rozwiązywania problemów świata i włączania się akcje ochrony środowiska. Jest to uważane już za obowiązek marek. Z tym tematem wiąże się zjawisko greenwashingu. Zapytaliśmy więc konsumentów czy działania proeko marek, są robione według nich na pokaz. I tu młodsze pokolenie, chociaż jak wiemy wyczulone na fałsz, jest skłonne wierzyć markom. Natomiast starsze osoby widzą w tym często działania pozorne.

Kolejna kwestia to jakie działania proeko są dla konsumentów najważniejsze. I tutaj wybija się we wszystkich grupach wiekowych sprawa opakowań. Konsumenci chcą aby były biodegradowalne lub pochodziły z recyclingu. To podobny wynik jaki uzyskaliśmy w badaniu Ariadny rok temu. Najprawdopodobniej wynika to z namacalności problemu opakowań, wszyscy widzimy ile plastiku “produkuje” każde gospodarstwo domowe, jak często zaśmieca on środowisko. Ze śladem węglowym sytuacja jest nieco inna. Ta idea dopiero przenika do dyskursu społecznego. I tylko około 20 proc. konsumentów uważa ślad węglowy produktów za najważniejszy, w grupie Zetek ten odsetek jest najwyższy, chociaż nie różni się aż tak bardzo od innych pokoleń.

Zapytaliśmy także o reklamę - czy marki powinny mówić o swojej działalności eko. Zdecydowana większość uważa, że tak, że pomaga to w wyborze produktów. Ale ponownie - różnice między pokoleniem Z i pozostałymi nie są aż tak wielkie.Skoro konsumenci doceniają aktywność CSR firm, to czy byliby skłonni płacić więcej za określone grupy produktów? I tu spore zaskoczenie - zwłaszcza młodzi byliby skłonni płacić więcej za produkty sprawiedliwego handlu. Oczywiście pozostaje pytanie co pod tym terminem rozumieć, czy chodzi o sprawiedliwość wobec plantatorów kawy, zapewnioną odpowiednim certyfikatem, czy też może o kupowanie bezpośrednio od lokalnych rolników,. Tak czy inaczej, ta skomplikowana wydawałoby się idea toruje sobie drogę do świadomości Polaków.

Pytanie czy te deklaracje, wartości znajdą odzwierciedlenie przy konfrontacji z półką, produktem czy ceną. Miejmy nadzieję, że - tak.
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1082 osób.
Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania Termin realizacji: 5 - 8 listopada 2021. Metoda: CAWI.

Tomasz Wygnański 763 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.