Best Brands: uczyć się z sukcesu marek

Jest wiele podobnych projektów, ale w rzeczywistości tylko ranking Best Brands oddaje aktualne trendy konsumenckie, bo to właśnie konsumenci decydują, które marki są najlepsze na lokalnym rynku - mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One.

MMP: Czy Best Brands wyróżnia się od innych konkursów? Czy potrzebny jest kolejny taki projekt dla marek?

Marek Żołędziowski: Jest wiele podobnych projektów, ale w rzeczywistości tylko ranking Best Brands oddaje aktualne trendy konsumenckie, bo to właśnie konsumenci decydują, które marki są najlepsze na lokalnym rynku. Wiarygodność i rzetelność uzyskanych rezultatów gwarantuje unikalna metodologia badania opracowana globalnie przez GfK - merytorycznego partnera rankingu. Mierzy ona siłę marki na podstawie dwóch kluczowych wskaźników: „Share of Wallet”, czyli rzeczywistego sukcesu marki na rynku oraz „Share of Soul”, który określa stopień atrakcyjności jej wizerunku w oczach konsumentów. To jedyny taki ranking na rynku, który bierze pod uwagę oba te aspekty siły marki i jedyny niezależny - badanie jest całkowicie nieodpłatne dla uczestniczących w nich marek.

Best Brands startuje w Polsce w specyficznym czasie - pandemii. Jakie są szczególne wyzwania marek w tym czasie?

Nie da się ukryć, że pandemia wpłynęła na biznes każdej marki. Spowodowała nagłą zmianę zachowań konsumenckich, duży wzrost nowych użytkowników online oraz całkowitą redefinicję sposobu pracy firm. Skutki tego dotknęły zarówno konsumentów, małe przedsiębiorstwa jak i duże koncerny. Dlatego też bardzo przyspieszyła digitalizacja klientów, która wymusiła na markach inwestycję w rozwiązania technologiczne. Ostatnie półtora roku dla wielu stało się katalizatorem transformacji cyfrowej.

Do najważniejszych zadań już dziś należą: budowa doskonałych pozytywnych doświadczeń z konsumentami (customer experience), nawiązanie z nimi bliskiej relacji poprzez personalizację oraz kontakt real-time, rozwój omnichannelu (np. poprzez optymalizację istniejących procesów, tworzenie nowych kanałów sprzedaży). Te wszystkie wyzwania jednoznacznie wskazują na potrzebę inwestycji w rozwiązania technologiczne. Paradoks polega na tym, że dzisiaj to nie dostęp do technologii jest wyzwaniem, ale jej mnogość i trudność w zrozumieniu,które narzędzia będą najlepiej realizować indywidualne potrzeby danej marki, a także jej wyzwania komunikacyjne, marketingowe oraz biznesowe. Kluczowe jest więc w tym wszystkim umiejętne połączenie dostępnych narzędzi tak, by tworzyły jeden spójny ekosystem marketingowy klienta.

Jakie doświadczenia projektu Best Brands z innych krajów chcecie przenieść na nasz rynek?

Naszym celem jest promowanie skutecznego zarządzania marką, wyróżnienia tych, którzy stoją za jej sukcesem, ale także stworzenie przestrzeni do rozmowy i wymiany doświadczeń. Jako Group One mamy wieloletnie doświadczenie w budowaniu silnych marek i wdrażaniu pozytywnej zmiany w biznesie. Dlatego wprowadzamy tę międzynarodową nagrodę w obszarze marketingu do Polski razem z GfK i Serviceplan Group, która blisko od 20 lat sukcesywnie rozwija ten projekt na świecie. Teraz naszym wspólnym know-how i wiedzą możemy się dzielić z innymi, ale też uczyć się od marek, które poradziły sobie w czasach kryzysu. Nasze kategorie będą odzwierciedlać aktualne trendy, które uwzględniają zmiany wywołane pandemią i przyjrzymy się jak marki sobie z nią poradziły. Ostatni czas był ogromnym wyzwaniem dla całego biznesu i jednocześnie nieoczekiwaną szansą rozwoju - wiele marek z niej skorzystało i wzmocniło swoją przewagę konkurencyjną, rozwinęło nowe strategie działania i komunikacji. Wierzę, że wiele możemy się z ich sukcesu nauczyć, dlatego warto takie marki wyróżnić.

Jakie korzyści dla marek i marketerów będzie dawać wyróżnienie w projekcie Best Brands? 

Ranking Best Brands jest przede wszystkim cennym źródłem informacji o sile i kondycji marki. Tylko w Polsce kompleksowe badanie GfK obejmuje aż 260 marek, 33 kategorie i 5000 respondentów. Wnikliwa analiza rezultatów badania pozwala zrozumieć m.in. w jakim stopniu wizerunek i doświadczenie marki mają wpływ na relacje z konsumentem, a także na osiągane wyniki, jak skorzystać zarówno na wzroście liczby pozyskiwanych klientów jak i retencji. Wspólnie z naszymi partnerami będziemy sukcesywnie rozwijać koncept Best Brands planując w kolejnych edycjach cykl spotkań i warsztatów, na których będziemy bliżej przyglądać się osiągniętym przez marki rezultatom, dzielić się możliwymi rozwiązaniami, wiedzą i doświadczeniem. W swoich działaniach nieustannie dążymy do tego, by wprowadzać pozytywną zmianę w biznesie – międzynarodowy ranking Best Brands jest jedną z nich.

Rozmawiał: Tomasz Wygnański

 Marek Żołędziowski jest CEO Group One.

"Media Marketing Polska" jest partnerem medialnym Best Brands.

Tomasz Wygnański 754 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.