Zielony marketing - trend czy już tendencja?

Animacja dla Planety to hasło tegorocznej, czwartej edycji konkursu Timecode Akcja Animacja. Transmisja finału dziś o 19.

Ekomarketing to wyzwanie. Jest ważny, pożądany, ale... nie służy każdemu. Wpada nieraz w pułapkę greenwashingu, w którym zysk w eko strategii przewyższa cel, jakim jest faktyczna dbałość o ochronę planety.

Animacja dla Planety - pod tym hasłem odbyła się tegoroczna, czwarta edycja konkursu dla twórczyń i twórców animacji reklamowej Timecode Akcja Animacja. Wszystkie tematy konkursowe miały wspólny mianownik - dotyczyły zagadnień związanych z ekologią i zrównoważonym rozwojem. Pomysł, aby poświęcić kolejną edycję konkursu dla animatorów ekologii i zaprosić do współpracy marki, którym ochrona środowiska naturalnego nie pozostaje obojętna, wydaje się być aktualny i uzasadniony. Organizator konkursu Timecode Film Production zwrócił się do partnerskich agencji kreatywnych o wskazanie marek, których aktualne działania i kampanie wpisują się w powyższe założenia.

- Timecode Akcja Animacja to konkurs, w którym twórcy przygotowują filmy dla marek partnerskich. Ponieważ coraz więcej brandów chce komunikować swoje ekologiczne zaangażowanie, postanowiliśmy, że konkurs po raz kolejny odbędzie się pod hasłem przewodnim „Animacja Dla Planety”. Fixly, Goodvalley, Nexera, Tefal, Energa Obrót, Veolia - każda z tych marek w ramach własnej działalności stara się wdrażać rozwiązania biorąc pod uwagę problemy związane z ochroną środowiska oraz przyszłością planety. Dzięki temu tegoroczne tematy konkursowe opowiadają o sprawach, które dotyczą każdego z nas - podsumowuje Tomasz Dławichowski, partner zarządzający w Timecode Film Production, organizator konkursu.

- Ekomarketing jest nam bliski. Od kilkunastu lat produkując filmy reklamowe oraz branded content, staramy się działać w inteligentny i przemyślany sposób. W ciągu ostatnich miesięcy byliśmy zaangażowani w kilka kampanii społecznych i serię filmów o zagrożonych gatunkach zwierząt. Jako organizator konkursu możemy wykorzystać dostępne nam narzędzia i możliwości, by zarażać takim podejściem do komunikacji marketingowej zarówno naszych klientów jak również twórców filmowych i tych zajmujących się animacją reklamową. Jestem przekonany, że jako branża możemy przy okazji komunikacji marketingowej zrobić dużo dobrego - dodaje Dławichowski.

LAS ANIMACJI

Organizator konkursu Timecode Akcja Animacja zadeklarował posadzenie 1m2 lasu za każdego zarejestrowanego uczestnika tegorocznej edycji. W tym celu podjęto współpracę z Fundacją LAS NA ZAWSZE. Organizacja wspiera ochronę środowiska naturalnego poprzez sadzenie drzew i krzewów bez stosowania substancji biobójczych. Jest to najprostsza forma pozytywnego i twórczego działania, które ogranicza skalę zmian klimatycznych.

Takie rozwiązanie w ramach green marketingu stosował Bank BNP Paribas, który za każdy rachunek osobisty założony przez klienta oferował zasadzenie drzewa tlenowego.

Rozpatrując strategie ekomarketingowe warto zastanowić się nad tym, czy eko marketing to coraz bardziej dostrzegalny trend związany ze wzrostem świadomości konsumentów, czy może już tendencja, która będzie się stale rozwijać?

„Postawy proekologiczne konsumentów wiążą się ze wzrostem świadomości na temat ogromnej skali degradacji środowiska naturalnego. Zdając sobie sprawę z poważnych zagrożeń klimatycznych, staramy się żyć bardziej świadomie. W wyniku tego trendu zielony marketing ma szansę na stałe zagościć w strategiach marketerów i firm. Ochrona środowiska naturalnego, która dotyczy nas wszystkich, jest i będzie tematem nośnym. Należy pamiętać, że w działaniach marketingowych najważniejsza jest wiarygodność. Postawy proekologiczne poszczególnych marek bardzo łatwo jest zweryfikować. Niestety, działań typowo greenwashing’owych jest nadal dość dużo.” - twierdzi Katarzyna Rykaczewska z agencji Open Minded Group, odpowiedzialnej za komunikację konkursu.

Świadome marki prowadzą swoje zielone kampanie w coraz ciekawszy sposób. Na uwagę zasługują np. strategie zeszłorocznego partnera konkursu Timecode Akcja Animacja - Ikei.

Ikea pod ogólnym hasłem People & Planet Positive chce ograniczać zmiany klimatyczne, kładąc ogromny nacisk na edukację i kształtowanie przyzwyczajeń konsumentów oraz zrównoważoną produkcję.

„Globalne ocieplenie nie jest już dalekim zagrożeniem, ale rzeczywistością tu i teraz. Uważamy, że zmiana klimatu to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoi ludzkość.” - czytamy w oświadczeniu koncernu.

Ikea stworzyła aplikację Better Living, której celem jest przypominanie o tym, aby wyłączać światło i oszczędzać wodę.

Niezauważona nie może pozostać także green marketingowa strategia marki Lidl. W sklepach znajdują się koszyk z hasłem "Kupuję, nie marnuję", z przecenionymi produktami spożywczymi. Ponadto marka zobowiązała się do ograniczenia zużycia plastiku o 20% do 2025 roku. Produkty mają być znakowane naturalnym światłem, dzięki czemu nie będzie trzeba ich pakować.

Miejmy nadzieję, że marki będą wdrażać coraz więcej działań przyjaznych środowisku, a przekazy reklamowe będą coraz ciekawsze, angażujące i efektywne.

Przedstawiciele marek partnerskich tegorocznej edycji konkursu Timecode Akcja Animacja wypowiedzieli się na temat działań ekomarketingowych.

Marką, która od początku istnienia nastawiona była na działania proekologiczne jest Fixly, które między innymi dzięki ułatwianiu dostępu do bazy fachowców i zachęcaniu do reperowania przedmiotów zamiast kupowania nowych może m.in. przyczynić się do zmniejszenia ilości produkowanych odpadów.

Magdalena Wysocka, General Manager Fixly

Jako marka Fixly chcemy wspierać ludzi w ich działaniach proekologicznych, np. budowaniu domów energooszczędnych, zakładaniu paneli fotowoltaicznych czy montowaniu wentylacji z odzyskiem ciepła. Zachęcamy również do tego, aby zamiast kupować nowe rzeczy, spróbowali najpierw naprawić to, co już mają w posiadaniu. Oczywiście nie byłoby to możliwe, gdyby nie rzesza fachowców i wykonawców działających na Fixly. Każdy z nas ma wpływ na to, jak będzie wyglądać w przyszłości nasza planeta. Na koniec przecież liczy się suma wszystkich inicjatyw podjętych dla dobra klimatu.

Krzysztof Czajka, Dyrektor Zarządzający sprzedażą, Energa Obrót

Natura napędza nas do działania. Nie jest łatwo z dnia na dzień przestawić się w stu procentach na ekologiczny styl życia. Ale nawet poprzez małe czynności możemy nie tylko wspólnie dbać o nasze otoczenie, ale i oszczędzać. Dlatego w ścieżce lektorskiej zaproponowanej przez Energę Obrót, narracja opiera się na działaniach, jakie mogą podejmować codziennie zarówno właściciele firm, jak i konsumenci: wyjście na zakupy z własną torbą materiałową, wymiana żarówek na energooszczędne, wybór faktury elektronicznej, segregacja śmieci, czy inwestycja w fotowoltaikę. Energa Obrót od wielu lat zachęca klientów do oszczędzania energii i dbania o środowisko. Promuje wśród klientów produkcję energii ze słońca i elektromobilność. Spółka dostarcza klientom energię elektryczną z gwarancją pochodzenia z odnawialnych źródeł energii (OZE), co potwierdza certyfikatem Towarowej Giełdy Energii. Dzięki temu klienci mają pewność, że energia elektryczna, z której korzystają, pochodzi w 100% z wiatru, wody, słońca lub biomasy. W ofercie dla firm spółka oferuje produkty takie jak audyt energetyczny i wizualizacja profili zużycia, co pomaga w optymalizacji zapotrzebowania na energię elektryczną.

Paweł Biarda, Członek Zarządu, NEXERA

Wzrost zainteresowania tematem ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju sprawia, że firmy intensywniej rozwijają nowe, cyfrowe i interaktywne narzędzia komunikacji. My też podążamy tą drogą i już dziś prawie całą komunikację formalną prowadzimy cyfrowo, a naszym celem na najbliższy rok jest ograniczenie liczby marketingowych materiałów drukowanych. Ochrona środowiska naturalnego jest jednym z największych wyzwań, przed którym stoi współczesne społeczeństwo. Dlatego firmy powinny nie tylko działać zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, ale także korzystać ze wszelkich dostępnych im narzędzi komunikacyjnych, aby promować w tym obszarze dobre nawyki. Sieć, którą buduje i udostępnia NEXERA, jest najbardziej efektywną energetycznie technologią przewodowego dostępu do internetu. Dzięki światłowodowi nasze życie może być nie tylko wygodniejsze, ale również bardziej ekologiczne. Mamy nie tylko przyjemność, ale wręcz obowiązek, aby dzielić się tą informacją z naszą społecznością i uświadamiać innym zalety tego rozwiązania. Dlatego zdecydowaliśmy się zostać partnerem tegorocznej edycji Akcji Animacji, która koncentruje się na ekologii.

Marta Sidor, Retail Marketing Manager, Groupe SEB

Eko trendy w marketingu stają się (na szczęście) czymś więcej niż chwilową modą i nośnym hasłem. Kryzys klimatyczny i jego konsekwencje dotykają nas wszystkich; jako duży brand poczuwamy się do podjęcia działań mających na celu wprowadzenie zrównoważonych kroków. Na co dzień staramy się pokazywać, że będąc dużą firmą mamy duże możliwości - że można działać systematycznie i zmienić myślenie o marketingu i sprzedaży - i nie tylko używać bardziej ekologicznych materiałów do wytwarzania nowych produktów, ale pójść o krok dalej, w stronę zmiany podejścia do biznesu z całościowego punktu widzenia, co samo w sobie jest już wyzwaniem, szczególnie na polskim rynku. Dajemy klientom możliwość testowania naszych produktów 30 dni bez zobowiązań. Wierzymy, że sprawdzony i przemyślany zakup posłuży konsumentom dłużej. Chcemy też, by elektrośmieci trafiały tam, gdzie ich miejsce, więc umożliwiamy klientom oddanie elektrośmieci do naszych sklepów - a w zamian otrzymują voucher zniżkowy na kolejne zakupy. Staramy się też działać na rzecz lokalnych społeczności: zrównoważony rozwój to przecież nie tylko odpowiedzialna produkcja i konsumpcja, ale też dbałość o świat wokół nas i nasze bezpośrednie otoczenia. Taka praca u podstaw jest naszym zdaniem skuteczniejsza niż skupianie się na chwilowych trendach.

Agnieszka Kwietniewska, kierownik marki, Goodvalley

Świadomi konsumenci chcą dokonywać wyborów w zgodzie ze środowiskiem i planetą. Jest to jednak stosunkowo nowe zjawisko, przynajmniej w dużej skali w związku z tym marki jeszcze nie wypracowały formuły komunikacji z tą grupą konsumentów. Stąd wśród wielu prawdziwych, sensownych komunikatów pojawiają się też takie o charakterze greenwashingowym.

Prawdziwa komunikacja marek w oparciu o działalność środowiskową musi zaczynać się od realnej działalności firmy w sposób zrównoważony czy proekologiczny. Zanim w Goodvalley zdecydowaliśmy się na jakąkolwiek komunikację z konsumentami o naszym zrównoważonym podejściu do produkcji rolnej, mieliśmy już 5 corocznie odnawianych certyfikatów na neutralność klimatyczną, wdrożyliśmy system bez antybiotyków a nasze tacki pochodzą w 100% z recyklingu.

W Goodvalley uważamy, że firmy takie jak my, które komunikują to co robią i robią to co komunikują w dłuższej perspektywie pozwolą konsumentom nawigować w rynku produktów przyjaznych środowisku.

Transmisja finału 4. edycji konkursu Timecode Akcja Animacja - 16 listopada o godz.19.00 ze Studia Bank.

Finał poprowadzą Tomek Dławichowski z Timecode Film Production i Zuza Iłenda z Radia Kampus.

Organizatorem konkursu jest Timecode Film Production.

Partnerzy: Energa Obrót, Fixly, Goodvalley, Nexera, Tefal, Veolia.

Partnerzy kreatywni: Advalue / Advalue Engaged, Feeders Agency, Nieagencja, Opus B, PZL, Uchostudio, Studio BANK.

Partner edukacyjny: PJATK

Fundator nagród: Wacom

Patroni medialni: Grafmag, Niech żyje Planeta! – grupa strony Onet, Screen Network, Radio Kampus

Komunikacja: Open Minded Group

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.