To dobry czas na dobre praktyki

Chodzi o takie kształtowanie praktyki handlu cyfrowego, aby był etyczny i zrównoważony. Zależy nam na odpowiedzialnych relacjach z rynkiem, regulatorami, pracownikami, a także poszanowaniu kwestii środowiskowych - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

MMP: E-commerce chyba nie ma problemu wizerunkowego, jeżeli chodzi o etykę, odpowiedzialny
biznes. Wciąż postrzegany jest jako nowoczesna, rozwijająca się dziedzina? Wasze
działania nie są więc odpowiedzią na potencjalne problemy wizerunkowe branży?

Patrycja Sass-Staniszewska: Zgadzam się. E-biznes to rozpędzona lokomotywa polskiej gospodarki. Sprzedaż online zwiększyła się między rokiem 2021 a 2020 aż o 35 procent. Już 84 proc, internautów kupuje w sieci. I właśnie teraz, kiedy jesteśmy na fali, jest dobry moment, aby tak kształtować praktyki handlu cyfrowego, aby był on etyczny i zrównoważony. Zależy nam na odpowiedzialnych relacjach z rynkiem, regulatorami, pracownikami, a także na poszanowaniu kwestii środowiskowych. Obserwując to co się dzieje na rynku stworzyliśmy projekt Odpowiedzialny e-commerce. Ten projekt składa się z trzech elementów. Pierwszy to raport „Odpowiedzialny e-commerce”, drugi to pierwszy w Polsce rating firm odpowiedzialnych w e-commerce, trzeci - to doroczne Forum Gospodarki Cyfrowej, które w tym roku poświęciliśmy temu tematowi. Odpowiedzialny e-commerce to więcej niż kwestia plastikowych opakowań. To proces, który wymaga zmian w świadomości zarówno po stronie firm, jak również konsumentów. Dlatego analizujemy nie tylko kwestie biznesowe, ale także konsumenckie. Rozpoczęliśmy dyskusję w ważnym momencie dla branży – w fazie jej dynamicznego rozwoju. Dobrze jest myśleć globalnie, w duch zero waste i patrzeć na firmę nie tylko z perspektywy sprzedażowej, ale także CSR. Chodzi nie tylko o opakowania, ale także ekologiczną dostawę czy ekologiczny obieg dokumentów. Naszym celem jest edukowanie biznesu i konsumentów w tym zakresie. Mamy świadomość, że to długi proces.


Jedną z najbardziej pożądanych praktyk byłoby zapakowanie przesyłki bez użycia folii. Wiemy też, że konsumenci są skłonni czekać dłużej na przesyłkę, jeżeli kilka produktów zostanie wysłanych w jednej dostawie.


Czy zatem są już zidentyfikowane obszary, w których te kwestie CSR będą najważniejsze?

Chcieliśmy się zmierzyć z tym zagadnieniem tworząc nasz rating. W ratingu stawiamy 45 kluczowych pytań, w kategoriach ładu korporacyjnego, podejmowanych działań i otrzymywanych wyników. Obejmują takie elementy jak np. kwestie opakowań, logistyki, ale także zarządzania w przedsiębiorstwie i kwestii HR.

Sporo wiemy także o oczekiwaniach konsumentów w zakresie odpowiedzialnego biznesu e-commerce. Opracowaliśmy na ten temat specjalny raport badawczy. Wynika z niego na przykład, że jedną z najbardziej pożądanych praktyk byłoby zapakowanie przesyłki bez użycia folii. Wiemy też, że konsumenci są skłonni czekać dłużej na przesyłkę, jeżeli kilka produktów zostanie wysłanych w jednej dostawie. Konsumenci wypowiadają się także na temat dostaw i uważają, że paczkomaty są najbardziej ekologiczną formą dostawy. Klienci oczekiwaliby także ograniczenia ilości zwrotów, a można to zrobić m.in. dzięki lepszym i bardziej dokładnym opisom produktów, większej liczbie zdjęć, itp.

Czy widać w tym zakresie różnice między poszczególnymi sektorami e-commerce? Sądzę na przykład, że dla branży fashion takim wyzwaniem są zwroty produktów, które generują dodatkową emisję CO2. Pewnie mniej zwrotów jest w branży RTV.

Na pewno różnice są, ale większość wyzwań jest jednak podobna, jak wspomniane opakowania. Wszyscy powinni zadbać o to, aby były one przyjazne środowisku, nie były zbyt duże. W tej kwestii czeka nas zresztą legislacyjne trzęsienie ziemi. Projekty tych zmian wywołują już teraz sporo emocji. Czy opłata nakładana na przedsiębiorców za wprowadzanie opakowań do obiegu będzie skutecznie chroniła środowisko? O tym wciąż dyskutujemy. Jeżeli jesteśmy przy rozwiązaniach prawnych to trzeba też wspomnieć o Polskim Ładzie, który wprowadza tzw. ulgę na CSR, aby zachęcić przedsiębiorców do wspierania działalności kulturalnej, naukowej czy sportowej. Te rozwiązania jednak nie zastąpią świadomości i odpowiedzialnego zarządzania.

Ile firm podda się audytowi e-Izby?

Nasz rating będzie listą alfabetyczną, w ten sposób chcieliśmy docenić wszystkie firmy, które poddają się audytowi, niezależnie od dokładnych wyników ratingu. Każda z firm dostanie raport, który opisuje jej biznes pod względem CSR i jak wygląda na tle konkurencji. Mamy nadzieję, że audytowi podda się kilkadziesiąt firm. Projekt jest otwarty dla wszystkich sklepów internetowych i marketplace’ów, także dla firm spoza e-Izby. W przyszłym roku chcemy zaprosić do ratingu także firmy świadczące e-usługi.

Rozmawiał Tomasz Wygnański

Tomasz Wygnański 751 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.