UOKiK interweniuje w sprawie kryptoreklamy przez influencerów

Na celowniku: Maffashion, Marley, Marcin Dubiel i Kruszwil. Urząd uruchamia adres, pod którym można zgłaszać podejrzenia scamu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postanowił poważniej zająć się kwestią działalności reklamowej influencerów w mediach społecznościowych. Chodzi o tzw. scam, czyli fałszywą reklamę, np. odnośnie do faktycznej ceny lub właściwości produktów, a także o nieoznaczanie postów reklamowych jako sponsorowane. W toku są postępowania wobec czworga influencerów: Julii Kuczyńskiej (Maffashion), Marleny Sojki (Marley), Marka Kruszela (Kruszwil) oraz Marcina Dubiela (MD). Jak wyjaśnia urząd, nie współpracowali oni podczas pierwszego etapu postępowania dotyczącego kryptoreklamy.

- Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. – Doceniam to, że branża konstruktywnie zareagowała na nasze zastrzeżenia. Widzimy pozytywną zmianę w zakresie oznaczania postów reklamowych.

Zdaniem prezesa UOKiK negatywne konsekwencje związane z ograniczeniem zasięgów powinni ponosić wyłącznie influencerzy, którzy nie informują obserwujących ich konsumentów o tym, że odpłatnie promują produkty lub usługi.

Maciej Burlikowski 1650 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.