GfK: Polacy coraz częściej korzystają ze smart shoppingu

Sprytne zakupy robi już 71% konsumentów w Polsce.

Według firmy badawczej GfK 71% wszystkich konsumentów w Polsce możemy określić jako tzw. smart shopperów. Z roku na rok ich liczba systematycznie wzrasta, a wysokie ceny w sklepach mogą jedynie wzmocnić ten trend. 

– W ostatnim roku ich udział w całkowitej liczbie nabywców w sektorze FMCG zwiększył się o 19 pkt proc., co oznacza wzrost o 37% r/r. W najbliższych miesiącach możemy oczekiwać pogłębienia tego trendu – twierdzi Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Smart shopperzy to osoby wypatrujące ciekawych, głębokich promocji, dobrze zorientowane w cenach popularnych produktów oraz potrafiące płynnie porównywać oferty w różnych sieciach i przeliczać ceny na jednostki. 

Według GfK w okresie od stycznia do września 2021 r. udział produktów kupionych w promocji wyniósł 27%, co oznacza wzrost o 4 pkt proc. r/r. Skąd nabywcy dowiadują się o promocjach? Głównym źródłem informacji nadal są papierowe gazetki dostępne w sklepach lub dostarczane do domów, a także reklama telewizyjna, strony internetowe sklepów, gazetki wysyłane drogą e-mailową, a także aplikacje mobilne dostępne na smartfonach.

GfK zauważa, że idealnym ekosystemem do rozwoju smart shoppingu stał się również rynek dóbr stałego użytku.

– Mówimy tutaj o rynku dóbr wolno rotujących i stosunkowo drogich, których z reguły nie kupujemy spontanicznie. W ich przypadku podejście "smart" opiera się na wyborze produktów zapewniających możliwie najlepszą relację wysokiej jakości i bardzo dobrych cech użytkowych – tłumaczy Artur Noga-Bogomilski, head of market intelligence w GfK.

Według GfK kluczowym czynnikiem wyboru dla polskich konsumentów na rynku dóbr trwałych wciąż pozostaje cena, na drugim miejscu są cechy techniczne. Trend sprytnych zakupów można zaobserwować m.in. w kategorii odkurzaczy, szczególnie robotów odkurzających oraz odkurzaczy pionowych.

– Smart shopper bardzo chętnie decyduje się przejść na wyższą półkę technologiczną i dopiero na niej poszukuje optymalnych ofert, czyli produktów łączących wysokie parametry techniczne z okazyjną ceną. Stąd rosnąca popularność odkurzaczy-robotów i mocne odejście od klasycznych modeli – wyjaśnia Noga-Bogomilski.

Rosnąca liczba sprytnych nabywców sprawia, że z roku na rok na wartości zyskuje także rynek marek własnych. W 2020 r. udział wartościowy produktów tego typu w rynku artykułów FMCG wyniósł 19,3%.

– Te zmiany są już zauważane przez detalistów, którzy chcąc odpowiadać na potrzeby konsumentów, rewitalizują portfolio produktów pod własnym brandem. W ofertach masowo pojawiają się linie marek własnych z artykułami naturalnymi, ekologicznymi oraz bio. Szacujemy, że w przyszłym roku rynek artykułów private brands przekroczy 21% udziału w rynku FMCG. Oznacza to, że sektor ten będzie rozwijał się w tempie ponad dwa razy szybszym niż cały rynek FMCG – zaznacza Michał Maksymiec.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.