Warto sięgać po nowe rozwiązania

Anna Flis, COO w ExpertSender, o trendach wpływających na branżę marketingową i o tym, jak marketing automation może pomóc w e-biznesie.

Jakie trendy mają wpływ na branżę marketingową?

Największym i bezapelacyjnym trendem zyskującym dziś na popularności są zakupy w sieci. Dzieje się
tak oczywiście w efekcie pandemii, ale także z powodu zmieniających się zwyczajów zakupowych
Polaków. Według przygotowanego przez ExpertSender raportu „Zakupy online w Polsce 2020”,
siedmiu na dziesięciu Polaków przyznaje, że kupują w Internecie, a co piąty nawet kilka razy w
tygodniu. Potrzeby konsumentów zmienia rozwój technologii, co ostatnio szczególnie widać w e-
commerce.

Coraz więcej czasu spędzamy na zakupach w Internecie. Technologie czynią je coraz prostszymi,
wygodniejszymi, szybszymi i elastycznymi, np. dzięki transakcjom bezgotówkowym poprzez SkyCash,
Blik, Apple Pay, Google Pay, PayPal czy płatnościom kryptowalutami. Sklepy internetowe adoptują
wiele innowacyjnych rozwiązań z zakresów rozszerzonej rzeczywistości i rzeczywistości wirtualnej jak
zdalne przymierzalnie, make-up, mapowanie rozmiarów, czy nowe technologie w urządzaniu wnętrz.
Trend wykorzystywania nowoczesnych technologii w e-handlu z pewnością będzie rósł - nie tylko w
2022 r.

Jak przygotować się do marketing automation, by e-sklep się opłacał?

Na fali wzrostu zainteresowania e-handlem i coraz większej konkurencji pomiędzy sklepami na
znaczeniu zyskują narzędzia z zakresu automatyzacji wielokanałowego marketingu. Skuteczność ich
dotarcia będzie zależeć w dużej mierze od wykorzystania tzw. data science, procesu wydobywania
informacji z istniejących zbiorów danych, czyli analizy pozwalającej przewidywać zachowania
konsumentów. Dziś to podstawa działań marketingowych umożliwiająca lepszą personalizację oferty.
Sklepy, które jednak dopiero rozpoczynają przygodę z marketing automation z pewnością powinny
zacząć od wyboru odpowiedniego oprogramowania, a następnie zdefiniować biznesowe potrzeby i
oszacować budżet. Dobrze jest się też upewnić, czy dostawca zapewni odpowiednie wdrożenie i
wsparcie. Warto przygotować się do współpracy z ekspertami dostawcy, wyznaczyć przeszkolony
przez dostawcę usług zespół lub osobę do spraw marketingu, a kolejnym krokiem będzie
posegregowanie danych o klientach na podstawie ich wspólnych cech. Stąd już tylko krok do
konfiguracji profesjonalnego szablonu wiadomości e-mail zgodnego z księgą identyfikacji marki.
Większość platform udostępnia kreatory szablonów e-mail, dzięki temu łatwo je znaleźć i stworzyć.
Na koniec pozostaje wysłać pierwszy e-mail, zmierzyć wyniki i zaplanować kolejne etapy pracy z
narzędziami do automatyzacji marketingu.

Jak marketing automation wpływa na pozyskanie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych?

W miarę rozwoju e-sklepu warto sięgać po bardziej zaawansowane narzędzia, które ułatwiają
pozyskiwanie nowych klientów. To wszelkiego rodzaju inteligentne powiadomienia Web Push i
Mobile Push, które pomagają zwiększyć sprzedaż, np. przypominając o porzuconych koszykach czy
ulubionych produktach, a także na bieżąco informują o promocjach. Do użytkowników mogą docierać
nawet wtedy, gdy opuszczą oni e-sklep. Coraz popularniejsze i warte uwagi stają się także chatboty
wykorzystujące sztuczną inteligencję, które przyspieszą obsługę klienta i odpowiedzą na najczęściej
zadawane pytania. Wśród zaawansowanych rozwiązań z zakresu marketing automation można
rozważyć także opracowanie scenariuszy, które pozwalają na wysyłanie wiadomości rozbudzających
zainteresowanie dziedziną związaną z oferowanymi produktami w taki sposób aż subskrybent stanie
się klientem.

Co ciekawe, te same narzędzia pomagają utrzymać już pozyskanych klientów. Przykładowo
segmentacja klientów pozwala tworzyć spersonalizowane wiadomości, co wpływa na zwiększenie
konwersji, satysfakcję z zakupów i buduje lojalność. Scenariusze pozwalają na wysyłanie widomości w
odpowiednim czasie i do odpowiednich osób, co jest lepszym rozwiązaniem niż wysyłka identycznej
oferty do całej bazy klientów bez zwracania uwagi na ich potrzeb i zainteresowania. Na koniec dobrze
jest rozważyć zastosowanie tzw. dynamic content, czyli zmieniających się elementów strony, które
dopasowują się do profilu klienta.

Warto sięgać po nowe rozwiązania i próbować zrozumieć potrzeby klienta tak by skutecznie na nie
odpowiedzieć i do niego dotrzeć. Temu właśnie służą rozwiązania automatyzacji wielokanałowego
marketingu.

Tekst: Anna Flis

Anna Flis jest COO ExpertSender. Wcześniej przez 17 lat pracowała w międzynarodowej korporacji General Electric w wielu obszarach organizacji. Posiada doświadczenie w zarządzaniu zespołami +40 FTE do +500 FTE. Jest laureatką licznych nagród za wyniki sprzedaży, usprawnienia w procesach, zrządzanie zespołami oraz nastawienie na potrzeby klientów oraz finalistką konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Korporacja. Jedna z dziesięcu "kobiet, które trzęsą biznesem” według "Gazety Finansowej".

ExpertSender to platforma dla sklepów internetowych, pomagająca zwiększać sprzedaż za pomocą automatyzacji marketingu w kanałach: email, SMS, mobile oraz web.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.