Jak nie być boomerem? - Niepokorne Z (4)

Publikujemy ostatni z serii artykułów, w których cztery młode autorki przyglądają się przekonaniom i stereotypom dotyczącym pokolenia Z.

Czy „Genzie” to ludzie tak dobrze określeni, jak mówią nam to tysiące raportów, badań i źródeł próbujących dokonać charakterystyki młodych? Niekiedy trudno nie ulec masowym medialnym narracjom, próbującym przykleić do młodych ludzi kolejną łatkę związaną na przykład z zapatrzeniem w telefon, biernością wobec zmieniającego się świata czy niechęcią do pracy. Jak jest w rzeczywistości?
 
Paula Sołtysiak, strategy group head, VMLY&R
Przyklejeni do niebieskich ekranów
 
Technologia odgrywa olbrzymią rolę w życiu każdego z nas, ale to właśnie generacji Z przypisuje się uzależnienie od telefonu, komputera czy internetu. 
 
Generacji Z zarzuca się uzależnienie od technologii, FOMO niepozwalające skupić się na najprostszych czynnościach czy nieumiejętność odróżniania fake newsów od prawdziwych informacji. Ci, którzy przypisują młodym życie w odrealnionym świecie, bardzo często dzielą rzeczywistość na tę normalną, oznaczającą świat fizyczny, oraz nienormalną, która w tym przypadku nie oznacza nic innego jak przestrzeń internetową. Tej drugiej często zarzuca się powierzchowność, ale i serię ograniczeń wynikających z kontaktu zapośredniczonego. Nasze oczy wpatrzone w ekrany telefonów nie powinny jednak nikogo dziwić – to właśnie tam dowiadujemy się o tym co dla nas najważniejsze. Internet jest dla nas naturalnym ekosystemem – miejscem, w którym nie tylko rozmawiamy ze znajomymi, ale bardzo często poznajemy ludzi spoza naszego kręgu. Jesteśmy pokoleniem, które nigdy nie doświadczyło świata pozbawionego smartfonów czy social mediów. Aż 58% "zetek" nie jest w stanie wytrzymać dłużej niż cztery godziny bez internetu, bez poczucia dyskomfortu, a jednocześnie podkreślając bardzo wysoką świadomość dotyczącą negatywnych konsekwencji nadmiernego korzystania z sieci. Okazuje się, że 56% młodych z generacji Z przyjaźni się z kimś, kogo poznali właśnie przez internet. Internet jest dla nas miejscem inicjacji bliższych relacji – przyjacielskich, partnerskich, intymnych – utrzymywania ich, ale również samego ich pielęgnowania. Prawdziwą burzę w debacie na temat wpływu technologii i mediów społecznościowych na młodych ludzi, rozpętał program "Social Dilemma", który ukazał wiele niewygodnych faktów na ten temat. Pomimo tego, że w samym programie pojawiła się próba wskazania pozytywnych aspektów korzystania ze wspomnianych wcześniej platform, to ograniczyła się ona jedynie do możliwości zamawiania szybkich taksówek, co z pewnością nie napawa optymizmem. Może i jesteśmy uzależnieni od ekranów, ale to nie znaczy, że jest to bezrefleksyjne i niczemu nie służy. Billie Eilish w spocie T-Mobile obala stereotypy dotyczące młodych i prezentuje inspirujące inicjatywy młodych – od walki ze zmianami klimatu po popularyzację cyberbezpieczeństwa.
 
Digitalizacja jest czymś, czego nie jesteśmy w stanie uniknąć. Najwyższa pora przestać przypisywać jej wszystko co najgorsze i zacząć doceniać pokolenie, które rzeczywiście ją rozumie, a co ważniejsze – szczerze wierzy, że jest ona w stanie zmienić świat na lepsze.
 
Tekst: Martyna Picheta
 
Autorka pracuje od października 2021 r. jako associate strategy planner w VMLY&R. Ukończyła studia z komunikacji wizerunkowej na Uniwersytecie Wrocławskim.
 
Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.