Przetargów nie brakowało [podsumowanie 2021 roku]

Zamykamy kolejny rok, z kolejną mutacją COVID-19. Mimo pandemii w przetargach na obsługę mediową działo się sporo.

Latem, gdy większość z nas korzystała z ładnej pogody i mniejszych restrykcji sanitarnych, ruszył międzynarodowy przetarg giganta farmaceutycznego – Bayera. Walka o 800 mln dol. toczyła się głównie między GroupM i Omnicomem, sieciowymi agencjami tego marketera. Z bitwy zwycięsko wyszedł MediaCom, który pracował już z tym klientem na większości rynków, jednak poszerzył się zakres tej obsługi na m.in. Niemcy, Chiny czy Rosję. Do tej pory Bayer pracował w Niemczech i Rosji z PHD, a rynek chiński obsługiwany był przez Dentsu. W Polsce z kolei był to klient Media Data Mind (Grupa OMD). Decyzja o konsolidacji budżetu mediowego dotyczyła również polskiego rynku.

Kolejnym zwycięstwem dla MediaComu zakończył się przetarg Coca-Coli. Również międzynarodowy. Coca-Cola zakończyła ten przetarg w listopadzie i na "partnera marketingowego" wybrała na większości rynków WPP. Wartość budżetu to ok. 4 mld dol. W ramach WPP powstaje specjalny zespół pod nazwą OpenX, który zajmie się kreacją, mediami, danymi i technologią w obrębie wszystkich marek należących do Coca-Coli. W Polsce budżet mediowy Coca-Coli pozostanie właśnie w rękach MediaComu Warszawa.

W jednym przetargu MediaCom jednak nie miał tyle szczęścia. Bowiem Publicis Groupe wygrało przetarg na globalną obsługę koncernu motoryzacyjnego Stellantis. Postępowanie dotyczyło Stanów Zjednoczonych, Kanady i Europy. Przetarg został rozpisany po połączeniu Fiat-Chrysler z PSA Group, fuzji z 2020 r. Budżet mediowy Stellantis wynosi około 2,4 mld dol. Obsługą Fiat-Chrysler od 2016 r. zajmuje się Publicis Groupe, w Polsce jest to klient Starcomu. Z kolei budżet PSA należał do MediaComu, który obecnie traci klienta również na naszym rynku. MediaCom pracował z PSA od 2017 r., a wielkość tego budżetu to ok. 600 mln dol.

Strata Stellantisa została nieco przykryta przez innego wieloletniego klienta GroupM – Unilevera. Unilever ponownie wybrał Mindshare. Agencja utrzymała kluczowe rynki, takie jak: Ameryka Północna, Wielka Brytania, Indie, Indonezja czy Chiny. WPP będzie kontrolować ok. 80% biznesu mediowego Unilevera o łącznej wartości 3,4 mld dol. Polski oddział Mindshare również będzie nadal pracował dla tego klienta. Z kolei Omnicom wygrał obsługę Unilevera w Austrii, Niemczech i Szwajcarii. Natomiast Havas Media będzie odpowiadać za obsługę mediową tego klienta we Francji. Był to jeden z największych przetargów mediowych tego roku. Budżet mediowy klienta wynosi ponad 7,2 mld euro, czyniąc go jednym z największych reklamodawców na świecie.

Z lokalnych lub regionalnych postępowań do największych należały rozpisane mi.in. przez: Orange (wygrywa Value Media), Pepco (wygrywa Fullsix Media), Red Bull (wygrywa Havas Media), Decathlon (wygrywa MediaCom), Aldi (utrzymuje Carat), Zott (wygrywa Zenith), Hasco Lek (wygrywa Starcom) czy Wawel (wygrywa Fullsix Media).

Maciej Florek 2368 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.