Dentsu: Rynek reklamy wzrośnie w 2022 o 9,2%

Łączna kwota, którą reklamodawcy z całego świata przeznaczą na reklamę w 2022, wyniesie według Global Ad Spend Forecast 745 mld dol.

Grupa reklamowa Dentsu opublikowała Global Ad Spend Forecast. Według badania rynek reklamy na świecie odbija się mocno po regresie z 2020 r. Średni wzrost w tym roku ma być trzy razy szybszy niż w analogicznym okresie po kryzysie finansowym z 2008 (w 2011 wynosił 3,2%, teraz 9,2%). Wśród rynków, które mają rozwijać się szybciej niż światowa średnia, są kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Łączna kwota, którą reklamodawcy z całego świata przeznaczą na reklamę w 2022, wyniesie 745 mld dol. To o 117,2 mld więcej niż przed wybuchem pandemii.

W 2022 r. aż 55,5% wartości na rynku reklamy (408,4 mld dol.) na całym świecie będzie pochodzić z digitalu. Grupa Dentsu przewiduje, że w 2024 r. ta wartość wyniesie nawet 59,4%. Oznacza to zmierzch dominacji bardziej tradycyjnych form reklamy. – W 2022 r. większa część światowego tortu będzie należeć do reklamy cyfrowej – mówi Sławomir Stępniewski, CEO Dentsu Polska i CEE. – Dla rynku to moment przełomowy, ponieważ nigdy wcześniej digital nie osiągnął tak dużej przewagi na rynku reklamy. W 2019 r. ta wartość wynosiła 43,2%, jednak jak widzimy, pandemia gwałtownie przyspieszyła ten wzrost. Szacujemy, że za dwa lata jego wartość wzrośnie o 79,2 mld dol. i jeszcze bardziej umocni się pozycja reklamy cyfrowej na świecie.

Na drugim miejscu, pod względem wartości na rynku reklamy w 2022 r., znajdzie się reklama telewizyjna – 197,8 mld dol. Według badania od kilku lat widzimy spadek jej znaczenia względem digitalu. W 2019 r. 32,7% wartości światowego rynku reklamy pochodziło z reklamy telewizyjnej. Do 2024 r. ma to już być 24,9%.

W 2022 r. oprócz digitalu wystrzelą także rynki reklamy kinowej (wzrost o 23,4%) i OOH (wzrost o 12,8%). Ten pierwszy znacznie ucierpiał na skutek pandemii i według Global Ad Spend Forecast nie odbuduje swojej pozycji do roku 2024 (wartość reklamy kinowej w 2019 r. wynosił 3,6 mld dol., a w 2024 ma wynosić jedynie 2,9 mld). Przewiduje się, że OOH już w kolejnych dwóch latach odczuje znaczny spadek dynamiki wzrostu (w 2023 r. 2,7%, a w 2024 1,9%). Jak można było się spodziewać, rynek reklamy prasowej cały czas będzie tracił na znaczeniu. Niewielki wzrost odnotuje natomiast reklama radiowa – wzrost w 2022 roku na poziomie 2%.

Do najszybciej rozwijających się rynków reklamy w 2022 będą należeć Indie (wzrost 14,6%), Stany Zjednoczone (14,0%) i kraje CEE (11,4%). – W 2021 nie dało się nie zauważyć wyhamowania rynku reklamy w całym regionie CEE (w 2021 r. wzrost Dentsu w CEE 23,1%), niemniej jednak cały czas rozwija się on szybciej niż przed pandemią (w 2019 r. wzrost 8,4%) – dodaje Stępniewski.

W 2022 r. największy wzrost pieniędzy na reklamę będzie zauważalny w branży turystycznej (wzrost o 10,3%), która mocno ucierpiała wskutek utrudnień w podróżowaniu spowodowanych pandemią. Kolejna branża, która zainwestuje w tym roku w reklamę najsilniej, to branża automotive (wzrost w 2022 r. o 7,6%). Choć w porównaniu z zeszłym rokiem zauważamy tu spadek dynamiki (11,5% w 2021), to jednak branża ta widocznie odbudowuje się po ciosie, którym był COVID-19 (w 2020 r. wartość reklamy w branży automotive spadła o 15,9%).

Dentsu przewiduje, że najbardziej znaczącymi zdarzeniami w 2022 r., które pozytywnie wpłyną na rynek reklamowy na świecie będą w pierwszym kwartale Zimowe Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Pekinie. Wzrost ma sięgnąć 8,9%. W drugim i trzecim kwartale przewiduje się wzrost o 10,3% i 10,7%. Za sprawą Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Katarze w czwartym kwartale 2022 r. Dentsu przewiduje wzrost na rynku o 9,2%.

Pełen raport Global Ad Spend Forecast Dentsu znajduje się tutaj.

Katarzyna Kacprzak 654 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.