Co nowego w social mediach (5)
Małgorzata Obielak z agencji marketingu efektywnościowego Performics co tydzień prezentuje przegląd innowacji i trendów w mediach społecznościowych.
W tym tygodniu polecamy Waszej uwadze raport Meta, dotyczący zmieniających się trendów i zainteresowań użytkowników serwisu. Przybliżamy ciekawy ruch w kwestii bezpieczeństwa i walki z plagą botów, który wykonał Twitter wprowadzając podział na boty szkodliwe i nieszkodliwe, a do automatycznego blokowania tych pierwszych upoważniając użytkowników. Nie zapominamy również o podcastach, bijących rekordy popularności. LoveBrands Group i SW Research przygotowało badanie, w którym można dowiedzieć się, kto w Polsce słucha podcastów, jakie tematy interesują słuchaczy najbardziej oraz kiedy najczęściej użytkownicy z nich korzystają. Oprócz raportów, przyglądamy się również nowościom, takim jak zmiana funkcji interakcji na Stories na Instagramie czy wprowadzenie możliwości wyświetlania wydarzeń w Snap Map na Snapchacie.
Meta publikuje nowy raport dotyczący zmieniających się trendów i zainteresowań
Aby inteligentnie reagować na zmieniające się wartości, potrzeby i pragnienia ludzi, warto zrozumieć zachodzące zmiany kulturowe oraz to, co je napędza. W związku z tym, Meta opublikowała nowy raport o trendach kulturowych, 57-stronicowy przegląd najnowszych, ewoluujących zmian trendów w rozmowach, oparty na miliardach postów i komentarzach z różnych aplikacji. Platforma przeanalizowała dane, które pozwoliły wyłonić cztery kluczowe tematy: zróżnicowanie tożsamości, renegocjowanie relacji, większe oczekiwania i poszerzanie wartości. W ramach każdego tematu zidentyfikowano pięć trendów. Rezultatem jest nowatorski sposób patrzenia na świat, który pokazuje, jak ludzie będą się łączyć, tworzyć i konsumować w ciągu najbliższych kilku lat. Cały raport można znaleźć tutaj.
Snapchat dodaje kolejne nowości, aby pomóc połączyć użytkowników z wydarzeniami
Snapchat dodaje nowy sposób, aby pomóc użytkownikom odkrywać wydarzenia na żywo. Dzięki nowej funkcji Snap Map, stworzonej we współpracy z Ticketmaster, która wyświetla wszystkie wymienione wydarzenia w pobliżu. Korzystając z nowej warstwy Snap Map, aktywowanej za pomocą przełącznika w prawym górnym rogu ekranu mapy, użytkownicy będą mogli przeglądać pełny katalog nadchodzących wydarzeń w Ticketmaster. Będą mogli zobaczyć wszystko, od komedii po sport czy koncerty współczesnych wielkich gwiazd. Jest to ciekawy zabieg, szczególnie dla młodszych odbiorców Snapchata. Dzięki tej aktualizacji, odbiorcy aplikacji chętniej będą szukać nadchodzących wydarzeń i spotkań, którymi mogą następnie dzielić się z przyjaciółmi i organizować wspólne spotkania, a to wszystko z poziomu aplikacji. Na ten moment opcja ta nie jest dostępna w Polsce. Ciekawe jakie inne funkcje Snapchat będzie planował wdrożyć, aby rozwinąć narzędzie Snap Map, które może być w przyszłości dużą okazją do ekspozycji marek.Twitter rozszerza nową opcję automatycznego blokowania
Twitter po kilku miesiącach testów trybu bezpieczeństwa ogłosił, że udostępnia teraz tę funkcję większej liczbie użytkowników. Jak to wygląda w praktyce? W ustawieniach aplikacji „Prywatność i bezpieczeństwo” niektórzy użytkownicy będą mieli teraz dostęp do „Trybu bezpieczeństwa”, który automatycznie blokuje potencjalnie problematyczne konta na 7 dni. Mówiąc konta problematyczne, aplikacja ma na myśli te, które m.in. używają potencjalnie szkodliwego języka, a także te, które wysyłają powtarzające się odpowiedzi. Dodatkowo, Twitter postanowił walczyć z rosnącą plagą botów, wprowadzając specjalne etykiety z tagiem „Automated” pod nazwą profilu w tweetach na platformie. Etykiety te zostały stworzone dla dobrych botów, które według Twittera są przydatne, i które nie mają na celu wprowadzić użytkowników w błąd czy rozpowszechniać fake newsy. Jak widzimy Twitter prężnie działa, aby poprawić jakość udostępnianych tweetów, oraz zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników. Mamy nadzieję, że sprawdzi się to w praktyce i zmniejszy skalę problemów.
Instagram uruchomił nową funkcję o nazwie Private Story Likes
W styczniu Instagram rozpoczął testowanie funkcji private story likes, teraz natomiast ogłosił, że wprowadza tę funkcję dla wszystkich użytkowników. Jest to nowy sposób interakcji w Stories. Gdy funkcja dotrze do większej liczby urządzeń, użytkownicy zobaczą ikonę serca między wysłaną wiadomością a ikoną papierowego samolotu podczas przeglądania Stories na Instagramie. Kliknięcie w ikonę serca wyśle polubienie autorowi Stories. Co ciekawe, polubienia historii prywatnej nie pojawią się w sekcji DM autora. Zamiast tego autorzy Stories będą mogli zobaczyć polubienia w statystykach. Warto zaznaczyć, że wcześniej jedynym sposobem odpowiedzi na Stories było wysłanie do twórcy bezpośredniej wiadomości lub reakcji emoji. To rozwiązanie spodoba się z pewnością twórcom, którzy dostawali mnóstwo reakcji na Stories w wiadomościach prywatnych oraz osobom, które być może wolałyby zostać anonimowe, wysyłając reakcję na Stories danego twórcy. Od początku roku Meta wprowadziła wiele nowych funkcji, aby zapewnić użytkownikom większą kontrolę nad aplikacją. Chociażby Instagram, który niedawno ogłosił funkcję „Zrób sobie przerwę”, dzięki której aplikacja zachęca użytkowników do zrobienia sobie przerwy po określonym czasie spędzonym w aplikacji. Co ciekawe, takie opcje są również dostępne z poziomu smartfona, jak w przypadku systemu iOS i Android, gdzie w ustawieniach każdy ma możliwość włączenia opcji ograniczenia czasu spędzanego w aplikacjach. Nie pozostaje nic innego, jak wyczekiwać kolejnych ciekawych funkcji ze strony Mety.
Jakich podcastów słuchają Polacy?
Badanie przeprowadzone przez LoveBrands Group i SW Research wykazało, że ponad 40% Polaków słuchało lub słucha regularnie podcastów. Najliczniejszą grupą, bo aż 63% to osoby młode, do 24 roku życia, zaś najniższy odsetek (28%) przypada słuchaczom powyżej 50 roku życia. Można więc zauważyć, że liczba słuchaczy spada wraz ze wzrostem wieku. Według badania użytkownicy z wyższym wykształceniem (43%) częściej poszukują wiedzy w podcastach, niż w przypadku użytkowników z wykształceniem zawodowym (24%). Co więcej, wyniki pokazują, że 7% Polaków, prawie codziennie słucha podcastów, a 20% słucha ich 3-4 razy w tygodniu. Największa część respondentów (38%) słucha podcastów w weekendy, święta i dni wolne od pracy, dla co trzeciego słuchacza (30%) rodzaj dnia nie ma znaczenia, natomiast w dni robocze podcastów słucha 23%. Warto zwrócić uwagę na to, że większość respondentów (70%) słucha podcastów w domu w czasie wolnym, a prawie co trzecia osoba włącza podcast w trakcie wykonywania obowiązków domowych. Najwięcej Polaków słucha treści związanych ze zdrowiem lub tematyką popularnonaukową, kolejnymi najchętniej słuchanymi podcastami są te o tematyce sportowej, kryminalnej, detektywistycznej oraz finansowej. Polacy najbardziej zwracają uwagę w podcastach na udział ekspertów w rozmowie, jakość nagrania, prosty i zrozumiały język oraz na to, że pozyskują z nich informacje, których nie dostępne w TV i radiu. Podcasty cieszą się coraz większą popularnością, więc nie dziwne jest, że mamy do wyboru coraz więcej platform, takich jak m.in. Spreaker, Podbean, Podcasty Google, Pocket Cast, Apple Podcasts, Spotify, gdzie można znaleźć nie tylko treści audio także z Polski. Platformy te ciągle się rozwijają, a przykładem może być Spotify, który niedawno rozwinął swoje narzędzia dla twórców i słuchaczy, wprowadzając interaktywne funkcje takie jak ankiety i Q&A dla twórców.
Tekst: Małgorzata Obielak
Poprzedni artykuł z cyklu dostępny tutaj.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.