Co nowego w social mediach (9)
W tym odcinku cotygodniowej prasówki Małgorzata Obielak z agencji marketingu efektywnościowego Performics przygląda się nowościom związanym z e-commerce na platformach social mediowych.
Jak wiadomo, media społecznościowe kreują przeróżne trendy, na przykład na TikToku można zauważyć dużą popularność filmów z kategorii kulinarnej. Sama aplikacja postanowiła to wykorzystać, wprowadzając funkcję umożliwiającą zakup produktów za pomocą kilku kliknięć, po obejrzeniu video z przepisami. Również Pinterest dąży do jak najlepszych rozwiązań, aby ułatwić potencjalnym konsumentom odkrywanie i kupowanie produktów. Pozwala na dokonywanie płatności w obrębie platformy oraz aktualizuje swoją funkcję sklepu. Oprócz e-commerce, także Live Streaming rozwija się w zawrotnym tempie. Aby nie odstawać od innych aplikacji, YouTube postanowił zaktualizować kilka funkcji dla transmisji na żywo, wprowadzając m.in. możliwość zapraszania gościa do wspólnego live’a. Warto pod tym względem obserwować również inne aplikacje, dlatego zachęcamy do zapoznania się z dobrymi praktykami, udostępnionymi przez Meta, dotyczącymi robienia transmisji na żywo na jej platformach. Polecamy również raport, tym razem od CreatorIQ, na temat influencer marketingu.
UWAGA: Na kolejny przegląd nowości w social mediach zapraszamy 11 kwietnia.
Użytkownicy TikToka zamówią produkty do przepisów kulinarnych
TikTok uruchamia nowy program „SoundOn”, aby wesprzeć niezależnych muzyków
TikTok ogłosił uruchomienie platformy do marketingu i dystrybucji muzyki, która ma na celu umożliwienie każdemu muzykowi przesyłanie i licencjonowanie swoich utworów do użytku na TikToku i jego partnerskiej platformie Resso. Program „SoundOn” powala artystom na przesyłanie ich muzyki bezpośrednio do TikToka i rozpoczynanie pobierania tantiem, gdy ta muzyka jest używana. SoundOn ma wypłacać twórcom muzyki 100% wynagrodzenia w pierwszym roku i 90% w kolejnych, a także ma zapewnić szereg narzędzi promocyjnych. Po okresie testów BETA SoundOn został w pełni uruchomiony w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Indonezji. Muzyka na TikToku jest ważnym elementem, ponieważ 9 na 10 użytkowników postrzega dźwięk jako kluczowy dla doświadczenia w aplikacji, co więcej w przypadku marek TikTok twierdzi, że powiązanie marki i rozpoznawalność zwiększają się ponad 8-krotnie, gdy w reklamach wykorzystuje się charakterystyczne dźwięki. Warto więc obserwować, jak artyści będą reagować na platformę SoundOn oraz jak będzie ona wpływać na przyszłe trendy muzyczne.
Meta dodaje nowe elementy kontroli rodzicielskiej dla Instagrama i VR
Meta wprowadza nowy zestaw narzędzi do nadzoru rodzicielskiego zarówno dla Instagrama, jak i VR, które uwzględniają kluczowe elementy związane z użytkowaniem i ekspozycją wśród młodszych użytkowników. Wizją Family Center jest umożliwienie rodzicom i opiekunom pomocy swoim nastolatkom w zarządzaniu doświadczeniami w ramach technologii Meta. Family Center zawiera nowe centrum edukacyjne, w którym rodzice i opiekunowie mogą uzyskać dostęp do zasobów ekspertów oraz przeglądać przydatne artykuły, filmy i wskazówki na takie tematy, jak rozmawianie z nastolatkami o mediach społecznościowych. Rodzice mogą również obejrzeć samouczki wideo o tym, jak korzystać z nowych narzędzi nadzoru dostępnych na Instagramie. Co więcej, na Instagramie rodzice będą mogli korzystać z Family Center, aby zobaczyć, ile czasu ich dzieci spędzają w aplikacji, ustawić limity czasowe, a także będą mogli otrzymywać powiadomienia, gdy ich dziecko zgłosiło kogoś, a także wyświetlać i otrzymywać aktualizacje dotyczące kont obserwowanych przez ich dzieci. Nastolatkowie będą musieli na razie inicjować nadzór w aplikacji na urządzeniach mobilnych, jednak w czerwcu Instagram ma dodać opcję dla rodziców, aby oni mogli to robić, gdzie następnie młodsi użytkownicy będą zatwierdzać tę prośbę. Więcej o tym, jak skonfigurować kontrolę w aplikacji tutaj. Instagram twierdzi, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy doda więcej funkcji, w tym umożliwienie rodzicom określenia godzin, w których ich nastolatek może korzystać z Instagrama oraz możliwość nadzorowania konta dziecka przez więcej niż jednego rodzica. W VR Meta dodaje również szereg nowych narzędzi kontroli, takie jak możliwość łączenia się rodziców z kontem nastolatka. Rodzice będą wtedy mogli m.in. zatwierdzać pobieranie aplikacji przez dziecko czy blokować określone aplikacje. Nowe narzędzia do nadzoru Instagrama i VR są już dostępne w Stanach Zjednoczonych, a w najbliższych miesiącach planuje się ich globalne wdrożenie.
YouTube dodaje nowe funkcje transmisji na żywo
YouTube wprowadza kilka nowości w swoich transmisjach live, m.in. opcję „Go Live Together”, gdzie twórcy wysyłając link, będą mogli zapraszać gości do wspólnego live’a. Co więcej gospodarze transmisji będą mogli zobaczyć statystyki, natomiast goście nie będą już mieli dostępu do tych danych. YouTube dodaje również nowe oznaczenia profili, które aktualnie prowadzą live, co pomoże widzom określić, kiedy kanał będzie dostępny na żywo. Oprócz tego YouTube pracuje również nad wprowadzeniem wyświetlania pełnego ekranu na żywo, a także opracowuje nową funkcję pytań i odpowiedzi, która umożliwi widzom przesyłanie pytań podczas transmisji live na podstawie monitu z pytaniem twórcy. Podobne narzędzia są wprowadzane już na innych platformach, chociażby możliwość zapraszania gości do transmisji live na Instagramie czy TikToku, dlatego dobrym rozwiązaniem jest pojawienie się ich również na YouTube. Pytanie, jak przyjmą się one w tej aplikacji, i czy twórcy oraz użytkownicy będą z nich korzystać.
Raport CreatorIQ na temat influencer marketingu
Raport CreatorIQ na temat influencer marketingu z 2022 r. sugeruje, że kampanie marketingowe kierowane przez twórców będą nadal zyskiwać na popularności wśród marek w nadchodzącym roku. Marki coraz częściej przesuwają budżety, aby wspierać kampanie marketingowe kierowane przez twórców, a 66% zgłasza, że w ciągu ostatniego roku wydały więcej na ten obszar w porównaniu z poprzednimi latami. Raport powstał na podstawie badania 150 marek i 200 influencerów. Podkreśla on rosnącą rolę gospodarki twórców w krajobrazie mediów, zwłaszcza wśród nastolatków, przy czym konsumenci coraz częściej przesyłają strumieniowo filmy tworzone przez użytkowników, tak jak poprzednie pokolenia oglądały telewizję. Co więcej, z badań wynika, że podczas gdy Instagram i Instagram Stories pozostają najpopularniejszymi platformami społecznościowymi w kampaniach twórców, TikTok zmusił marketerów do ponownego przemyślenia swojego podejścia do wyszukiwania i angażowania konsumentów. Około 96% marek i 88% influencerów zgłosiło regularne korzystanie z Instagram Stories, podczas gdy 46% marek i 42% influencerów stwierdziło, że regularnie korzysta z TikToka. Współpraca z influencerami może przynieść wiele korzyści dla marek, chociażby wzmocnić wizerunek czy dotrzeć do nowej grupy odbiorców i zwiększyć sprzedaż. Warto jednak pamiętać, aby zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów podczas doboru influencera do kampanii, takich jak m.in. zaangażowanie społeczności twórcy, częstotliwość publikacji, statystyki czy formę publikowanych treści.
Pinterest przedstawia szereg aktualizacji dotyczących zakupów i reklam
Pinterest ogłosił szereg nowych aktualizacji i dodatków w ramach drugiego dorocznego globalnego zjazdu reklamodawców „Pinterest Trends”. Jedną z nich jest nowa, spersonalizowana strona zakupów w aplikacji. Będzie ona dostosowana do indywidualnych potrzeb każdej osoby. Użytkownicy zobaczą produkty marki zgodnie z ich aktywnością i preferencjami. Kolejną aktualizacją jest wprowadzenie nowej opcji bezpośredniej płatności w aplikacji dla sprzedawców Shopify, co z pewnością skróci ścieżkę zakupową klienta i będzie zdecydowanie atrakcyjniejszą i szybszą formą zakupu, niż przechodzenie do zewnętrznej strony sprzedawcy. Co więcej, Pinterest ogłosił również nowy interfejs API zakupów, który ma ułatwić sprzedawcom przesyłanie katalogów produktów. Platforma przedstawia też nowe funkcje dodane do narzędzia Pinterest Trends, w tym dane wyszukiwania w czasie rzeczywistym, więcej informacji o trendach, bardziej szczegółowe narzędzia odbiorców oraz spersonalizowane rekomendacje dotyczące trendów dla marek. Opcja ”Sklep” jest dostępna obecnie w wersji beta dla amerykańskich użytkowników i zostanie udostępniona wszystkim odbiorcom z USA jeszcze w tym roku. Usługa Checkout jest również dostępna w wersji beta dla wybranych sprzedawców Shopify w USA, a z zaktualizowanych Pinterest Trends na ten moment mogą korzystać użytkownicy biznesowi w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Zaprezentowane nowości wydają się być ciekawe, ponieważ wiele ludzi korzysta z Pinteresta jako aplikacji do szukania pomysłów, np. kiedy planują zmianę wnętrza swojego domu. Teraz oprócz zapisywania takich inspiracji oraz testowania w wirtualnej rzeczywistości danego produktu za pomocą funkcji „Try On for Home Decor”, użytkownicy będą mogli w łatwy sposób kupić daną rzecz, co może być świetnym rozwiązaniem dla rozwinięcia obszaru e-commerce na Pintereście.
Tekst: Małgorzata Obielak, Performics
Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.