KIM prezentuje szczegółowe wyniki i metodologię nowego badania słuchalności radia

Nowością są dane dotyczące słuchalności radia przez internet. Zdaniem największych w kraju radiowych nadawców komercyjnych zrzeszonych w Komitecie Badań Radiowych, badanie KIM zawyża słuchalność radia publicznego.

Krajowy Instytut Mediów (KIM) powołany na początku 2021 r. przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) Witolda Kołodziejskiego realizuje badanie słuchalności treści audio (ze szczególnym uwzględnieniem radia) w odpowiedzi na zlecenie KRRiT  z 29 grudnia 2021 r. Wywiady realizowane są codziennie, z wyłączeniem świąt i długich weekendów, wśród mieszkańców Polski w wieku co najmniej 15 lat metodą CATI. Badanie ruszyło 29 stycznia 2022 r., założono przeprowadzanie ok. 15 tys. wywiadów miesięcznie (ok. 180 tys. w ciągu roku). Próba badania opiera się na losowo wygenerowanych numerach telefonów komórkowych, przy czym do badania zapraszana jest każda osoba, która odbierze połączenie głosowe (podejmowanych jest kilka prób). W wywiadach przeprowadzanych na podstawie ustrukturyzowanego kwestionariusza ankieterzy szukają odpowiedzi na pytania o słuchanie radia w ogóle i poszczególnych stacji (jakich, o jakiej porze i jak długo), sprzęt, na którym słucha się radia, a także słuchanie innych form audio. Ankieta – według deklaracji KIM – została m.in. dopasowana do kompetencji rozmówców, by jak najlepiej odtworzyć ich kontakt z treściami audio. Więcej informacji o metodologii można znaleźć tutaj.

Według badania opartego na ankietach telefonicznych przeprowadzonych przez KIM największą słuchalność w pierwszych trzech miesiącach br. zanotowało RMF (32,2%), z dwukrotną przewagą nad drugim w zestawieniu Radiem Zet (15,5%). Na trzecim miejscu uplasowała się Jedynka – Program I Polskiego Radia (8,9%), wyprzedzając minimalnie sieć Eska (8,8%) oraz już wyraźniej regionalne rozgłośnie radia publicznego skupione w Audytorium 17 (6,8%). Miejsca od 5. do 10. zajęły RMF Maxxx (4,9%), Radio Tok FM i Radio Maryja (po 3,4%), Program III PR (3,2%) i RMF Classic (2,4%).

W porównaniu z ostatnią dostępną falą (grudzień 2021 – luty 2022) badania Radio Track realizowanego przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR) zrzeszającego największych w kraju radiowych nadawców komercyjnych, w nowym badaniu KIM zwraca uwagę wyżej oceniona słuchalność nadawcy publicznego. Słuchalność Jedynki Polskiego Radia w badaniu Radio Track to 4,7%, czyli prawie dwukrotnie niżej, niż podaje KIM (8,9%). Podobnie Audytorium 17 zyskuje w badaniu KIM (6,8% wobec 4,6% w Radio Track). KBR uważa badanie KIM za mało wiarygodne i podkreśla, że Radio Track pozostaje rynkowym standardem.

Wyniki badania udostępnione przez KIM obejmują słuchalność stacji nadających na falach radiowych, słuchanych przez internet oraz łącznie. Podano wyniki dla całej grupy respondentów (ok. 11,5 tys. osób) oraz w podziale na płcie i cztery grupy wiekowe. Nowością  są dane dotyczące słuchalności radia przez internet. Także i w tym wypadku na pierwszym miejscu plasuje się krajowy lider RMF FM (słuchalność dzienna 20,2%), ale drugie i trzecie miejsce zajmują radiostacje nadające wyłącznie online: Radio 357 (11,9%) i Radio Nowy Świat (7,9%). Jednak przy uwzględnieniu słuchalności na falach radiowych i/lub przez internet obie te stacje plasują się w drugiej dziesiątce, z wynikiem odpowiednio 1,6 i 1,1%. KIM zapowiada, że kolejne wyniki badania konsumpcji treści audio zostaną udostępnione pod koniec kwietnia.

Badanie telefoniczne ma stanowić uzupełnienie dla pomiaru pasywnego mierzącego jednoźródłowo treści zarówno audio, jak i wideo oraz internetowe, nad którym KIM wraz z wykonawcą – spółką Alternatywa Polska – pracują od stycznia. Wielkość pasywnego panelu jest szacowana na co najmniej 3 tys. uczestników w połowie 2022 r., a pod koniec roku – ok. 4-6 tys. – Alternatywa Polska, która przez lata była dostawcą infrastruktury badawczej dla uznanych instytutów badawczych [SMG/KRC, Millward-Brown Poland, Kantar Polska – red.], od stycznia realizuje na naszą rzecz i pod pełną kontrolą naszego zespołu badawczego wywiady telefoniczne w ramach pomiaru treści audio. Ma też udział w budowie panelu pasywnego, w tym w zakupie mierników – wyjaśnia Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Paweł Piasecki 895 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.