Co nowego w social mediach (10)

Małgorzata Obielak z agencji marketingu efektywnościowego Performics wraca po dwutygodniowej przerwie ze świeżą porcją nowości.

Każda platforma dąży do tego, aby ułatwić i usprawnić procesy w swoich aplikacjach, dlatego chociażby Meta wprowadza nowe funkcje w postaci skrótów w Messengerze oraz kilka nowości w czatach grupowych i prywatnych na Instagramie. Można do nich zaliczyć m.in. ankiety, nowe opcje wyglądu czy możliwość udostępniania podglądu muzyki. Co więcej, Instagram wprowadza również nową naklejkę do Instagram Stories, dzięki której użytkownicy będą mogli planować swoje wydarzenie już wraz z linkiem do danego eventu – może się to okazać szczególnie przydatne przy zwiększeniu świadomości o nadchodzących promocjach czy premierach nowych produktów. Wiele platform stawia na edukację swoich twórców i marek, aby mogli oni jeszcze lepiej wykorzystać potencjał danego kanału. TikTok wystartował z nową inicjatywą edukacyjną pod nazwą Creative Agency Partnerships, a Instagram publikuje nowy przewodnik dla małych i średnich firm. W dzisiejszym przeglądzie nowości znajdą się również informacje o nowych formatach reklamowych, które są testowane na TikToku czy Twitterze, a także kilka słów o kolejnej edycji badania „FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar”, która pokazuje jakich konsumentów mamy na rynku oraz jakie są ich zwyczaje zakupowe.

Nowa naklejka na Instagram Stories

Instagram testuje nową opcję, dzięki której użytkownicy będą mogli w nowy sposób podejść do promocji wydarzeń. Naklejka nosi nazwę „scheduled”, dla niektórych użytkowników posiadających najnowszą wersję aplikacji, będzie ona dostępna w Instagram Stories. Naklejka „scheduled” to połączenie dwóch innych naklejek, dobrze już znanych użytkownikom Instagrama, czyli odliczania i naklejki z linkiem. Ta nowość umożliwia udostępnienie przypomnienia o wydarzeniach odbywających się na Facebooku lub innej zewnętrznej stronie, w relacji na Instaram Stories z bezpośrednim linkiem konkretnego wydarzenia, a wszystko to w obrębie jednej naklejki. Dzięki temu odbiorcy nie zapomną o wydarzeniu, a co więcej, będą mogli od razu przejść do uczestnictwa w zaplanowanym evencie. Zdecydowanie warto wykorzystać taką możliwość, jako sposób na zwiększenie świadomości o danych wydarzeniach, nadchodzących promocjach czy premierach nowych produktów. Co więcej, Instagram wprowadza również możliwość tagowania produktów dla wszystkich użytkowników, do tej pory tę możliwości miały tylko konta profesjonalne, takie jak sklepy czy zweryfikowani twórcy. Marki natomiast będą mogły sprawdzać i sortować tagi, aby były one zgodne z produktem oraz by nie zostały użyte w negatywnym kontekście. Opcja ta jest na razie dostępna dla wszystkich użytkowników w USA, a w przyszłości ma pojawić się też na innych rynkach. Czas pokaże, czy będzie to nowa forma user-generated content, czy dodatkowy obszar do monetyzacji.

Instagram dodaje nowe funkcje przesyłania wiadomości

Ze względu na popularność tej formy komunikacji, platforma postanowiła dodać szereg ulepszeń, takich jak m.in. szybkie udostępnianie, podgląd muzyki czy nowe motywy czatu. Jedna z opcji, to „reply while you browse”, która umożliwi użytkownikom odpowiadanie na wiadomości w strumieniu, bez konieczności sięgania do skrzynki odbiorczej. Instagram dodaje również nową opcję szybkiego wysyłania, która podkreśli najbliższych znajomych po dotknięciu i przytrzymaniu przycisku udostępniania pod zdjęciem na feedzie, ponownie ułatwiając wysyłanie wiadomości DM bez zakłócania przeglądania. Kolejnymi nowościami, jakie przygotował Instagram są dodanie do czatu nowych motywów, udostępnienie ankiet w czatach grupowych oraz nowe udostępnianie muzyki w wiadomościach. Dzięki integracji z Apple Music, Amazon Music i Spotify, które pojawią się wkrótce, użytkownik będzie mógł także wkrótce udostępnić 30-sekudnowy podgląd utworu, a osoby do których zostanie to wysłane, będą miały możliwość słuchania muzyki bezpośrednio z okna czatu. Niektóre z tych funkcji były już testowane przez niektórych użytkowników, jednak w przyszłości będą dostępne dla wszystkich.

Przewodnik dla małych i średnich firm od Instagrama

Aplikacja, wraz z właścicielami niektórych firm korzystających z platformy, przygotowała prosty przegląd funkcji i wskazówek, które można wykorzystać, aby zwiększyć obecności swojej marki na Instagramie. 8-stronnicowy przewodnik, został podzielony na trzy części, takie jak „Drive Awareness and Build Community”, „Get Your Next Customer” zawierający kilka podstawowych uwag dotyczących pozyskiwania nowych potencjalnych klientów. Została wyodrębniona także sekcja „Exciting customers and increasing sales”, w której przedstawione są porady o tym, jak pobudzać użytkowników ciekawymi treściami i zachęcić ich do kolejnych zakupów. Pomimo tego, że w przewodniku większość wskazówek koncentruje się na podkreśleniu funkcji w aplikacji, o których możemy już co nieco wiedzieć, to warto się jemu przyjrzeć, aby sprawdzić czy wykorzystujemy na pewno wszystkie możliwości aplikacji.

Przewodnik można znaleźć tutaj.

TikTok uruchamia nową inicjatywę edukacyjną

Platforma uruchamia program pod nazwą Creative Agency Partnerships (CAP). Jego celem jest pomóc marketerom i twórcom w lepszym zrozumieniu i wykorzystaniu funkcji aplikacji w celu dotarcia i zaangażowania odbiorców TikToka. Jak wyjaśnia TikTok: „Program CAP to niestandardowy program edukacyjny, który umożliwia uczestnikom dołączenie do wybranych kursów, dostosowanie programu nauczania w oparciu o unikatowe obszary rozwoju agencji, a nawet uczestniczenie w sesji na żywo z zespołem CAP TikTok. Dostępne szkolenia na ten moment to m.in. „TikTok: od briefingu do prezentacji”, „Koncepcja i tworzenie dla TikTok”, „Trendy i licencjonowanie muzyki”. Nowy program edukacyjny może być świetnym sposobem, aby doszlifować swoją wiedze na temat TikToka z różnych obszarów. Jeśli chcesz sprawdzić kursy dostępne w programie, kliknij tutaj.

Google dodaje nowe opcje wyszukiwania, aby usprawnić odkrywanie produktów

Pracując nad nowymi możliwościami wyszukiwania, Google dodaje funkcję „multisearch”, która umożliwi użytkownikom łączenie możliwości wizualnych i tekstowych w celu rozszerzenia wyników wyszukiwania. Korzystając z nowej możliwości multiwyszukiwania Google, wspieranej przez rozwijającą się sztuczną inteligencję i narzędzia uczenia maszynowego, osoby wyszukujące będą teraz mogły dodawać dodatkowe parametry do zapytań wyszukiwania wizualnego, aby jeszcze bardziej zawęzić wyniki dokładnie tego, czego szukają. Jak ma to wyglądać technicznie? Aby rozpocząć, użytkownik musi otworzyć aplikację Google na Androida lub iOS, dotknąć ikony aparatu z obiektywem albo wyszukać jeden ze swoich zrzutów ekranu czy zrobić zdjęcie otaczającego świata, na przykład wzoru tapety w lokalnej kawiarni. Następnie przesunąć palcem w górę i kliknąć przycisk „+ Dodaj do wyszukiwania”, aby dodać tekst. Multisearch jest teraz dostępny jako funkcja beta w aplikacji Google do wyszukiwania w języku angielskim w Stanach Zjednoczonych.

Messenger dodaje nowe „skróty”, aby usprawnić komunikację wiadomości

Meta intensywnie rozwija funkcje w wiadomościach na różnych platformach, co mogliśmy zauważyć po nowościach wprowadzonych do czatu na Instagramie. Oczywiście nie zabrakło ich również na Messengerze. Platforma ogłosiła nowe skróty, które są prostymi poleceniami i można ich używać na czacie na przykład, aby łatwiej udostępniać ogłoszenia czy dokonywać płatności. Dzięki skrótowi @everyone wszyscy uczestnicy czatu zostaną powiadomieni o wiadomości, zostanie ona maksymalnie wyeksploatowana. Wpisanie /silent z kolei spowoduje, że członkowie czatu nie otrzymają wiadomości, które zostają wysyłane np. w późnych godzinach. W nadchodzących tygodniach Meta chce wprowadzić kolejne skróty, takie jak /Pay, który ma na celu jeszcze bardziej ułatwiać wysyłanie i odbieranie pieniędzy bezpośrednio w czatach. Wystarczy będzie wpisać /pay, aby bezpiecznie wysłać pieniądze lub poprosić o nie. Platforma mówi, że wkrótce będzie chciała dodać jeszcze więcej skrótów, zapewniając więcej sposobów na szybkie i łatwe łączenie się w czatach na Messengerze. Nie ma jeszcze informacji czy na ten moment ta opcja jest lub będzie dostępna w Polsce.

Nowości od TikToka

Warto podkreślić, że zgodnie z najnowszymi danymi rankingowymi aplikacji z Sensor Tower, TikTok po raz kolejny był najczęściej pobieraną aplikacją w pierwszym kwartale 2022 r, pokonując aplikacje należące do Meta. Widzimy cały czas wielką popularność tej platformy, spodziewamy się więc, że nie poprzestanie ona na laurach. Pierwszą nowością od TikTok jest odtwarzanie w tle transmisji live. Nowa opcja umożliwia odtwarzanie wideo w ruchomym oknie poza aplikacją albo po prostu zachowanie dźwięku z transmisji, dzięki czemu można słuchać trwającego live, bez konieczności oglądania wideo. Nowy tryb odtwarzania samego dźwięku jest obecnie udostępniany wszystkim użytkownikom. Co więcej, TikTok uruchamia reklamy w wyszukiwarce w wersji beta dla wybranych partnerów. Zapewnia to inny sposób dotarcia do odbiorców TikToka za pomocą wyszukiwanych haseł, których używają. Nowe reklamy TikTok w wyszukiwarce, oznaczone etykietą „Sponsorowane”, pojawiają się nad listą haseł „inni wyszukiwali”, co ogólnie oznacza, że sponsorowane filmy pojawią się w pierwszych czterech wyświetlonych wynikach.

Nowości od Snapchata

Snapchat nie zwalnia tempa i podobnie jak inne aplikacje wprowadza wiele nowości. Jedną z nich to naklejki z linkami do YouTube, ulepszające udostępnianie wideo. Po umożliwieniu użytkownikom dodawania tweetów bezpośrednio do snapów pod koniec 2020 roku, Snapchat wreszcie dodaje kolejną nową opcję udostępniania, dzięki czemu użytkownicy mogą teraz udostępniać filmy z YouTube. Aby udostępnić klip z YouTube na Snapchacie wystarczy otworzyć aplikacje YouTube, wybrać film do obejrzenia i kliknąć ikonę „Udostępnij”, następnie ikonę Snapchata, aby automatycznie przejść do aplikacji. W dalszych krokach użytkownik może stworzyć film, na którym pojawi się naklejka z filmem z YouTube. Kolejną z nowości jest dodanie przez aplikację nowego obiektywu z alfabetem ASL (American Sign Language), mającą wpływ na wzrost świadomości języka migowego. Nowy obiektyw ma uczyć użytkowników Snapchata języka migowego za pomocą różnych gier i ćwiczeń w aplikacji. Sama soczewka została zbudowana przy użyciu rozwijającej się technologii śledzenia dłoni. Tę funkcję można znaleźć wpisując w wyszukiwarkę Snapchata ASL Alphabet, jest ona dostępna również w Polsce.

Twitter testuje nowe formaty reklamowe

Aplikacja testuje trzy nowe, interesujące dla reklamodawców formaty reklam. Pierwszy z nich to „Interactive Text Ads”, który umożliwi łączenie stron docelowych z wybranymi słowami. Jak wyjaśnia Twitter, reklamy te będą wyświetlane z większym, odważniejszym krojem pisma niż standardowa czcionka Twittera na osi czasu. Reklamodawcy będą mogli wyróżnić w tekście reklamy maksymalnie trzy słowa, które po kliknięciu przekierują konsumentów na wybrane przez markę strony docelowe. Kolejnym formatem jest „Product Explorer Ads”. Reklamy w tym formacie będą prezentować produkty w 3D, a użytkownicy będą mogli przesuwać i obracać elementem, aby zobaczyć produkt pod różnym kątem. Ostatnim formatem są „Collection Ads”, które będą umożliwiać wyświetlanie szeregu obrazów, zawierających produkty marki. Format składa się z jednego głównego obrazu, a poniżej z maksymalnie 5 miniatur, co więcej każdy obraz będzie miał możliwość przenoszenia użytkownika do innej witryny czy strony docelowej produktu. Twitter obecnie testuje nowe formaty z wybranymi reklamodawcami w USA, ale miejmy nadzieję, że już niedługo pojawią się one również na Polskim rynku. 

Jakie są zwyczaje zakupowe współczesnych konsumentów – Badanie Kantar & Blix

Kolejna edycja badania „FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar” ma pokazać jakich konsumentów mamy na rynku oraz jakie są ich zwyczaje zakupowe. W raporcie skupiono się m.in. na częstotliwości i preferencjach w kupowaniu poszczególnych produktów i kategorii, zwyczajach i nastawienia konsumentów do zakupów spożywczych oraz na znajomości marek dostępnych w polskich sieciach detalicznych. Badanie zostało przeprowadzone w okresie 9-13.03.2022 r, wśród ponad 3,8 tys. aktywnych konsumentów. Z raportu m.in. wynika, że największą grupę konsumentów stanowią ludzie rozważni i pragmatyczni, którym zależy na jak najtańszym zakupie markowych produktów. Są to osoby wrażliwe na punkcie ceny i często szukają rożnych promocji i nowości pojawiających się w social mediach, oraz są podatni na wpływy influencerów. Zwiększyła się również grupa cenoholików, którzy również zwracają dużą uwagę na wysokość wydatków, jednak stawiają raczej na sprawdzone produkty, niż nowości. Minimalnie wzrosła grupa konsumentów ekocentrycznych, którzy chętnie kupują polskie i ekologiczne produkty oraz zwracają uwagę na etykiety. Ważną dla nich cechą jest dbanie o środowisko i klimat, co więcej nie kierują się wyłącznie niską ceną. Zmalał natomiast udział shopperów domatorów to osoby, które rzadko chodzą do sklepów i nie podążają za trendami i nowościami. Spadek może wynikać z tego powodu, że obecnie mniej osób gotuje samodzielnie w domu, niż w poprzednim roku, gdy sytuacja pandemiczna była inna. Cały raport dostępny tutaj.

Tekst: Małgorzata Obielak, Performics

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.