Co nowego w social mediach (11)
Małgorzata Obielak z agencji marketingu efektywnościowego Performics tym razem m.in. o badaniu Snpachata o doświadczeniach zakupowych Pokolenia Z i o nowych możliwościach tworzenia treści AR na TikToku.
W dzisiejszym przeglądzie nowości ze świata social mediów wiele cennych wskazówek, które mogą pomóc marketerom w planowaniu kampanii, w tym kilka spostrzeżeń na temat doświadczeń zakupowych Pokolenia Z, które są kluczowym wskaźnikiem zmieniających się trendów. To również wiele pracy dla platform społecznościowych, które muszą wprowadzać zmiany i nowości, aby dopasować się do klientów i ich oczekiwań. Przykładem jest Pinterest, który rozwija swój obszar e-commerce i nawiązuje współpracę z WooCommerce, dzięki której wiele sprzedawców będzie mogło w łatwy sposób udostępniać swoje produkty na platformie. Z kolei TikTok dzieli się radami dotyczącymi treści wideo, w których przedstawia jakie kwestie warto wdrożyć do swoich filmów, aby przyciągały więcej odbiorców. TikTok oraz YouTube dostosowują swoje platformy i aktualizują swoje narzędzia napisów pod filmami, aby ułatwić dostęp do treści osobom z niepełnosprawnościami.
Automatyczne napisy na TikToku i YouTube
Platformy społecznościowe starają się ulepszyć swoje narzędzia, aby osoby z niepełnosprawnościami miały łatwiejszy dostęp do publikowanych treści. Z tego powodu TikTok oraz YouTube postanowiły wprowadzić pewne zmiany. Serwis YouTube wprowadził możliwość tworzenia przez twórców automatycznych napisów już jakiś czas temu, teraz jednak dodaje nową opcję w aplikacji YouTube Studio, która ma za zadanie poprawić jakość i czytelność napisów. W zakładce Uprawnienia, będzie widnieć opcja dodania roli edytora napisów. Wychodzi na to, że osoby trzecie będą miały możliwość zarzadzania, edytowania napisów twórcy, np. w przypadku kiedy pojawią się w nich jakieś błędy. TikTok natomiast zdecydował się ułatwić dostęp do napisów, wprowadzając dla wszystkich użytkowników automatyczne napisy, ale na razie tylko w języku angielskim. Platforma jednak zapewnia, że w najbliższych latach planuje zwiększyć liczbę dostępnych języków. Na świecie jest około 70 milionów osób niesłyszących, i mimo że istnieją możliwości dodania napisów ręcznie przez twórcę na różnych platformach, to nie zawsze są one dodawane. Narzędzie umożliwiające i przyśpieszające dodawanie napisów mogą być w tej kwestii bardzo pomocne.Jak Pokolenie Z odbiera doświadczenia zakupowe? – badanie Snapchata
Pokolenie Z to osoby urodzone w czasach powszechnej dostępności internetu, regularnie korzystające z mediów społecznościowych, nie tylko w celach rozrywkowych. Ta grupa konsumentów bierze udział w kreowaniu przyszłych trendów zakupowych, dlatego ważne jest, aby reklamodawcy skupili swoją uwagę na Pokoleniu Z, żeby zrozumieć ich zachowania zakupowe oraz to, jak się zmieniają. Z tego powodu Snapchat postanowił przeprowadzić badanie, w którym sprawdza, w jaki sposób osoby z tego pokolenia odbierają doświadczenia zakupowe. W ramach współpracy Snapachata z Crowd DNA przeprowadzono ankiety wśród ponad 19 000 osób na 16 rynkach, niestety w tym zestawieniu nie ma Polski. Wyniki podzielono na cztery odrębne sekcje: handel, komunikacja, połączenia i tożsamość. Badania z 2022 r. pokazują, że pokolenie Snapchata, a zwłaszcza pokolenie Z, nie tylko walczy o autentyczność, ale zmienia sposób, w jaki łączymy się i robimy zakupy, dzięki rozszerzonej rzeczywistości (AR). Badania wskazują, że zmienia się sposób, w jakim konsumenci z pokolenia Z robią zakupy, przede wszystkim oczekują oni bardziej wciągających wrażeń. Zwłaszcza Snapchaterzy, którzy czerpią inspiracje, testują produkty za pośrednictwem AR i konsultują się przed zakupem z przyjaciółmi i rodziną. Platforma skupiła się m.in. na segmencie mówiącym o poczuciu tożsamości Pokolenia Z, biorąc pod uwagę różne kraje, z czego wynikło, że w tej kwestii przodują Szwecja, Kanada, ZEA czy USA. Zetki cenią sobie szczerość, ciekawe i eksperymentalne podejście do reklam oraz oczekują, że marka będzie miała podobne wartości co oni. Ten sposób myślenia oznacza, że reklamodawcy powinni również łączyć się z nimi w nowy i innowacyjny sposób, wykorzystywać różne formy reklamy czy zwracać uwagę na podkreślenie wartości jakie wyznaje marka.
TikTok podaje nowe wskazówki dotyczące udostępniania treści w aplikacji
Platforma dostarczyła kilka wskazówek na temat maksymalizacji wydajności treści w swojej aplikacji, które mogą być przydatne przy opracowywaniu strategii kampanii. W 2020 r. TikTok również udostępnił szereg wskazówek na temat tego, jak tworzyć ciekawe i angażujące treści, gdzie wspominał m.in. o tym, aby twórcy pamiętali, że najlepiej video działa w pionie, aby zwracać uwagę na ogólne trendy, a nie skupiać się tylko na polubieniach i komentarzach czy zwracać uwagę na statystyki mówiące o średnim czasie oglądania filmów przez użytkowników. Tegoroczny przegląd zawiera statystyki dotyczące interakcji użytkowników z markami w aplikacji oraz sposobu, w jaki postrzegają współpracę między markami i twórcami. TikTok przedstawił, że 73% użytkowników tej aplikacji twierdzi, że czuje większy związek z markami, które wchodzą w interakcję na TikToku, w porównaniu z innymi aplikacjami, z których korzystają marki. TikTok zamieścił w nim również szereg linków do różnych narzędzi i zasobów pomocy dla twórców, które mogą pomóc w opracowaniu ich podejścia marketingowego.Aby zapoznać się z całym raportem kliknij tutaj.
Kluczowe trendy w korzystaniu z mediów społecznościowych
Zespół YouScan niedawno przeanalizował ponad miliard postów w mediach społecznościowych, koncentrując się na treściach markowych, aby dowiedzieć się, które marki zyskują na popularności i w jaki sposób pojawiają się na wszystkich głównych platformach. Mogą to być przydatne wskazówki dla marek, podczas planowania działań reklamowych na różnych platformach mediowych. W analizie można znaleźć informacje m.in. o najczęściej dyskutowanych tematach, najbardziej angażujących typach treści czy listę liderów marki. Co ważne, treści wideo zdecydowanie przegoniły pod względem zaangażowania treści statyczne takie jak grafiki. Zauważyć można także, że obecnie to obrazy przejmują Twittera, który kiedyś był przede wszystkim platformą tekstową.Reddit aktualizuje narzędzia wyszukiwania
Aplikacja ogłosiła rozszerzenie możliwości wyszukiwania, wprowadzając opcję przeszukiwania komentarzy. Teraz, gdy użytkownik przeprowadzi wyszukiwanie słów kluczowych w Reddit, będzie mógł filtrować wyniki według „Komentarzy”. Jak wyjaśnia Reddit, „Dzięki nowej funkcji użytkownicy szukający konkretnych dyskusji lub komentarzy na Reddit, nie muszą już klikać kilku postów, a następnie ich przewijać, aby znaleźć wątki, które są dla nich istotne. Nowa funkcja rozwiązuje ten problem i szybko daje redditorom możliwość bezpośredniego wyszukiwania komentarzy…”. Może to być przydatna funkcja do różnych celów i może być niezwykle cenna dla marketerów w mediach społecznościowych, którzy w szybki sposób chcą zapoznać się z opiniami użytkowników tej aplikacji.
Pinterest ogłasza nawiązanie współpracy z WooCommerce
Pinterest ogłosił nowe partnerstwo z platformą eCommerce WooCommerce, która umożliwi 3,6 milionom sprzedawców WooCommerce konwersję ich katalogów produktów na Piny. WooCommerce to przede wszystkim wtyczka eCommerce dla Wordpress, umożliwiająca użytkownikom dodanie prezentacji produktu do swojej witryny. A teraz będą mogli również publikować te same elementy na Pintereście, zwiększając swoje możliwości ekspozycji i sprzedaży. Dodatkowo zostanie uruchomiona nowa aplikacja Pinterest w ramach WooCommerce, która będzie zawierać szereg funkcji zakupowych na Pinterest, w tym wdrażanie tagów i pozyskiwanie katalogu. Nowe opcje mają być również dostępne w Polsce. Jest to najnowszy etap stopniowego rozszerzania funkcji handlowych Pinteresta, które m.in. ułatwiają sprzedawcom konwersję ich list produktów na Piny do kupienia. To sprytne rozszerzenie i prawdopodobnie nie ostatnie, które zobaczymy, ponieważ Pinterest ma stać się miejscem odkrywania i kupowania produktów online.TikTok rozszerza dostęp do swojej platformy tworzenia AR
Po otwarciu narzędzia do tworzenia Effects House AR dla wybranych programistów w sierpniu ubiegłego roku, TikTok rozszerza teraz dostęp do wersji beta dla wszystkich twórców. Ma to pomóc platformie rozszerzyć jej możliwości twórcze. Effect House, to coś w podobnym stylu jak „Lens Studio” Snapchata czy platforma „Spark AR” Mety, która umożliwia twórcom tworzenie efektów AR za pomocą szeregu szablonów i narzędzi upraszczających ten proces. Tiktok przy tym zaznacza, aby użytkownicy tworzyli efekty zgodnie z wytycznymi. Aplikacja nie zezwala m.in. na efekty przedstawiające zabiegi kosmetyczne takie jak np. wypełniacze do ust, które promują negatywne stereotypy. Effects House ATR wciąż jest w wersji beta, więc na razie będzie nieco ograniczona, ale dla zainteresowanych dostęp do platformy tworzenia efektów można uzyskać tutaj.Okiem prawnika - Jak influencerzy powinni oznaczać współprace z markami?
W ostatnim czasie głośno było o (nie)oznaczaniu postów reklamowych przez influencerów w social mediach. W nowym odcinku podcastu TKP on air jest ciekawa rozmowa Michała Sobolewskiego z Agnieszką Karcz o prawnych aspektach influencer marketingu. Z podcastu można dowiedzieć się m.in.:
-
Kim jest influencer?
-
Na czym polega specyfika influencer marketingu?
-
Jakie wątpliwości wobec działań influencerów podniósł Prezes UOKiK w postępowaniu wyjaśniającym?
-
Jakie obowiązki dla infleuncera wynikają z polskiego prawa i gdzie można szukać wskazówek, jak je spełnić?
-
Jakie rozwiązania dot. Influencer marketingu wprowadzono w innych krajach?
Podcast dostępy jest na Spotify, YouTube, ApplePodcast i Deezer.
Sprawdź trendujące hashtagi i reklamy na TikToku
Creative Center to platforma stworzona przez TikToka, dzięki której marki i twórcy mogą eksplorować prezentację najskuteczniejszych reklam, przeglądać szczegółowe informacje na temat najnowszych trendów, popularnych hashtagów czy muzyki. O tym, w jaki sposób wykorzystać potencjał Creative Centre, pokazujemy w naszym najnowszym filmie na TikToku, na kanale Performics.Tekst: Małgorzata Obielak, Performics