Raport #PoStronieKobiet: 80% kobiet spotyka się z dyskryminacją w branży marketingowej

Premiera 100-stronicowego raportu jeszcze w kwietniu br.

Zaledwie 20% kobiet pracujących w branży komunikacji marketingowej nie spotyka się z dyskryminacją ze względu na swoją płeć. Znaczące, bo mężczyzn, którzy nie zetknęli się z dyskryminacją kobiet, jest aż 63%. Ten oraz wiele innych wniosków przyniosło pierwsze badanie dotyczącego równości w polskiej reklamie i marketingu #PoStronieKobiet. Premiera raportu jeszcze w kwietniu br.

Pomysłodawcami badania są: Dominika Nawrocka, socjolożka, badaczka marketingowa, strateżka, Magdalena Łukasiuk, ekspert ds. PR, oraz Artur Leśniak, strateg i kreatywny. Projekt wsparły m.in. Gazeta.pl, Facebook, “Press”, “Brief”, Marketer+ oraz Nowymarketing.pl. Zaangażowanie zadeklarowało także IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy

Obszerny, 100-stronicowy materiał będzie podsumowaniem badania przeprowadzonego w ub.r. wśród pracowników branży. W części ilościowej wzięło udział blisko 500 osób, kobiet i mężczyzn, zaangażowanych zarówno po stronie klienta, czyli w działach marketingu, tych pracujących po stronie agencji kreatywnych, PR czy mediowych, w studiach produkcyjnych, jak i freelancerów. W anonimowym kwestionariuszu odpowiedzieli oni m.in. na pytanie, czy kobiety na równych prawach uczestniczą w ważnych projektach, a firmy, w których pracują, są im przyjazne, czy może wręcz przeciwnie, spotykają się z dyskryminacją – od onieśmielania i dyskredytowania ich pomysłów po naruszanie granic psychicznych lub fizycznych. W ankiecie padły także pytania o godzenie pracy z obowiązkami domowymi czy opiekuńczymi (przed i w czasie pandemii), mające na celu sprawdzenie, czy zajęcia te nie blokują kariery i rozwoju zawodowego kobiet. Poruszono także kwestie awansu i zaangażowania w branżowe wydarzenia oraz wystąpienia w mediach. 

Raport zawiera też relacje 26 kobiet – w sumie blisko 40 godzin rozmów. Pomogły one pogłębić obserwacje z badania ilościowego, dotrzeć do poruszających, osobistych historii kobiet. Ta narracja to bliższe spojrzenie na odrębne doświadczenia kobiet i ich wyobrażenia o pracy w branży w 2030 r. 

W raporcie jest też wiele faktów, odniesień do innych badań, m.in. The Global Census DEI, prowadzonego w ub.r. niemal równolegle z #PoStronieKobiet na 27 rynkach, pod przewodnictwem Światowej Federacji Reklamodawców (WFA) we współpracy ze stowarzyszeniami agencji, EACA i Voxcomm, Cannes Lions, Advertising Week, Effies, GWI, Campaign, IAA i firmą badawczą Kantar. 

“Media Marketing Polska” jest patronem medialnym badania.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.