Co nowego w social mediach (12)

Małgorzata Obielak z agencji marketingu efektywnościowego Performics tym razem pisze sporo o nowościach na Instagramie.

Często słyszymy o testach i nowościach, które wprowadzają platformy społecznościowe. Nic dziwnego, ponieważ muszą nadążać za zmieniającymi się preferencjami użytkowników. Z badania Zeitgeist wynika, że treści krótkometrażowe są bardziej popularne niż treści długoformatowe. TikTok mógł zapoczątkować nową erę krótkich filmów, ale wiele platform społecznościowych szybko poszło w jego ślady, oferując własne alternatywy. Filmy w formie rolek istnieją już od jakiegoś czasu, ale teraz nabierają rozpędu. Odnotowano 20% wzrost liczby użytkowników Instagrama korzystających z tej funkcji od 2020 r. Instagram nie próżnuje i wprowadza testy, które mają pomóc użytkownikom łatwiej tworzyć materiały na Instagram Reels. Co więcej, planuje wprowadzić opcję przeorganizowania swojego profilu, co daje jeszcze większą kontrolę użytkownikom w kwestii wyglądu i prowadzenia swojego konta. Według GWI, 28,4% użytkowników w Polsce korzysta z grup na Facebooku, 36,4% ogląda video, a 30,3% ogłoszenia na Facebook Marketplace. W związku z tym, warto przyjrzeć się nowemu przewodnikowi od Mety, który podaje wiele cennych wskazówek dla marek, które chcą budować swoją społeczność online. Pozostając w tematyce poradnikowej, Reddit dzieli się spostrzeżeniami na temat możliwości reklamowych na swojej platformie. Nawet jeżeli nie planujecie kampanii w tym serwisie, warto być na bieżąco i wiedzieć, co nowego dzieje się na różnych platformach.

Instagram planuje usunąć zakładkę „ostatnie” z wyszukiwań hashtagów

Aplikacja zaczęła test w którym zakładka „Ostatnie” zostanie usunięta z wyników wyszukiwania hashtagów na rzecz najpopularniejszych postów i rolek wyświetlanych na głównym ekranie. Niektórzy użytkownicy podczas wyszukiwania będą widzieć teraz tylko dwie zakładki, czyli „Najpopularniejsze” oraz „Rolki”. Jak wyjaśnia Instagram, rolą serwisu społecznościowego jest pokazywanie tego, co najbardziej odpowiada wyszukiwanym przez użytkowników hashtagom i do tego służy zakładka „Najpopularniejsze”, natomiast zakładka „Ostatnie” nie jest już w takim przypadku potrzebna. Czy usunięcie tej opcji będzie dobrym ruchem? Dobrze byłoby zobaczyć dane na temat tego, ile osób korzysta z zakładki „Ostatnie”. Można przypuszczać, że ludzie szukający informacji na dany temat przez hashtag czy frazę, chcą zobaczyć najnowsze informacje, a nie te najpopularniejsze. Czy użytkownicy będą mogli dalej odkrywać ciekawe konta i jednocześnie pozostawać w regularności śledzenia aktualności? Wszystko zależy od tego, jak zadziałają algorytmy tej platformy, a o tym przekonamy się wtedy, kiedy to rozwiązanie zostanie wdrożone.

Instagram chce uprościć twórcom zarabianie na rolkach

Instagram testuje nowy proces, który może znacznie ułatwić zarabianie na rolkach. Aplikacja pracuje nad nowym programem, który umożliwi twórcom zarejestrowanie się w celu wyświetlania nakładek reklamowych na ich klipach Reels. Proces ten zasadniczo umożliwiłby twórcom Reels umieszczanie reklam w swoich klipach bez konieczności wykonywania dodatkowej pracy – marki mogłyby oglądać kwalifikujące się klipy, a następnie wstawiać reklamy, jeśli zechcą. Zarabianie na krótkich formatach video jest trudne, ponieważ nie można wstawiać reklam w trakcie oraz przed filmem tak, jak jest to w przypadku YouTube, dlatego ten eksperyment może być dosyć istotny dla twórców i samych marek. Platformy stają się ułatwić twórcom zarabianie na swoich treściach, dlatego tworzenie procesów, które mają im w tym pomóc, jest kluczowe.

Instagram testuje „szablony” rolek...

Aplikacja chce pomóc użytkownikom w tworzeniu bardziej interesujących i wciągających rolek, przez testowanie z niektórymi twórcami szablonów, które umożliwiać będą łatwiejsze tworzenie filmów. Jak to ma wyglądać w praktyce? Użytkownik będzie mógł skorzystać z szablonu dowolnej rolki, którą zobaczy po zaznaczeniu opcji „Use as template”, następnie twórca będzie miał możliwość podstawić swoje filmy w sekcji edycji klipów zgodnie z użytym szablonem. Może być to ciekawe rozwiązanie dla użytkowników, którzy nie mają pomysłu na rolki, chcą się zainspirować, a nie do końca wiedzą, jak je samemu stworzyć. Z drugiej strony, może być to też zagrożenie pod względem plagiatów pomysłów innych użytkowników. Instagram ogłosił niedawno nową aktualizację algorytmu, która ma pomóc lepiej promować twórców, którzy tworzą oryginalne treści w aplikacji, dlatego wprowadzenie szablonów, które mogą przyczynić się do tego, że użytkownicy nie będą tylko inspirowali się, a tworzyli swoje rolki na podstawie innych klatka po klatce, może być problemem. Sami przekonamy się, jak będzie to wyglądać w praktyce, kiedy opcja będzie dostępna dla wszystkich. Na ten moment Instagram potwierdził, że nowa funkcja szablonów jest obecnie testowana „z małą grupą twórców”. Oprócz tego Instagram sprawdza również inny sposób na zwiększenie zainteresowania treścią Rolki, dzięki nowym, pełnoekranowym zakładkom promocyjnym w głównym kanale. Nowa opcja ma wyróżniać kilka rolek w jednej ramce. Użytkownicy mogą następnie dotknąć dowolnej miniatury filmu, aby przełączyć się na kanał rolek lub dotknąć CTA „Obejrzyj rolki” na dole.

... oraz możliwość przypięcia postów w profilu

Jeszcze więcej nowości od Instagrama. Aplikacja wspominała o tym od jakiegoś czasu, a teraz uruchomiła test nowej opcji przypinania zdjęć do swojego profilu dla wybranych użytkowników. Niektórzy użytkownicy Instagrama mogą teraz wybrać opcję „Przypnij do swojego profilu” w swoich postach IG, co umożliwi im przypięcie trzech postów na górze profilu. Dzięki temu, osoby odwiedzające konto danego użytkownika, w pierwszej kolejności zobaczą wyróżnione posty. Co więcej, użytkownicy będą mogli przeorganizować dodane wcześniej posty, zgodnie z własnymi preferencjami. Dzięki temu, będą mogli zmienić wygląd profilu, aby odpowiadał im pod względem tematycznym lub kolorystycznym. Będzie to możliwe, po kliknięciu opcji „Edytuj siatkę”.  Są to opcje, które mogą zadowolić wielu użytkowników, którzy chcą wyeksponować na swoim profilu najważniejsze informacje czy przearanżować galerię swojego profilu, według swojego uznania. Na ten moment nie ma informacji od Instagrama, kiedy nowe funkcje się pojawią, aplikacja zaznaczyła, że są one na razie w fazie testów.

Meta publikuje nowy „Poradnik dla społeczności marek”, aby pomóc firmom w tworzeniu zaangażowanych grup online

Meta opublikowała nowy przewodnik, aby pomóc markom w jak najlepszym wykorzystaniu społeczności internetowych, który, jak można się spodziewać, koncentruje się głównie na grupach na Facebooku. Poradnik pokazuje m.in. jak budować społeczność i jakie są kluczowe zasoby do tego potrzebne, aby działania były zgodne z celami biznesowymi. Warto przyjrzeć się wszystkim wskazówkom, ponieważ pozwolą one uzyskać odpowiedzi na różne pytania, chociażby o to jak zbudować odpowiedni rodzaj społeczności dla swojej firmy. Cały przewodnik do pobrania tutaj.

Pinterest organizuje pierwszą kampanię „Color Takeover”, która dopasowuje produkty przez wyszukiwanie kolorów

Pinterest nawiązał współpracę z Jamesonem w ramach nowej aktywacji, którą nazywa „Color Takeover”, dzięki której nowy produkt whisky „Pomarańczowy” Jamesona pojawi się na górze wyników wyszukiwania związanych z pomarańczą. Jak widać na tym przykładzie, gdy użytkownik wyszukuje hasło „pomarańcza”, wśród najlepszych wyników pojawi się reklama nowej whisky Jameson Orange. Jest to ciekawa aktywacja, która może być inspiracją dla szeregu marek i produktów, oferując nowe możliwości promocyjne. Tym bardziej warto przemyśleć takie działania, ponieważ badania pokazują, że 85% kupujących twierdzi, że kolor jest głównym powodem zakupu produktu. Warto dodać, że na ten moment na rynku polskim nie ma możliwości promowania alkoholu na platformie Pinterest. Więcej na temat wytycznych dotyczących branży alkoholowej można znaleźć w publikacji IAB - Branże regulowane w social media.

Tekst: Małgorzata Obielak, Performics

 

 

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.