Wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł

Był to trzeci pod względem tempa rozwojowego wynik w historii od 2007 r.

W roku 2021 wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły o ponad 1 mld zł w porównaniu z ub.r. Tym samym wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o 20%. W całym roku 2021 kwartalna dynamika wzrostu rynku reklamowego online osiągała dwucyfrowe indeksy. Szczególnie wysoki był II kwartał (+28%). Był to okres dynamicznego odbicia po spowolnieniu z roku 2020, gdy rynek wyhamował w reakcji na światową pandemię. Ostatni kwartał 2021 roku nie był już tak spektakularny jak wcześniejsze, jednak wysoki indeks odnotowany również w tym czasie (+14%) pozwolił na osiągnięcie tak wysokiej rocznej dynamiki, jaka była zaobserwowana po raz ostatni w roku 2015 (również +20%). Dla przypomnienia – był to trzeci pod względem tempa rozwojowego wynik w historii od 2007 r., od kiedy w Polsce jest realizowane badanie AdEx – w roku 2008 dynamika wyniosła 67%, w 2011 r. sięgnęła zaś 23%.

Rynek reklamowy online jest na tyle dojrzały, że jego ogólny obraz nie uległ zmianie. Nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo) z 47% udziału. Jest ona obecnie kluczowym motorem wzrostu – w badanym okresie wypracowała połowę wartości dodanej w porównaniu z analogicznym okresem roku wcześniejszego, a jej dynamika wyniosła 22%. Wzrost nakładów na wizerunkowe działania reklamowe – częściowo zamrożone w okresie pandemii (-12% w pierwszym półroczu 2020) – pozwolił tym samym na umocnienie reklamy graficznej na pozycji lidera.

Wśród kluczowych formatów wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+35%), które dynamicznie nadrobiły straty po roku 2020 (-8%). SEM utrzymuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość nadal wzrasta dwucyfrowo. Wysoki indeks wciąż osiągają też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, urządzeniach mobilnych oraz mediach społecznościowych.

Biorąc pod uwagę podział branżowy, ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Podium wygląda tak samo, a na pozostałych miejscach doszło jedynie do nieznacznych roszad.

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.