Krok za miedzę i dalej

Allegro to drugi detalista w kraju, tyle że internetowy. W ub.r. zwiększył obroty o jedną piątą. Na razie nie odczuł wejścia Amazona. Firma wychodzi w świat, zaczyna od Europy Środkowej, ale marzy o Unii Europejskiej. Wszystkie te plany będzie realizować z nowym prezesem.

W zeszłym roku obroty na Allegro, największej w kraju platformie handlu internetowego, wzrosły o 21%. To zdecydowanie mniej niż w 2020, pierwszym pandemicznym roku, kiedy wartość sprzedanych za jej pośrednictwem przedmiotów wzrosła o 54%, ale i tak dzięki temu Allegro osiągnęło 42,6 mld zł obrotów. Dla porównania ubiegłoroczne obroty 3,2 tys. sklepów Biedronka (Jeronimo Martins Polska) wyniosły 66,2 mld zł.
Na koniec ub.r. Allegro miało 13,5 mln aktywnych kupujących, co oznacza wzrost o 3% rok do roku.
 
Ubiegłoroczne przychody platformy, głównie z prowizji od sprzedaży i z reklam, wyniosły 5,35 mld zł i były o 34% wyższe niż rok wcześniej. Innymi słowy firma zarobiła o 1,35 mld zł więcej niż w 2020 r. Same przychody z reklam wyniosły w ub.r. 477 mln zł. Firma nie ujawnia, jaką część stanowiły reklamy wyświetlane na stronach Allegro, a jaką w należącej również do niej porównywarce cenowej Ceneo.pl. Nad wpływami reklamowymi warto się jeszcze zatrzymać, jeśli bowiem wierzyć szacunkom grupy reklamowej Publicis, to Allegro zgarnęło w zeszłym roku 1/10 wszystkich reklam w polskim internecie (ubiegłoroczną wartość rynku reklamy online Publicis szacuje na 4,49 mld zł, dla porównania reklamę TV – na 4,45 mld zł). Ubiegłoroczny wzrost przychodów reklamowych Allegro wyniósł 41%, podczas gdy cały rynek reklamy online (wg szacunków Publicis) wzrósł o niespełna 22%. Allegro nie chce ujawnić największych reklamodawców, dla przykładu wymienia jedynie takie marki jak Lego czy Tefal.
 
Za sukces można uznać uruchomiony 3,5 roku temu program lojalnościowy Smart! pozwalający oszczędzać na dostawach za zakupy za ponad 40 zł. Rocznie kosztuje on 49 zł, a miesięcznie – 11 zł. W lutym br. Allegro podało, że liczba użytkowników przekroczyła 5 milionów (nie wszyscy płacą). 
 
Zysk z działalności operacyjnej wyniósł w ub.r. 1,43 mld zł i był o 31% wyższy niż w 2020 r., a rok firma zakończyła 1,09 mld zł zysku netto, ponad 2,5 razy wyższym niż rok wcześniej (418 mln zł w 2020 r.). 
Nie widać więc, przynajmniej na razie, żeby dla biznesu Allegro znaczące negatywne konsekwencje miało ubiegłoroczne wejście do Polski amerykańskiego giganta e-commerce Amazona, ani konkurencja z chińskim AliExpress, chociaż nieoficjalnie szacuje się, że w ub.r. nawet co druga przesyłka zza granicy do Polski pochodziła z Chin.
 
Za miedzę i dalej
 
Świadome tego Allegro nie chce pozostawać ograniczone tylko do krajowego rynku. Na początku marca uzyskało zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na przejęcie za 4,26 mld zł Mall Group. To numer 2 w e-commerce w Czechach i na Słowacji (odpowiednio: 9% i 5% udziału w rynku) oraz numer 1 w Słowenii (24% rynku), w mniejszym zakresie operuje również na Węgrzech, w Chorwacji i Polsce. Grupa ma 4,7 miliona aktywnych użytkowników, w zeszłym roku osiągnęła ponad 4,22 miliardów złotych (915 mln euro) obrotu. Firmę wyceniono na 925 milionów euro, z czego 44 miliony euro stanowią długi. Allegro zapłaci więc dotychczasowym właścicielom Mall Group – EC Investments (ma 40% akcji), Bonak (również 40%), Rockaway e-commerce (20%) i Titancoin International (100% właściciel powiązanej spółki WE|DO CZ s.r.o.) 881 mln euro – 54% gotówką, a 46% własnymi akcjami. Allegro nabywa prawa do firmy i logo marki Mall.
 
To nie wszystko – Allegro ogłosiło, że uruchomi anglojęzyczną platformę Allegro.com, przeznaczoną dla konsumentów z Unii Europejskiej. Będą oni mogli wyszukiwać i kupować towary na Allegro w języku angielskim oraz płacić w euro, a Allegro obiecuje, że wspomoże sprzedawców w obsłudze zarówno dostaw międzynarodowych, jak i płatności. Zapewni np. tłumaczenia ofert na angielski i wsparcie w procesie zakupu. 
I na koniec – zaskoczenie. Pod koniec lutego Francois Nuyts, który kieruje firmą od sierpnia 2018 r., zgłosił zamiar odejścia, ale pozostanie na stanowisku do czasu wyboru następcy, nawet do końca br.
Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.