Co nowego w social mediach (14)

Spora dawka nowości przed nami, w tym o reklamach na Netfliksie i nowym narzędziu pomocnym dla osób, które planują działania marketingowe na TikToku. Zaprasza jak co tydzień Małgorzata Obielak z agencji marketingu efektywnościowego Performics.

Spora dawka nowości przed nami, więc osoby zajmujące się marketingiem i social mediami z pewnością znajdą coś dla siebie i być może wykorzystają te informacje w swoich działaniach reklamowych. To, co może nas lekko zaskoczyć, to przyśpieszony plan wprowadzenia reklam do serwisu Netflix, dodatkowo platforma myśli o wprowadzeniu transmisji na żywo. Nie ma się co dziwić, wystarczy popatrzeć na liczbę miesięcznych użytkowników Twitcha, która sięga 140 milionów w 2022 r. Aby nie wypaść z obiegu, TikTok przygotował raport, w którym prezentuje pozytywne aspekty wynikające ze zintegrowanej strategii medialnej social mediów z tradycyjną telewizją.

Polecamy również badanie od zespołu VidMo, w którym można dowiedzieć się o tym, jak przygotowane reklamy wpływają na odbiorców Snapchata, a następnie wykorzystać wskazówki w swoich działaniach. Nie zabraknie sporej liczby nowości od Google, m.in. nowy wygląd map czy odnowiony panel zarządzania reklamami. Rynek NFT ma za sobą wzloty i upadki, mimo tego Meta planuje wspierać twórców i kolekcjonerów NFT, testując kilka nowych funkcji z wybranymi twórcami. Nie pozostaje nic innego, jak śledzić zmiany pojawiające się na innych rynkach i mieć je na uwadze, planując swoje działania reklamowe.

Netflix wprowadza reklamy wcześniej niż zapowiadał

W trakcie kwietniowej konferencji, jeden ze współzałożycieli Netflixa Reed Hastings informował, że firma zastanawia się nad wprowadzeniem tańszego pakietu, w zamian za wyświetlanie reklam, jednak dodał, że nie będzie to dostępne jeszcze przez rok lub dwa. Jednak mimo wcześniejszych planów, platforma przyśpieszyła swoje działania i zapowiedziała ostatnio, że najprawdopodobniej wprowadzi subskrypcję z reklamami już w IV kwartale 2022 r. Nowy, tańszy pakiet ma być ofertą, w której będzie trzeba pogodzić się z wyświetlaniem reklam, w przypadku pozostałych pakietów, według nieoficjalnych informacji, mają one pozostać niezmienione. Co więcej, w najbliższych miesiącach Netflix ma również ostrzej walczyć z praktyką dzielenia się kontem ze znajomymi. Według informacji z oficjalnego bloga firmy, dowiadujemy się, że zostały rozpoczęte testy dodatkowej opłaty za dzielenie się kontem z innymi w trzech krajach (Chile, Kostaryka, Peru). Dwie nowe funkcje, jakie będą testowane to: dodanie dodatkowego członka, gdzie przy planach Standard i Premium użytkownicy będą mogli dodać subkonta dla maksymalnie dwóch osób, z którymi nie mieszkają, każde z własnym profilem, spersonalizowanymi rekomendacjami, loginem i hasłem. Subkonto to jedna trzecia kosztu podstawowej subskrypcji, a warto zaznaczyć, że do tej pory takie osoby nie płaciły nic za dzielenie się kontem. Druga funkcja to przeniesienie profilu na nowe konto, gdzie członkowie mają możliwość odłączenia się od „konta matki” i samodzielnej opłaty pełnego abonamentu. Firma zapewnia, że chce pracować nad zrozumieniem użyteczności tych funkcji, zanim wprowadzi je w innych częściach świata, dlatego są one na ten moment testowane w wyżej wymienionych krajach.

Netflix rozważa dodanie transmisji na żywo do swoich usług

Platforma nie przestaje zaskakiwać nowościami, które pojawiają się w zawrotnym tempie. Oprócz wprowadzenia tańszego pakietu z reklamami, Netflix planuje wprowadzić transmisje na żywo, które będą obejmować programy rozrywkowe np. stand-upy czy talent show, są one na razie we wcześniej fazie przygotowania. Serwis Deadline poinformował, że transmisje na żywo najprawdopodobniej obejmą programy bez scenariusza, coś na wzór znanym wszystkim „American Idol” oraz festiwale komediowe. Ten obszar był wzorowany na organizowanym kilka lat temu festiwalu w Los Angeles „Netflix Is A Joke”, gdzie zgromadziło się 300 standuperów, a niektóre występy były nagrywane, przy czym w nowym scenariuszu, platforma mogłaby transmitować takie wydarzenie. W planach być może będzie jeszcze jeden obszar, a chodzi o transmisje sportowe live, natomiast są to jedynie spekulacje. Netflix jest na wstępnych etapach opracowywania produktu, musimy więc wyczekiwać zmian i nowości, aż pojawią się na Polskim rynku, co może chwilę potrwać.

Badanie „Czy świadomościowe kampanie zdrowotne pozostają w naszych głowach?

Z badania SW Research dla Instytutu LoveBrands Medical, wynika, że świadomość Polaków na temat kampanii dotyczących zdrowia jest dosyć niska, ponieważ tylko 4 na 10 Polaków kojarzy jakąkolwiek kampanię na temat zdrowia widoczną w przestrzeni medialnej w ostatnim czasie. Badanie to zostało zrealizowane między 1 a 12 lutego 2022, techniką CAWI na panelu badawczym SW Panel. Reprezentatywna próba wyniosła 1026 dorosłych Polaków. Cukrzyca (45%) i otyłość (40%) to najbardziej rozpoznawalne przez badanych tematy kampanii, natomiast 10 % respondentów odpowiedziało, że nie pamięta w ogóle treści kampanii, z którą mieli do czynienia, a aż 80% nie potrafi podać nazwy, ani hasła. Badanych naprowadzano na przykładowe akcje społeczne promujące zdrowie, i okazało się, że kampania #SzczepimySię, dotycząca szczepień przeciwko COVID-19, była najbardziej rozpoznawalna, z wynikiem 85%, na drugim miejscu uplasowała się akcja „Rak. To się leczy” (48%), natomiast na trzecim „Razem ścigamy się z cukrzycą” (28%). Aż 57% badanych twierdzi, że o efektywności kampanii zdrowotnych decyduje jasny i zrozumiały język, innym czynnikiem jest zaangażowanie autorytetu lekarzy (35%). Wielu ludzi (54%) wskazuje, że w Polsce wciąż jest za mało kampanii edukacyjno-informacyjnych, a 80% z nich uważa, że są one potrzebne. Tematy o jakich powinno się mówić, to edukacja społeczeństwa (64%) oraz konieczność przekonania społeczeństwa do profilaktyki (60%). Co więcej, badani wskazali trzy obszary, w których najbardziej brakuje kampanii: zdrowie psychiczne dzieci, zaburzenia odżywiania oraz zdrowie psychiczne osób starczych. Czy warto więc takie działania przeprowadzać? Wyniki mówią same za siebie, mamy spore zapotrzebowanie na takie akcje społeczne. Odpowiedź jest jedna, na pewno warto przemyśleć, jakie kampanie w tej tematyce możemy stworzyć, wykorzystując potencjał danej marki. Pamiętajmy, że 62% Polaków jest przekonana, że takie kampanie przekładają się na zmianę nawyków w społeczeństwie i konkretne działania, więc oprócz promocji naszego klienta czy marki, przyczynimy się również do czegoś dobrego.

Instagram będzie wspierał twórców i kolekcjonerów NFT

Zgodnie z zapowiedzią szefa Instagrama Adama Mosseriego, Instagram rozpoczyna wstępny test swoich nowych funkcji NFT z wybranymi twórcami w USA. Proces będzie obejmował integracje dla Ethereum i Polygon, a wkrótce pojawi się dodatkowe wsparcie dla Flow i Solana. Właściciele NFT będą mogli połączyć swoje konta Rainbow, Trust Wallet i MetaMask, aby zweryfikować własność NFT. Użytkownicy będą mogli wyświetlać swoje NFT w głównym kanale Instagrama, w relacjach lub w wiadomościach bezpośrednich. Do kont zostanie również dodana nowa zakładka NFT, z haczykiem w sześciokącie wskazującym zweryfikowane NFT. Sześciokątny wskaźnik będzie również uwzględniony na obrazach NFT opublikowanych w głównym kanale postów. Co więcej, Instagram prawdopodobnie zmodyfikuje wygląd głównego ekranu rolek w aplikacji, na ten moment użytkownicy tylko w Indiach będą mogli zobaczyć nową kartę „Following”. Zakładka ta przypomina zakładkę „Obserwowane”na TikToku oraz „Dla Ciebie”. Co dalej? Meta zapowiada, że wkrótce udostępni cyfrowe przedmioty kolekcjonerskie na Facebooku i umożliwi użytkownikom wyświetlanie i udostępnianie ich cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich jako naklejek AR w relacjach na Instagramie.

TikTok uruchamia nowe interaktywne narzędzie do badania rynku

Może być to pomocne dla osób, które planują działania marketingowe na TikToku. Nowa platforma zapewnia szereg narzędzi do filtrowania danych, w tym lokalizacja, dane demograficzne, branża, data. Na przykład, jeśli chcesz wiedzieć, jakie są kluczowe trendy wśród użytkowników TikToka w różnych regionach, w grupie Gen Z, uzyskasz najważniejsze dane, takie jak na załączonej ilustracji.

Jest to podobne do interaktywnego narzędzia analitycznego Facebooka, które zostało zaprojektowane, aby zapewnić bardziej spersonalizowaną perspektywę na kluczowe punkty danych, w przeciwieństwie do bardziej ogólnych badań i oficjalnych dokumentów, które mogą nie być dostosowane do twoich potrzeb. Na ten moment nie ma możliwości wyboru Polski, natomiast jeżeli pojawi się taka opcja, z pewnością warto będzie z niej skorzystać, ponieważ może ona pomóc w planowaniu strategii działań marketingowych oraz pozwalać uargumentować swoje wybory. Nową platformę możesz sprawdzić tutaj.

TikTok publikuje nowy raport

Kolejne przydatne informacje od TikToka, odnoszące się tym razem do korzyści płynących ze zintegrowanej strategii medialnej w celu wzmocnienia przekazu marki. Mimo bardzo szybkiego rozwoju aplikacji i platform internetowych, oraz wzrostu znaczenia wideo w cyfrowym świecie, tradycyjna telewizja nadal odgrywa kluczową rolę. Z raportu TikToka wynika, że uczestnicy tego badania, zwracali większą uwagę na cechy marki, takie jak zdjęcia produktów lub branding, gdy zobaczyli je później w telewizji lub usługach serwisów streamingowych. TikTok zauważa również, że wykrył podobną zależność w odwrotnej kolejności, przy czym wskaźniki kampanii wzrosły po tym, jak ludzie zobaczyli reklamę w telewizji, a następnie zobaczyli jej kontynuację na TikToku. Więcej przykładów znajdziecie w pełnym raporcie TikToka tutaj.

LinkedIn dostarcza kilka nowych opcji

Platforma oferuje nowe funkcje, takie jak m.in. napisy w czasie rzeczywistym do wydarzeń audio na żywo. Jest to dobry kierunek, tym bardziej dla osób niesłyszących bądź dla tych, którzy w danym momencie nie mogą wysłuchać wydarzenia np. będąc w komunikacji miejskiej. Aby włączyć te funkcję, wystarczy kliknąć trzy kropki w prawym górnym rogu, następnie na wydarzenia audio i zaznaczyć opcję „włącz napisy”. LinkedIn uruchamia również czterotygodniową interaktywną serię rozmów live z ekspertami, aby pomóc członkom LinkedIna „zbudować rodzaje umiejętności, które mogą pomóc im w rozwoju kariery”. Kolejna nowość to opcja wyszukiwania za pomocą słów kluczowych, które zostały użyte w danym poście lub w po nazwie użytkownika. Dla tych, którzy chcą przyciągnąć do siebie nowych, potencjalnych klientów, ta nowość będzie miała znaczenie. Chodzi o sposób wyświetlania się recenzji społeczności. Będą one teraz widoczne od razu po zobaczeniu profilu. Wreszcie, LinkedIn oficjalnie ogłosił również, że wkrótce umożliwi wszystkim użytkownikom dodanie linku na górze ich profilu, kierującego na stronę ich firmy.

Nowe badanie przedstawiające najważniejsze sprawdzone metody dotyczące reklam Snapchat

Zespół VidMob szukał odpowiedzi na pytanie, jak można ulepszyć swoje podejście do marketingu na Snapchacie w 2022 r. W związku z tym, przeanalizowano 14 000 kampanii reklamowych, przeprowadzonych w ciągu ostatnich trzech lat na tej platformie. Badanie jest podzielone na trzy branże — Usługi finansowe, FMCG i Rozrywka. W każdym z raportów tematycznych VidMob zamieścił podsumowanie tego, co działa najlepiej i jak użytkownicy Snapchata reagują na reklamy. Z badań wynika, że dwa elementy działają we wszystkich branżach, a są to: obrazy o wysokim kontraście – reklamy o odważnych kolorach odnotowały o 15% wyższy współczynnik „swipe up” w porównaniu do filmów o niskim kontraście, jeżeli chodzi o usługi finansowe, a o 40% w kategorii rozrywka. Podobnie było w przypadku reklam z sektora FMCG. Drugi ważny element to zminimalizowany tekst –współczynnik wyświetleń był o 175% wyższy w przypadku kreacji z zakresu usług finansowych, gdzie mniej niż 5 % ekranu było przeznaczone na tekst, w przypadku reklam FMCG różnica wynosiła 85%. Również wtedy, kiedy tekst zajmował mniej niż 5% ekranu, współczynniki „swipe up” reklam rozrywkowych były o 23% wyższe. Dostęp do raportów można znaleźć tutaj, tutaj i tutaj.

Google przedstawia nowe postępy w mapach, narzędzia zakupowe i statystyki wyszukiwania

Google organizuje szczyt I/O 2022, podczas którego udostępnia podgląd nadchodzących funkcji, w tym aktualizacji wyszukiwarki, nowych narzędzi do prezentacji map, ulepszonych formatów reklam, bezpiecznych opcji płatności i nie tylko. Jedną z ciekawszych rzeczy, było ogłoszenie bardziej wciągającej funkcji Google Maps, która łączy Street View i zdjęcia lotnicze, aby stworzyć bardziej wszechstronny, interaktywny cyfrowy model świata. Nowe aktualizacje map mają umożliwić użytkownikom poznanie okolicy, punktu orientacyjnego, restauracji lub popularnego miejsca za pośrednictwem urządzenia. Taki format będzie zawierać dodatkowe znaczniki informacyjne nałożone na ekran, co może wskazywać na nowe możliwości reklamowe, zwłaszcza dla firm związanych z turystyką. Co jeszcze? Google testuje nowy format reklamy karuzelowej w wynikach wyszukiwania, który zapewni kupującym inny sposób przeglądania. Google zaprezentował również nowy panel zarządzania reklamami, który umożliwi użytkownikom kontrolowanie sposobu personalizacji ich reklam w aplikacjach i witrynach Google. Nowe centrum reklamowe, które będzie dostępne we wszystkich reklamach Google, umożliwi użytkownikom polubienie, udostępnienie lub zablokowanie dowolnej reklamy i/lub uzyskanie dodatkowego wglądu w to, kto za nią zapłacił i dlaczego byli odbiorcami tej kampanii. Jeżeli chcecie dowiedzieć się jeszcze więcej o nowościach od Google, zachęcam do przeczytania podsumowania tutaj.

YouTube wprowadza zaktualizowaną opcję green screen dla Shorts

Popularność krótkich filmów wciąż rośnie, z tego powodu YouTube dodaje kilka nowych funkcji do filmów krótkometrażowych, które otworzą nowe możliwości twórcze w aplikacji. Pierwszą nowością jest rozszerzenie swojej obecnej funkcji przez wprowadzenie green screena w krótkich filmach, co umożliwi twórcom wykorzystanie dowolnego kwalifikującego się filmu lub filmu z YouTube jako tła do swoich klipów Shorts. Jak wyjaśnia YouTube, aby użyć green screena wystarczy wybrać przycisk, „Create”, który znajduje się pod oglądanym filmem, następnie wybrać opcję „green screen”. YouTube dodał tę funkcję dla klipów Shorts w ubiegłym roku, jednak wtedy użytkownicy mogli przesyłać tylko obrazy z rolki aparatu do wykorzystania ich jako tła, natomiast teraz będzie można wykorzystywać treści innych twórców jako tło naszego klipu. Z pewnością taką nowość mogą wykorzystać twórcy, którzy nagrywają filmy z reakcjami, które cieszą się ostatnio sporą popularnością. Warto też zastanowić się, jak można taką funkcję wykorzystać w celu promocji marki. Opcje dostępne są dla wszystkich użytkowników aplikacji na iOS, a wkrótce mają pojawić się również dla użytkowników Androida.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Tekst: Małgorzata Obielak, Performics

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.