Aktywiści z branży chcą walczyć z "patologicznymi przetargami", publikują listę klientów
Uruchomili ankietę, którą można anonimowo wypełnić. Dzięki niej chcą zbierać informacje o klientach, którym "należy się odwet".
W tym celu aktywiści uruchomili ankietę, którą można anonimowo wypełnić. Dzięki niej chcą zbierać informacje o klientach, którym “należy się odwet”. Ankietę będą promować wśród agencji reklamowych i ich pracowników, aby zbierać informacje o patologiach na polskim rynku reklamowym.
Wszystkie zebrane informacje będą publikowane tutaj. W momencie pisania tej informacji na liście znalazły się: PKO BP, ING Bank, Coca-Cola, Ustronianka, eObuwie.pl, Grupa Lotos, Kaufland, Komfort, Żabka, BGK, PZU, Orlen, Olewnik, Lorenz, Alior Bank, Pekao SA, Soplica i Bricoman.– Taka oddolna akcja jest dowodem na to, ile jeszcze jest do zrobienia, ile poczucia frustracji, krzywdy, niesprawiedliwości i bezradności przynoszą złe praktyki przetargowe. Rozumiemy to, gdyż z takimi problemami trafiają do nas agencje od lat. Przez ponad 10 lat prowadziliśmy interwencyjną stronę przetargową i myślę, że możemy obiektywnie ocenić, jaką rolę odegrała. Zawiesiliśmy funkcjonowanie platformy przetargowej i wybraliśmy dialog w ramach projektu Dobry Przetarg. Głównymi celami tej inicjatywy są działania edukacyjne oraz zacieśnianie współpracy koalicyjnej z organizacjami, które podpisały się pod Białą Księgą – nowi Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR. Dodaje, że zapisy Białej Księgi stanowią wzór praktyk i benchmark dla rynku, na który agencje mogą się powoływać w rozmowach z klientami. – Jednocześnie zgodność zapytań przetargowych z rekomendacjami Białej Księgi może być jednym z kryteriów indywidualnych decyzji związanych z przystępowaniem do konkretnego przetargu. Obserwujemy przyrost klientów, którzy deklarują organizowanie przetargów zgodnie z zaleceniami Białej Księgi i wykorzystują zawarty tam know-how do wyboru partnera biznesowego – mówi Paweł Tyszkiewicz.
– Rozumiem frustrację branży komunikacji marketingowej wynikającą z często niskich standardów przetargowych. Jest to problem, który trwa w zasadzie od zawsze i pomimo wielu inicjatyw, publikacji czy konferencji na ten temat często pozostaje nierozwiązany. Od 9 lat prowadzę firmę doradczą Shortlist Consulting, której jednym z zadań jest wspieranie klientów w wyborze agencji, ale również w prowadzeniu procesu przetargowego w zgodzie z najlepszymi praktykami i w poszanowaniu partnerstwa. Staramy się też edukować branżę poprzez szkolenia z idealnego procesu przetargowego, które prowadzimy zarówno dla klientów, jak i dla agencji oraz dużo mówić o problemie standardów przetargowych na konferencjach branżowych oraz tych organizowanych przez Shortlist (CMO Summit, Marketing Benchmarks Summit, a wcześniej W przetargowym trójkącie) – komentuje Marta Macke, Founder & CEO Shortlist Consulting.

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.