Nagrody pieniężne - must have skutecznej akcji promocyjnej
Czy nagroda idealna istnieje? Tak, jeśli jest dostosowana do odbiorców, uniwersalna w wykorzystaniu i uwzględnia nowości rynkowe - pisze Jakub Goiński, business development manager, Sodexo Benefits & Rewards Services Polska.
Kto nie marzy o niespodziewanym zastrzyku gotówki? Konsumenci chętnie biorą udział w akcjach, które kuszą dodatkowym zyskiem. Jak potwierdza badanie Biostat*, dla 72% uczestników konkursów, loterii czy programów lojalnościowych nagrody pieniężne to wsparcie domowego budżetu. Tyle samo osób docenia je za wolność wyboru i łatwość wykorzystania. Z kolei 82% respondentów uważa, że najlepszą ich formą są te nowoczesne, cyfrowe, dostępne w smartfonie na wyciągnięcie ręki.
Wysokie zaangażowanie w loterię, konkurs, program lojalnościowy czy motywacyjny to wyzwanie, z którym za każdym razem mierzą się agencje. Co zagwarantuje powodzenie dobrze zorganizowanej akcji promocyjnej? Przede wszystkim trafiony dobór nagród, który będzie odpowiedzią na potrzeby uczestników.
Najbardziej wartościowa nagroda główna podkreśla prestiż promowanej marki i jest związana z nią tematycznie. Im większa liczba nagród, tym większe zaangażowanie uczestników, bo wzrasta szansa wygranej. Nie bez znaczenia dla aktywności pozostaje także częstotliwość przyznawania nagród – im częściej, tym lepiej.
Zorganizowanie skutecznej i legalnej akcji promocyjnej wymaga także wiedzy marketingowej i podatkowo-prawnej, związanej z formalnościami. Elementów, o których należy pamiętać, jest naprawdę wiele.
Nagrody fizyczne i wirtualne
Czy nagroda idealna istnieje? Tak, jeśli jest dostosowana do odbiorców, uniwersalna w wykorzystaniu i uwzględnia nowości rynkowe. Nagrodami podążającymi za trendami są klasyczne i wirtualne karty przedpłacone oraz e-vouchery Sodexo. Takie rozwiązania zapadają w pamięć konsumentów na dłużej niż zwykły przelew. Wirtualna Karta Premiowa Sodexo oraz eVouchery do jednej z ponad 40 topowych sieci sklepów polecane są do akcji digitalowych. Zapewniają wygodę oraz bezpieczeństwo wirtualnych transakcji. Tutaj możliwy jest natychmiastowy dostęp do otrzymanej nagrody, wysyłany e-mailem lub SMS-em, a dodatkową zaletą jest dbałość o ekologię.
Z kolei klasyczna Karta Premiowa Sodexo dzięki fizycznej formie i możliwości brandingu umocni przekaz akcji oraz pozwoli wyróżnić markę. Zarówno w przypadku wirtualnych, jak i klasycznych nagród pieniężnych Sodexo to laureat sam dokonuje wyboru, na jaki cel przeznaczy wygraną. To sprawia, że karty przedpłacone i eVouchery mają uniwersalne zastosowanie w akcjach skierowanych do różnych grup docelowych.
Wartość nagród pieniężnych Sodexo zależy od organizatora. Karty przedpłacone mogą zostać zasilone dowolną kwotą, co pozwala na wykorzystanie ich jako jednej wielkiej nagrody głównej lub kilku mniejszych, drugiego stopnia. Elastyczność użycia zapewniają również eVouchery.
Bo liczy się szybkość i partnerstwo
Chociaż agencje przez lata wypracowały własne, sprawdzone modele działania i przyzwyczaiły się do swoich partnerów, to stale zmieniający się rynek jest coraz większym wyzwaniem. Konsumenci bardzo wysoko stawiają poprzeczkę i trudno zaspokoić ich potrzeby przeciętnymi nagrodami. Natomiast decyzje po stronie klientów dotyczące nagród zapadają najczęściej bardzo szybko, nawet z dnia na dzień. To z kolei wymaga od ich dostawców elastyczności i szybkiego reagowania.
Agencja marketingowa decydująca się na współpracę z Sodexo jest traktowana priorytetowo. Ma zagwarantowaną obsługę dedykowanego doradcy, który pomoże zrealizować akcję wsparcia sprzedaży w ustalonym czasie, budżecie i zakresie. Dodatkowo zamówienia na standardowe nagrody Sodexo mogą zostać zrealizowane nawet w 24 godziny.
Kiedy formalności prawno-podatkowe są wyzwaniem
Często zmieniające się przepisy prawne mogą być wyzwaniem nawet dla doświadczonych agencji. W ramach wsparcia podatkowo-prawnego Sodexo przygotowało specjalną bazę wiedzy, w której znajdują się wzory regulaminów, schematy księgowań, protokoły przekazania nagród czy deklaracje przystąpienia do akcji promocyjnych. Daje to agencjom możliwość wyjaśnienia wątpliwych kwestii formalnych, usprawnienia pracy działu księgowego czy pomocy ekspertów w stworzeniu np. regulaminu akcji.
Tekst: Jakub Goiński, business development manager, Sodexo Benefits & Rewards Services Polska
*„Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie”, Biostat, sierpień 2021.