Cannes Lions 2022: Lwy znów zaryczały na Lazurowym Wybrzeżu.

Po dwóch latach nieobecności spowodowanej pandemią branża kreatywna wróciła do Cannes by celebrować najbardziej kreatywne prace na świecie. O festiwalu piszą Bartosz Jeglejewski i Tomasz Ziemiański, creative group heads Publicis Worldwide Poland.

Oprócz stałych bywalców dużo okazji do świętowania miały agencje z Indii i Meksyku. Na ich przykładzie można podać sprawdzony przepis na Grand Prix i złote lwy –  wykorzystanie lokalnego kontekstu kulturowego i użycie najnowszych technologii do rozwiązywania współczesnych problemów.

Polskie agencje wyjeżdżają w tym roku z czterema nagrodami: złoty lew dla agencji Gong za pracę "Art of Stealing" (klient Netflix), dwa brązowe lwy dla VMLY&R za "First Aid For Humanity" (klient: Bank BNP Paribas) i brązowy lew dla Publicis Worldwide Poland za "Little Headhunters powered by LinkedIn" (klient: Fundacja K.I.D.S.) 

W tym roku przyznano też po raz pierwszy nagrody w kategorii Creative B2B, uznanej za bardzo przyszłościową kategorię festiwalu, na co zwracał uwagę m.in. CEO LinkedIn Ryan Roslansky. W swojej prezentacji pokazał też znamienny trend – odpływ pracowników z branży kreatywnej do branży technologicznej.   

A o czym mówiło się najczęściej? O ochronie klimatu, Web 3.0 i Metaversum. Na początku festiwalu również o wojnie na Ukrainie. Wołodymyr Zełenski zaapelował do wszystkich kreatywnych, by wspierali Ukrainę swoją kreatywnością w walce z Rosją. Swoje wystąpienia miało również więcej osobowości spoza branży marketingowej, żeby wspomnieć tylko nagrodzoną pokojową nagrodą Nobla – Malalę i gwiazdy światowej rozrywki: Ryana Reynoldsa, Paris Hilton, Patricka Stewarda, Lupitę Nyong’o czy Elisabeth Olsen. Nic więc dziwnego, że to właśnie na te wykłady ustawiały się największe kolejki, a na niektóre zabrakło miejsc.

Jednak po większości wystąpień pozostał niedosyt, a im większy brand, tym większe było rozczarowanie. Było też kilka chlubnych wyjątków. Do najlepszych należało wystąpienie Bruno Bertelliego, CCO Publicis o najnowszych kampaniach Heinekena i mechanizmach, jakie towarzyszą ich wymyślaniu oraz oczekiwane przez wszystkich show Fernando Machado z Activision Blizzard o społecznej roli gier.

Konkurs odbył się w tym roku w cieniu protestów aktywistów Greenpeace, apelujących o zaprzestanie greenwashingu i współpracy z firmami niszczącymi środowisko. Już podczas pierwszej gali na scenę wszedł jeden z kreatywnych, który oddał zdobytego przez siebie kilka lat temu lwa dla klienta z branży motoryzacyjnej.

W trakcie festiwalu premierę miał również film dokumentalny "Kill your darlings", diagnozujący branżę kreatywną i zadający pytania na temat jej przyszłości.  Cannes to Lazurowe Wybrzeże, a więc imprezy organizowane w różnych punktach promenady Croisette, obowiązkowe rose, zacumowane w porcie jachty, splendor górujących nad wszystkim hoteli oraz wystaw sklepowych najbardziej luksusowych marek. Ale to, co najciekawsze dzieje się w ciemnych salach Pałacu Festiwalowego, kiedy prezentowane są najlepsze prace na świecie.

Więcej o festiwalu Cannes Lions będzie można przeczytać we wrześniowym numerze "Media Marketing Polska".

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.