Kary dla influencerów. Największe - Kruszwil i Maffashion

Kruszwil, Marcin Dubiel, Maffashion, Paweł Malinowski, Marcin Malczyński i Marley mają zapłacić od 4 do 50 tys. zł.

Julia Kuczyńska, znana jako Maffashion
Julia Kuczyńska, znana jako Maffashion
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stracił cierpliwość względem influencerów i posypały się kary za scam i kryptoreklamę. Marek Kruszel (“Kruszwil”) ma zapłacić 50 tys. zł. Marcin Dubiel – 25 tys. zł, Julia Kuczyńska (“Maffashion”) – 30 tys. zł, Paweł Malinowski – 20 tys. zł, Marcin Malczyński – 10 tys. zł, a Marlena Sojka (“Marley”) – 4 tys. zł. Urząd zarzucił im oszukiwanie użytkowników w mediach społecznościowych przez to, że nie oznaczali właściwie treści komercyjnych. Te kary dla twórców internetowych są za brak współpracy – jak wyjaśnia urząd, nie udzielili oni informacji lub nie przesłali dokumentów, których zażądał.

– Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami – markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in., z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych – kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. – Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego – dodaje prezes UOKiK.

Urząd zaznacza, że celem jego działań jest zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom.

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.