Wartość sprzedaży leków w 2021 r. wzrosła o 6,5%

39,8 mld zł - tyle wydaliśmy na leki według Polskiego Związku Producentów Leków Bez Recepty (PASMI).

Według Polskiego Związku Producentów Leków Bez Recepty (Polish Association of Self Medication Industry - PASMI) wartość całego rynku aptecznego w 2021 r. wyniosła 39,8 mld zł - liczona w cenach detalicznych brutto. Na tę kwotę składa się sprzedaż leków na receptę (Rx) oraz produktów dostępnych bez recepty (OTC) w aptekach stacjonarnych oraz w aptekach internetowych (w tym: leki OTC, suplementy diety, odżywki dla dzieci i dorosłych, artykuły medyczne oraz kosmetyki). W porównaniu z 2020 r. wartość ta jest wyższa o 6,5%.

Wartość segmentu produktów bez recepty (OTC) w aptekach stacjonarnych i w aptekach internetowych w 2021 r. osiągnęła 18,3 mld zł (liczona w cenach detalicznych brutto). Stanowiło to wzrost w porównaniu z 2020 r. o 8,3%.

Według PASMI należy się spodziewać poszerzania asortymentu zwłaszcza w sieciach aptecznych wyposażonych w strefę samoobsługową i część drogeryjną. Dobrym przykładem produktów mogą być soczewki i płyny do przechowywania i czyszczenia soczewek optycznych, pieluchomajtki dla dorosłych, zaawansowane opatrunki i urządzenia medyczne, co pokazuje, że apteki zamierzają konkurować z innymi typami sklepów. Coraz częściej na półkach w aptekach sieciowych widoczne są marki własne. Ich udział w rynku produktów bez recepty w 2021 r. wyniósł 2,5%, wliczając w tę liczbę marki własne sieci aptecznych i hurtowni farmaceutycznych, ale są kategorie, gdzie ten udział wynosi nawet kilkanaście procent, np. probiotyki, witamina C lub witamina D3.

Bardzo istotnym motorem wzrostu w rynku produktów dostępnych bez recepty jest innowacja. Są to nowe brandy lub nowe postacie leków pojawiające się na rynku jak również “switche” Rx/OTC (zmiana statusu dostępności np. z leku na receptę na lek bez recepty). Produkty, które pojawiły się w 2021 r. osiągnęły wartość sprzedaży na poziomie 481 mln zł (co stanowi 2,8% wartości sprzedaży produktów OTC w aptekach stacjonarnych). Natomiast nowe molekuły, czyli całe segmenty, całkowicie nowe na rynku OTC osiągnęły wartość sprzedaży na poziomie 63 mln zł (co stanowi 0,4% wartości rynku).

Największy udział korporacji w rynku leków OTC w 2021 r. (sprzedaż w kanale aptecznym w cenach ostatecznych dla pacjenta) miały Polpharma i Aflofarm – obie po 6,3%. Pierwszą piątkę zamykają USP Zdrowie (5,5%), GSK CH (4,0%) i Sanofi (2,9%).

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.