Co czwarty internauta w Polsce używa adblocka

Wynik ten plasuje nas w europejskiej średniej.

Jedna czwarta internautów w Polsce stosuje oprogramowanie (głównie wtyczki do przeglądarek) blokujące wyświetlanie reklam na witrynach internetowych – tak wynika z wydanego właśnie przez firmę Blockthrough raportu “2022 PageFair Adblock Report”.

Blockthrough to kanadyjska firma dostarczająca wydawcom internetowym rozwiązania mające minimalizować negatywne skutki zjawiska blokowania reklam. W 2018 r. przejęła ona irlandzką firmę PageFair, która od 2013 r. co roku wydaje “Adblock Report”. Kalkulacje używalności adblocków w poszczególnych krajach powstały na podstawie pomiaru blisko 9,5 tys. witryn (w sumie ponad 10 mld odsłon), na których Blockthrough ma zainstalowane oprogramowanie.

25% plasuje nas mniej więcej na poziomie unijnej średniej. Tylu internautów blokuje wyświetlanie reklam np. w Niemczech, Francji czy Hiszpanii (odpowiednio: 24, 25 i 23%). Znacząco wyższy odsetek użytkowników adblocków mają np.: Czechy, Węgry, Rumunia czy Chorwacja (odpowiednio: 36, 36, 40 i 55%). W Stanach Zjednoczonych jest to 19%.

Według kalkulacji Blockthrough adblocków używa na całym świecie co najmniej 530 milionów użytkowników smartfonów i tabletów (najpopularniejsza jest tu przeglądarka Opera, blokująca reklamy “domyślnie”) i 290 mln użytkowników komputerów osobistych. O ile w przypadku PC-tów wzrost liczby użytkowników adblocków spowolnił w latach 2016-2018, a w latach 2018-2020 nawet zmalał, by w ostatnich dwóch latach znów odbić, to w przypadku użytkowników komórek mamy do czynienia z nieustającym wzrostem (z lekkim spadkiem w ub.r.).

Według szacunków francuskiej grupy reklamowej Publicis Groupe rynek reklamy internetowej w Polsce był w zeszłym roku wart 4,49 mld zł i po 21% wzroście przegonił już reklamę telewizyjną (ta wzrosła w ub.r. o 11,5%).

Z kolei Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska i firma doradcza PwC szacują wartość ubiegłoroczną rynku reklamy online na 6,24 mld zł, z czego 32% miało przypaść na reklamy typu display, niemal tyle samo na reklamy w wyszukiwarkach, 17% na ogłoszenia, a 14% na wideo.

Maciej Burlikowski 1696 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.