Podcasty coraz częściej goszczą w mediaplanach

Zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory przedstawił wnioski z trzeciej edycji raportu "Słuchacz podcastów w Polsce 2021".

Raport Tandem Media z Grupy Radiowej Agory przygotowany na podstawie badania zrealizowanego po raz trzeci przez Publicis Groupe pokazuje, że podcasty są medium coraz chętniej wybieranym przez słuchaczy i reklamodawców.

Zasięg miesięczny podcastów wzrósł w 2021 r. do 31,3%, co oznacza, że podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta – prawie 9 mln osób. Co istotne, zasięg tygodniowy zwiększył się o ponad 4 p.p. w porównaniu z 2020 r., do 21,3%. 

Raport pokazuje po raz kolejny, że podcasty docierają do atrakcyjnej dla reklamodawców grupy odbiorców – najwięcej jest ich w grupie wiekowej 35+, 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe.Z raportu wynika także, że treści zawarte w podcastach cieszą się dużym zaufaniem odbiorców, są uznawane za wartościowe i eksperckie. 25% słuchaczy podcastów deklaruje, że poświęca mniej czasu na oglądanie tradycyjnej telewizji, a 21% mniej korzysta z internetu.

Już połowa polskich słuchaczy zetknęła się z reklamami emitowanymi w trakcie podcastów, a niemal połowa z odcinkami sponsorowanymi przez daną markę. – Oznacza to, że także reklamodawcy częściej sięgają po to medium, chętniej uwzględniając je w swoich mediaplanach – wyjaśnia Radosław Sączek, creative group head w zespole Tandem Media. 

Polscy odbiorcy podcastów regularnie słuchają od dwóch do czterech serii podcastowych, wybierając je zwłaszcza dla rozrywki i poszerzenia swojej wiedzy o świecie, a pozyskanymi w ten sposób informacjami w zdecydowanej większości dzielą się z innymi. Ponad 2/3 badanych deklaruje, że akceptuje odcinki czy podcasty sponsorowane przez markę, a także polecanie przez podcastera konkretnego brandu we współpracy z nim. Niemal tyle samo osób dopuszcza kontakt z odcinkiem lub podcastem stworzonym przez markę, a prawie połowa ankietowanych – spoty emitowane przy podcastach. Co więcej, odbiorcy podcastów wyrażają gotowość do podjęcia działań istotnych z punktu widzenia reklamodawcy – 65% odwiedza strony internetowe wymienione w cyklach podcastowych, ponad 40% śledzi działalność podcastera w mediach społecznościowych, a co czwarty skłonny jest kupić reklamowany produkt.  

Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media. Zostało ono zrealizowane w listopadzie 2021 r. metodą CAWI na próbie 7197 internautów w wieku powyżej 15 lat przez Publicis Groupe.

Paweł Piasecki 913 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.