Co nowego w social mediach (22)

Aplikacje social mediowe prześcigają się w testowaniu i wprowadzaniu przeróżnych funkcji, które mają ulepszyć proces zakupowy online - pisze Małgorzata Obielak, e-PR & social media specialist w agencji marketingu efektywnościowego Performics.

Zakupy w social mediach zyskują na popularności, to właśnie w mediach społecznościowych młodzi konsumenci najczęściej poszukują informacji o markach. W tym celu korzysta z nich ponad 53% użytkowników internetu w wieku 16-24 lat; wyszukiwarek używa 51% (raport Social Media Trends 2022). Nic dziwnego, że aplikacje social mediowe prześcigają się w testowaniu i wprowadzaniu przeróżnych funkcji, które mają ulepszyć proces zakupowy online. Snapchat rozpoczął testy naklejek produktowych, dzięki którym użytkownicy zostaną w łatwy sposób poprowadzeni do stron zakupu rzeczywistych produktów. TikTok natomiast uruchamia nowe centrum śledzenia e-commerce „Centrum zamówień” z wybranymi użytkownikami, co pozwoli na śledzenie ścieżki zakupowej użytkownika w aplikacji. Oprócz tego pojawiło się kilka nowości technicznych, takich jak naklejki na Pintereście, czy naklejki z możliwością linkowania na LinkedIn, co może być ciekawym rozwiązaniem do zwiększenia zaangażowania. Same techniczne nowości to nie wszystko, potrzebna jest również wiedza. TikTok przygotował przewodnik, który zawiera informacje o tym, jak marketerzy mogą łączyć się z odbiorcami w aplikacji, Meta udostępnia mini witrynę „Advertiser Success Center” zawierającą specjalne sekcje dotyczące wszystkich narzędzi i opcji reklamowych, natomiast Twitter rozpoczyna serię warsztatów na żywo o nazwie "Taking Care of Business”, która ma na celu pomóc użytkownikom, którzy dopiero zaczynają korzystać z Twittera.

Nowości od Pinteresta

Pinterest dodał kolejny sposób na zwiększenie ruchu z Idea Pins, dzięki nowej opcji Board Sticker, która umożliwia wyróżnienie konkretnej tablicy Pinteresta za pomocą Idea Pins w aplikacji. Nowa opcja Board Sticker jest teraz dostępna dla niektórych użytkowników w zasobniku naklejek w ramach procesu tworzenia Idea Pins. Użytkownik będzie mógł wybierać spośród istniejących tablic, do których chce utworzyć link, z różnymi formatami wyświetlania. Naklejka przekieruje następnie użytkowników bezpośrednio do tablicy tematycznej, co może pomóc w wyróżnieniu większej ilości treści Pina i zwiększeniu ruchu odsyłającego z tych linków. Twórcy będą mogli dodać do pięciu naklejek na obraz i do 20 naklejek w sumie w sekwencji Idea Pins – więc nie będzie trzeba ograniczać się do jednej naklejki. Twórcy będą mogli oznaczać tagami dowolną zarządzaną przez siebie tablicę publiczną, ale nie będą mogli prezentować tablic prywatnych ani utworzonych przez innych. Może to być dobry sposób na wyróżnienie określonych produktów za pomocą bezpośrednich linków z powrotem do większego wyświetlacza Pinów w celu dalszego wyróżnienia oferty. Obecnie opcja jest dostępna tylko dla wybranych użytkowników na iOS.

Facebook kończy z usługą zakupów na żywo

Opcja sprzedawania i kupowania produktów podczas transmisji na żywo zostanie usunięta z Facebooka 1 października 2022 roku. Jak możemy przeczytać na stronie Mety, obecnie konsumenci chętniej oglądają krótkie materiały, dlatego platforma chce mocniej skupiać się na Reels na Facebooku i Instagramie. Mark Zuckerberg poinformował na blogu, że funkcja Facebook Live umożliwiająca nadawanie wydarzeń na żywo będzie nadal dostępna, jednak sprzedawcy nie będą mogli oznaczać i sprzedawać produktów w swoich transmisjach. Serwis dodaje, że choć live shopping znika z Facebooka, funkcja nadal będzie dostępna na Instagramie. Warto podkreślić, że możliwość podpinania feeda produktowego oraz checkout w ramach social mediów dostępny był do tej pory tylko w USA. Jak widać rozwiązanie nie przyniosło spodziewanych efektów. Do podobnych wniosków niedawno doszedł TikTok, który po nieudanych testach w UK wstrzymał ekspansję live commerce na inne rynki.

Instagram z własnymi narzędziami do planowania

Od jakiegoś czasu funkcja ta jest dostępna w Creator Studio, ale wkrótce będzie także można planować posty na Instagramie z poziomu samej aplikacji – w tym Rolki. Użytkownicy mogą planować regularne wpisy IG w Creator Studio od 2020 roku, a Stories od początku zeszłego roku. Instagram jednak opracowuje natywny proces planowania postów w aplikacji, który ostatecznie umożliwi użytkownikom zaplanowanie wszystkich swoich postów, w tym Reels i Stories, w określonych godzinach. Możliwość planowania takich czynności bezpośrednio z procesu tworzenia w aplikacji może znacznie ułatwić kontrolowanie każdego elementu, zamiast tworzenia w jednej aplikacji, a następnie planowania w innej. Na ten moment nie ma informacji, kiedy nowość pojawi się w aplikacji.

Snapchat testuje nowe naklejki produktów

Snapchat nadal dokonuje stopniowych zmian w handlu elektronicznym i ułatwia wyświetlanie produktów i zakupów na różne sposoby, tym razem poprzez dodanie nowych naklejek produktowych dla Snapów, które poprowadzą użytkowników do stron zakupu rzeczywistych produktów. Niektórzy użytkownicy Snapa mają teraz dostęp do nowej zakładki z naklejkami produktu w aplikacji, która zawiera szereg cyfrowych elementów, które można następnie dodać do swoich treści. Nowe naklejki na produkty są podzielone na marki, z których większość, przynajmniej obecnie, to firmy odzieżowe i akcesoria. Użytkownik może wybrać interesujące go zestawy marek i wybrać konkretne produkty, które następnie dodaje jako naklejki do Snapa. Inni użytkownicy oglądając te treści, mogą dotknąć takich naklejek, aby dowiedzieć się więcej o przedmiocie lub dokonać zakupu.

TikTok uruchamia nowe centrum śledzenia e-commerce

TikTok zaczyna zwiększać nacisk na zakupy w aplikacji, dlatego niektórzy użytkownicy mogą teraz zobaczyć nowy panel „Centrum zamówień”, który śledzi wszystkie produkty, te zakupione oraz te oglądane, a nawet takie, którymi potencjalnie mogą być zainteresowani. Przykład, opublikowany przez eksperta ds. mediów społecznościowych Matta Navarry pokazuje, że nowe „Centrum zamówień” pojawia się teraz dla niektórych użytkowników obok opcji „Edytuj profil” w aplikacji. Po kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony do wyświetlacza e-commerce, gdzie może śledzić wszystkie aspekty zakupów TikToka, w tym szczegóły płatności, oznaczone przedmioty, rekomendacje, status zamówienia itp. Rzeczywiście, większość przychodów generowanych przez Douyin, chińską odmianę TikToka, pochodzi teraz z integracji e-commerce, co ułatwiło również nowe ścieżki zarabiania dla twórców, dzięki partnerstwu marek, które umożliwiają więcej promocji typu organicznego w aplikacji. W związku z tym, TikTok również chce iść w tę stronę – chociaż ostatnie oznaki sugerują, że zachodni odbiorcy nie podchodzą do handlu społecznościowego z takim samym entuzjazmem, jak na rynku chińskim. Nie ma jeszcze informacji, kiedy nowości pojawią się w aplikacji.

Meta wprowadza nową konwersacyjną sztuczną inteligencję

Podczas gdy rewolucja Messenger Bota nigdy nie nastała tak, jak wyobrażała to sobie Meta, boty są nadal szeroko stosowane w różnych kontekstach. Wiele marek wdraża boty reagujące w aplikacjach do przesyłania wiadomości, aby usprawnić proces łączenia się z klientami. Nowe rozwiązania mogą pomóc w dalszym korzystaniu z botów. Dzisiaj Meta wydała BlenderBot 3, zaawansowany zestaw danych odpowiadających na boty, który jest w stanie komunikować się z ludźmi w bardziej naturalny sposób, jednocześnie wykorzystując więcej podpowiedzi, aby poprowadzić użytkowników po określonej ścieżce zapytania. Jak wyjaśnia Meta „BlenderBot 3 jest w stanie przeszukiwać internet, aby rozmawiać na praktycznie każdy temat i został zaprojektowany tak, aby nauczyć się, jak poprawić swoje umiejętności i bezpieczeństwo przez naturalne rozmowy i informacje zwrotne od ludzi”. Zaktualizowany proces BlenderBot łączy dwie niedawno opracowane techniki uczenia maszynowego, SeeKeR i Director, w celu tworzenia bardziej zaawansowanych modeli konwersacyjnych, które uczą się na podstawie interakcji i informacji zwrotnych. Testowanie bota jest możliwe dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych.

LinkedIn dodaje nową opcję naklejek z linkami

LinkedIn dodaje kolejny sposób na zwiększenie ruchu zewnętrznego, dzięki nowej naklejce z linkiem, którą można dodać do zdjęć w swoich postach na LinkedInie, umieszczając ją w dowolnym miejscu i w różnych rozmiarach. Na przykładach udostępnionych przez analityka influencer marketingu Lindsey Gamble, naklejka z linkiem jest podobna do tej, która jest dostępna w relacjach na Instagramie i Facebooku, zapewniając prosty sposób na dodanie kolejnego linku polecającego do swoich aktualizacji. Może to być przydatny element do eksperymentowania, a wraz ze wzrostem zaangażowania, może okazać się cenną opcją do kierowania ruchu z kanału LinkedIna. Opcja naklejki linku będzie dostępna w narzędziach do tworzenia postów za pośrednictwem specjalnej ikony, ale na tym etapie będzie można dodawać linki tylko za pośrednictwem mobilnej wersji aplikacji. Wszyscy użytkownicy, zarówno stacjonarni, jak i mobilni będą mogli wchodzić w interakcję z dowolnymi linkami. LinkedIn twierdzi, że nowa naklejka z linkiem jest wprowadzana stopniowo, więc nie wszyscy użytkownicy będą mieć do niej dostęp.

Jak marketerzy mogą łączyć się z graczami na TikToku

TikTok opublikował nowy przegląd kluczowych trendów i zachowań w zakresie treści związanych z grami w aplikacji oraz sposobu, w jaki marketerzy mogą wykorzystać konwersację, aby wzmocnić komunikację wśród szybko powiększającej się publiczności. Jak wyjaśnia sam TikTok: „Gracze z całego świata gromadzą się na TikToku, aby tworzyć i cieszyć się treściami nawiązującymi do gier. W rzeczywistości ponad połowa użytkowników TikToka codziennie ogląda krótkie treści wideo związane z grami. Wciągający, pełnoekranowy format krótkiego filmu z dźwiękiem doskonale nadaje się do udostępniania klipów z gry, instrukcji i samouczków, cosplayu i innych form fandomu gier”. TikTok zauważa również, że osoby należące do pasjonatów gier śledzą średnio około 12 kont biznesowych. TikTok mówi również, że spostrzeżenia zza kulis mogą dobrze działać w krótkich klipach, wraz z promocjami elementów w grze. W przewodniku znajdziemy informacje m.in. o tym, że gracze są bardzo zaangażowani na TikToku, nieustannie poszukują, udostępniają i włączają się do rozmowy na temat swoich ulubionych gier. Natomiast dla wydawców gier kluczem do zdobycia serc graczy na TikToku jest myślenie jak twórca, przyłączenie się do zabawy i pokazanie się jako członek społeczności.

Cały przewodnik można znaleźć tutaj.

Twitter udostępnia „Location Spotlight”

Twitter dodaje do swoich opcji wyświetlania biznesowego profili profesjonalnych i udostępnia moduł „Location Spotlight” wszystkim markom, które przeszły na konto Pro w aplikacji, a także ogłosił kilka nowych programów edukacyjnych, które pomogą marketerom przygotować się na nadchodzące święta. Po pierwsze, w lokalizacji Spotlight – początkowo dostępna tylko dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Australii, ale teraz jest wdrażana na wszystkich kontach profesjonalnych na całym świecie, które przeszły na profil profesjonalny. Funkcja Lokalizacja Spotlight na Twitterze jest podobna do wizytówek firmowych w Mapach Google, które wyświetlają informacje o firmie, w tym jej lokalizację, godziny pracy i informacje kontaktowe. Ponadto Twitter oferuje nową comiesięczną serię warsztatów na żywo o nazwie "Taking Care of Business". Seria, która rozpocznie się w tym miesiącu, ma na celu pomóc profesjonalistom, którzy dopiero zaczynają korzystać z Twittera. Warsztaty będą dotyczyć tego, jak założyć Konto Profesjonalne, jak aktywować odpowiednie funkcję dla Twojej firmy oraz jak pewnie tweetować i nawiązywać kontakt z odbiorcami. Jeżeli chcesz uzyskać informacje, jak zmienić swój profil na konto profesjonalne, zapoznaj się z instrukcją, klikając tutaj.

Na serię warsztatów „Taking care of Business” zapisać się tutaj.

Meta uruchamia nową platformę „Advertiser Success Center”

Meta uruchomiła nową platformę edukacji reklamowej, aby pomóc markom w pełni wykorzystać swoje promocje na Facebooku i Instagramie, które nadejdą pod koniec roku. Nowa mini-witryna Meta „Advertiser Success Center” zawiera sekcje dotyczące wszystkich narzędzi i opcji reklamowych Meta, z szeregiem wskazówek. Większość informacji przedstawionych tutaj nie jest nowa, ale została zgrupowana w każdej sekcji, co ułatwia nawigację do informacji najbardziej odpowiednich dla potrzeb użytkownika. Można skorzystać z linków do zakładek i przejść do bardziej szczegółowych sekcji informacyjnych na temat każdego elementu, w tym praktycznych wskazówek, jak ulepszyć swoje podejście w prowadzeniu działań na tej platformie. Advertiser Success Center zawiera również linki do kursów Facebook Blueprint, aby jeszcze bardziej poszerzyć swoją wiedzę, a także artykuły i linki w Centrum pomocy, które pomogą zmaksymalizować wiedzę na temat kampanii.

Link do mini strony Advertiser Success Center można znaleźć tutaj.

Tekst: Małgorzata Obielak, Performics

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.