YouTube Works. Przewodnik po 2. edycji konkursu

Konkurs dla polskich kampanii wyświetlanych na platformie YouTube organizowany jest przez Google w partnerstwie z Kantarem.

Trwają zgłoszenia do drugiej edycji YouTube Works Awards, czyli konkursu, który wyłoni najbardziej kreatywne, a jednocześnie efektywne kampanie na polskim YouTube. Aby wziąć w nim udział, wystarczy uzupełnić formularz na stronie. Zgłoszenia są bezpłatne, a zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas gali w listopadzie. Jakie kampanie mają szansę na zwycięstwo?

YouTube Works 2022 to druga edycja organizowanego przez Google w partnerstwie z Kantarem konkursu dla polskich kampanii wyświetlanych na platformie YouTube. W ubiegłym roku po nagrody sięgnęły m.in. kampanie: “Porozmawiajmy o PIE@#&%!$” ING Banku Śląskiego, “Fanatyk. Historia Prawdziwa” Grupy OLX, “Stop Kobietobójstwu” Centrum Praw Kobiet oraz współpraca Pyszne.pl i Kanału Sportowego na Euro 2020. Jury przyznało Grand Prix kampanii “Random. Wieloplatformowa historia miłosna” marki Storytel. W serii spotów promujących konkurs zwyciężczyni i zwycięzcy udzielają wskazówek tegorocznym uczestnikom.

Jakie są warunki uczestnictwa?

Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie do 31 sierpnia br. przy pomocy formularza na stronie kampanii wyświetlanej na platformie YouTube, która zrealizowała założone cele w okresie od 1 lipca 2021 do 30 czerwca 2022 roku.

 – Na YouTube to siła kreacji decyduje o sukcesie kampanii i zaangażowaniu odbiorców. W tym roku chcemy jeszcze bardziej kompleksowo, także dzięki nowym kategoriom, spojrzeć na działania marketingowe na platformie i docenić te przełomowe, wyznaczające nowe kierunki w komunikacji – mówi Olga Kudryk, product marketing manager, Google.

 Kto może zgłosić kampanię?

Do konkursu kampanię może zgłosić każdy: zarówno agencje marketingowe, kreatywne, mediowe, jak i duże firmy, marki, marketerzy, a także organizacje pozarządowe, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz niezależni twórcy. Zgłoszenia są całkowicie bezpłatne.

Do jakich kategorii można się zgłosić?

Nagrody w tym roku zostaną przyznane w siedmiu kategoriach. Tegoroczna edycja została rozbudowana o nowe kategorie dedykowane organizacjom pozarządowym oraz małym i średnim firmom. Co ważne, jedna kampania może zostać zgłoszona do kilku kategorii.

Tegoroczne kategorie:

  • Multiscreen Excellence dla kampanii z innowacyjnymi strategiami mediowymi, wykorzystującymi YouTube;

  • Compelling Storytelling, w której ocenione będą kampanie wykorzystujące formaty różnej długości i serie reklam do tworzenia angażujących historii;

  • Art & Culture dla kampanii, które korzystają z dorobku różnych dziedzin kultury;

  • Ingenious Insight dla kampanii opartych na ciekawych obserwacjach;

  • Action Driver, czyli kategoria dedykowana kampaniom, które zachęcają do podjęcia konkretnego działania;

  • The Underdog dla kampanii, które pomimo niewielkich budżetów osiągnęły spektakularne wyniki;

  • Force for Good dla kampanii zakrojonych na szczytne cele.

Dodatkowo przyznane zostanie Grand Prix konkursu dla najlepszej spośród zwycięskich kampanii, która nie tylko odzwierciedla, ale też sama wytycza nowe trendy w komunikacji.

Kto oceni i wybierze zwycięskie kampanie?

Zgłoszone do konkursu kampanie oceni w dwóch turach obrad niezależne jury złożone z 27 ekspertów i ekspertek: uznanych osób z branży marketingowej, reklamowej, a także niezależnych twórców i twórczyń. Pełny skład jury znajduje się na stronie YouTube Works. Google nie bierze udziału w procesie oceniania, a o wyborze nagrodzonych decydują wyłącznie jurorzy.

– Będę szukał w zgłoszonych kampaniach zrozumienia YouTube jako platformy do realizacji zróżnicowanych celów biznesowych oraz jak kreatywność wspierała ich realizację – mówi Jakub Barzak, global creative strategy lead, Storytel, zwycięzca YouTube Works oraz juror tegorocznej edycji. – Wybór zwycięskich kampanii będzie poprzedzony zderzeniem myślenia o kampaniach wideo wielu wybitnych specjalistów. Sam jestem ciekaw dyskusji i ich rezultatów. Mogę dodać, że kampania, która wygra Grand Prix na pewno będzie musiała zawierać ten magiczny składnik storytellingu, który wyróżni ją ze wszystkich zgłoszonych.

– Na oceny w tegorocznej edycji wpływ może mieć obecny kontekst wydarzeń tj. wojna w Ukrainie, kryzys klimatyczny, pandemia czy nasilające się problemy społeczne. Szansę na wygraną mogą mieć te kampanie, które znalazły sposób, aby zmierzyć się tymi problemami. Na moją uwagę na pewno mogą liczyć przekazy emocjonalne i empatyzujące – mówi Monika Młynarczyk, menedżerka ds. marketingu i fundraisingu, Centrum Praw Kobiet, zwyciężczyni i jurorka YouTube Works.

Jak poprawnie zgłosić swoją kampanię?

Poprawnie wypełnione zgłoszenie odgrywa ważną rolę w procesie oceniania kampanii.

– Wielu marketerów uważa, że dobra kampania obroni się w konkursie sama. Nie ma jednak nic bardziej mylnego. Zgłoszenie powinno być najlepszą reklamą naszej kampanii. Co najważniejsze, storytellingowo powinno się ono zamykać w spójną całość: od wyzwania i insightu, przez diagnozę i wybór środka do osiągnięcia celu biznesowego, po zbieżne z celem i mierzalne rezultaty – mówi Marcin Sienkowski, head of marketing w OLX, zwycięzca zeszłorocznej edycji YouTube Works.

– Zgłaszając kampanię należy pamiętać o jasnym sformułowaniu celów i wyrażeniu ich w sposób mierzalny. Zamieszczając informacje o budżecie i przebiegu kampanii, ważne jest, aby dotyczyły one w szczególności YouTube. Opis związany z wykorzystaniem platformy, działaniami i wydatkami na YouTube będzie kluczowy w ocenie. Należy też pamiętać, że każda z kategorii ma swoją specyfikę. Kampanię zgłosić można w wielu z nich, ale kluczowe jest odpowiednie i dopasowane uzasadnienie zgłoszenia kampanii w danej kategorii – tłumaczy Małgorzata Ambrożewicz, senior digital executive, Kantar.

Więcej praktycznych wskazówek na temat poprawnego wypełnienia formularza zgłoszeniowego możecie poznać oglądając webinar dotyczący zgłoszeń do YouTube Works.

Kampanie do YouTube Works można zgłaszać od 15 lipca do 31 sierpnia 2022 roku, wypełniając formularz na stronie konkursu: https://yt.be/workspl

Udział w konkursie jest bezpłatny.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.