Rynek tradycyjnych eventów nie zniknie

Specyfika branży eventowej sprawia, że każdy może znaleźć swój fragment rynku. Klienci oczekiwać będą nowych usług, takich jak telewizyjne eventy online, które wymagają odpowiednich narzędzi i know-how. Zdaniem Marka Jankowskiego z Platige Image jest przestrzeń na realizację tradycyjnych eventów.

Według różnych szacunków branża eventowa przed pandemią rosła w średnim tempie od 15 do 16 proc. W momencie, w którym tradycyjne wydarzenia nie mogły odbywać się zgodnie z planem, a jednocześnie cele komunikacyjne klientów pozostały niezmienione, trzeba było znaleźć kreatywne rozwiązanie. Był to impuls, który pozwolił sektorowi eventów online rozwinąć skrzydła. - Stworzenie nowych narzędzi pozwoliło na dotarcie do znacznie szerszego grona odbiorców — mówimy tu o transmisji online, dzięki której liczba uczestników mogła wzrosnąć z 200 np. do 2000. Eventy online stworzyły także nowe możliwości komunikacji i promocji marek – mówi Agnieszka Wójcik, senior producer w Platige Image.

Jednocześnie nowe sposoby komunikacji z odbiorcą wymusiło podniesienie jakości oraz sposobu prezentacji treści. - Dlatego w Platige w ostatnim czasie również sięgnęliśmy po narzędzia stosowane od lat w broadcascie i rozszerzyliśmy swoją ofertę o produkty online – mówi Marek Jankowski, head of event & broadcast production w Platige Image (na zdjęciu). Jednak zdaniem Marka Jankowskiego silnym filarem działu Events nadal są właśnie wydarzenia stacjonarne. Konferencje i debaty dla instytucji publicznych czy prywatnych, w których uczestniczą goście najwyższej rangi to specyficzne wydarzenia, których nie da się w najbliższym czasie szybko zastąpić inną formą. Jest to specyficzna i wymagająca nisza, której przykładem jest PISM Strategic Ark – wydarzenie, w którego trakcie zespół Marka Jankowskiego współpracował z organizacjami i przedstawicielami rządu.

Wcześniej w 2016 roku Platige Broadcast przygotowało szczegółową koncepcję i scenariusz oprawy scenicznej Warsaw Summit Experts’ Forum – konferencji specjalistów z dziedziny spraw międzynarodowych, towarzyszącej szczytowi NATO w Warszawie. W przypadku tego typu wydarzeń bardzo istotny jest element bezpośrednich spotkań oraz ich medialny charakter, czyli obecność m.in. kamer telewizyjnych i dziennikarzy. Tego aspektu nie da się zastąpić w stu procentach przez eventy online.

Osobną kategorię stanowią wydarzenia, które pozwalają bezpośrednio obcować z produktem. Często takie projekty realizowane są w atrakcyjnych miejscach, a do udziału w spotkaniach zaangażowani są celebryci oraz ambasadorzy marki. Takim przedsięwzięciem był premierowy pokaz mappingu zrealizowanego przez Platige Events na inaugurację berlińskiego Festiwalu Świateł. W imprezie otwarcia wzięły udział znane osobistości, m.in. amerykańska aktorka Julianne Moore, twarz marki Triumph, będącego sponsorem wydarzenia. Trudno sobie wyobrazić, że całe wydarzenie prezentujemy w formacie online. Przykładem mogą być eventy sportowe, takie jak ceremonie otwarcia organizowane dla UEFA podczas finałów lig mistrzów piłki nożnej czy także podczas turnieju Audi Cup 2017 w Monachium. Ich założeniem był bezpośredni kontakt z widzem na stadionie podczas krótkiego, ale skomplikowanego i niezwykle dynamicznego show. Platige Image, od 2014 roku, wyprodukował ponad 11 ceremonii otwarcia i innych projektów dla UEFA.

Istnieje oczywiście osobna kategoria wydarzeń, które można realizować zdalnie, bez potrzeby angażowania widzów. Broadcast, korzystając ze swojego zaplecza technologicznego, obsługuje również stacje telewizyjne – do tej pory zrealizował m.in. elementy grafik 3D w technologii Augmented Reality prezentowanych podczas ceremonii otwarcia oraz zamknięcia UEFA Euro 2020, które oglądały miliony widzów na całym świecie. Obecnie firma realizuje oprawy graficzne wykorzystywane m.in. w telewizji Polsat Sport przy transmisji meczów piłkarskich UEFA, rozgrywek tenisowych oraz gali UFC. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu technologii jak np. Unreal Engine, 3D modeling, virtual studio czy wcześniej wspomnianej już technologii Augmented Reality. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych eventów, realizacja dużych wydarzeń on-line również wymaga odpowiednio doświadczonego zespołu i pokaźnego portfolio, które przekłada się na doświadczenie w wykonaniu projektu od A do Z. Jak się okazuje, takie realizacje wcale nie są tak prostym zleceniem, jak mogłoby się wydawać. Samo zaplecze technologiczne bez doświadczonego teamu często okazuje się niewystarczające.

W przypadku Platige Image, działającego na rynku od ponad 25 lat, mówimy o dziesiątkach przeprowadzonych eventów i ceremonii. Wprawdzie studio jest kojarzone głównie z animacją, jednak w portfolio Platige znajduje się wiele prestiżowych wydarzeń, takich jak międzynarodowe targi EXPO 2010 w Szanghaju oraz polski pawilon na EXPO Mediolan 2015. Z okazji największych światowych targów turystycznych Platige Image przygotował również kampanię promującą Polskę na ITB w Berlinie. Pod hasłem "Move Your Imagination" zaprezentowano nasz kraj jako miejsce pełne pomysłów, świeżości i inspiracji.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.